Ako pracovať so zhodami pre kľúčové slová
Ľudia hľadajú dennodenne milióny vyhľadávacích výrazov. Väčšina z nich je unikátnych a nastanú iba raz. Nie je preto v našich silách poznať všetky tieto výrazy. Môžeme sa však o to pokúsiť kľúčovými slovami a ich zhodami.
Kľúčové slová definujú základné cielenie reklám a pomáhajú nám osloviť správnych zákazníkov vo vyhľadávaní Google. Vo väčšine prípadov však inzerent platí iba v prípade, keď používateľ klikne na reklamu.
Správne uplatnenie jednotlivých kľúčových slov je základom pre pokrytie relevantných vyhľadávacích dopytov a zlepšovanie výkonnosti kapaní, čo v konečnom dôsledku ušetrí nemalé finančné prostriedky.
Podrobnejšie si preto rozoberieme dostupné typy zhody spolu so spôsobmi, ako ich treba použiť.
Presnou zhodou získate kontrolu nad výrazmi
Názov hovorí za všetko. Pri použití presnej zhody sa reklama zobrazí len vtedy, keď zadáte vyhľadávací výraz presne v tom tvare, v akom je kľúčové slovo.
Tento typ zhody vám preto dáva najväčšiu kontrolu toho, na aké vyhľadávacie výrazy sa reklama zobrazí.
Príklad z Google:
Vo vyššie uvedenom príklade ste si mohli všimnúť, že sú tam dva hľadané výrazy, ktoré sa od seba čiastočne líšia. Je to preto, lebo presná zhoda vyberie blízke varianty vášho kľúčového slova. Nezáleží teda na tom, či človek hľadá „bežecké tenisky“ alebo „tenisky na behanie“. Zákazník stále hľadá jednu a tú istú vec.
Presná zhoda počíta aj s týmito možnosťami. Podobné slová zahŕňajú napríklad rovnaké slová s preklepom, formy jednotného alebo množného čísla, skratky, synonymá a prehodené poradie vašich slov.
Medzi výhody tejto zhody spadá možnosť obmedziť to, kto reklamu uvidí: na tých, ktorí hľadajú presne vaše kľúčové slovo alebo jeho blízke varianty. Netreba však zabudnúť na to, že budovanie a udržiavanie zoznamu slov s presnou zhodou je spolu s určením maximálneho bidu na každé slovo časovo náročné.
Pri presnej zhode zrejme nedosiahnete toľko zobrazení, kliknutí alebo konverzií, koľko by ste dosiahli pri iných možnostiach. Ľudia, ktorí reklamu uvidia sa však budú o váš produkt alebo službu skutočne zaujímať.
Frázová zhoda je flexibilnejšia
Tento typ kľúčového slova je podobný blízkemu variantu presnej zhody. Vyberie teda hľadané výrazy, ktoré obsahujú vaše kľúčové slovo. Môže však obsahovať aj slová navyše (pred a po vašom kľúčovom slove).
Frázová zhoda je oproti štandardnej voľnej zhode cielená presnejšie. Je však flexibilnejšia ako presná zhoda. Vďaka nej tak môžete zasiahnuť viac zákazníkov. Reklama sa však bude zobrazovať aj tým zákazníkom, ktorí zrejme hľadajú váš produkt alebo službu.
Pri frázovej zhode je dôležité poradie slov. Reklama sa tak neobjaví v prípade, ak niekto zadá dodatočné slovo uprostred vášho kľúčového slova (resp. v inom poradí).
Výhodou frázovej zhody je možnosť vytvoriť reklamy s rovnakými kľúčovými slovami, aké vaši zákazníci vyhľadávajú. Môžete si tiež prezrieť zoznam hľadaných výrazov, ktoré použili, keď klikli na vašu reklamu. Tieto slová a frázy môžete následne pridať do zoznamu kľúčových slov, na ktoré cielime. Prípadne sa dajú aj vylúčiť.
Frázová zhoda zvyšuje pravdepodobnosť kliknutia, pretože reklama sa stále zobrazuje iba v prípade, keď sa zhoduje s hľadaným výrazom zákazníka, čo znižuje počet neželaných zobrazení.
Príklad z Google:
Štandardná voľná zhoda
Presná a frázová zhoda majú hľadané výrazy výrazne relevantnejšie. Použitie voľnej zhody má tiež svoje uplatnenie. Vaše reklamy sa tak automaticky zobrazujú pri väčšom počte hľadaných výrazov a to aj napriek tomu, že tieto výrazy nemáte v zozname kľúčových slov. To priláka viac zákazníkov na vašu stránku. Vy strávite menej času vytváraním zoznamu kľúčových slov a môžete zamerať prostriedky na slová, ktoré fungujú.
Voľná zhoda je štandardným typom zhody, ktorá je pridelená vašim kľúčovým slovám – ak to nešpecifikujete inak. Google Ads systém automaticky spustí reklamy v prípade, keď hľadaný výraz obsahuje akékoľvek synonymá, preklepy, formy jednotného resp. množného čísla alebo iným spôsobom podobné výrazy. Aby ste dosiahli relevantné výsledky, musí tento typ zhody brať do úvahy aj aktuálne vyhľadávacie aktivity zákazníka.
Príklad z Google:
Voľnou zhodou ušetríte čas
Výhodou voľnej zhody je výrazne nižší čas, ktorý strávite vytváraním zoznamov kľúčových slov. Nemusíte tak vymýšľať každú dostupnú variáciu kľúčového slova – systém to spraví za vás.
To ušetrí mnoho času, keďže menej ako 20 percent z každodenných vyhľadávaní v Google je iných ako vyhľadávania za posledných 90 dní. Toto nepredvídateľné správanie pri vyhľadávaní komplikuje tvorbu zoznamu kľúčových slov s použitím presnej zhody, ktorá pokrýva všetky možné relevantné vyhľadávania.
Nevýhodou je, že sa môžu zobrazovať aj na menej relevantné resp. nerelevantné kľúčové slová. Preto treba robiť pravidelnú kontrolu kľúčových slov. Mali by ste pridávať veľa negatívnych kľúčových slov, na ktoré cieliť nechcete.
Modifikovaná zhoda zabezpečí relevantnejšie cielenie
Tento typ zhody je stále voľný. Zadávate však parametre, ktoré musí mať kľúčové slovo vo vyhľadávanom výraze, aby sa zobrazila vaša reklama.
Napríklad: kľúčové slovo s modifikovanou zhodou +červené +topánky môže priniesť vyhľadávaciu frázu na červené mužské topánky, ale nie na modré topánky alebo červené kvety. Toto zabezpečí relevantnejšie cielenie.
Využitie negatívnych kľúčových slov
Všetky vyššie uvedené kľúčové slová sú o tom, aby ste zabezpečili, že vaše kľúčové slovo vyvolá vašu reklamu. Netreba však zabúdať na to, že aj negatívne kľúčové slová majú opačné využitie. Začlenením negatívnych kľúčových slov do svojho účtu nastavujete, kedy nechcete, aby ste sa objavili vo výbere.
Na záver by som rád zdôraznil, že využitím rôznych typov zhody môžete vo svojom účte dosiahnuť pozitívne výsledky. Presná a frázová zhoda vám umožnia väčšiu kontrolu nad tým, ktoré typy výrazov vyvolávajú vašu reklamu. Voľná a modifikovaná zhoda umožňujú objaviť nové kľúčové slová, ktoré môžete pridať do svojho účtu (ako nové alebo negatívne kľúčové slová).
Presná zhoda je lepšou možnosťou v prípade, ak dobre poznáte svojich zákazníkov a chcete, aby sa vaša reklama objavovala pri presných slovách, ktoré vyhľadávajú. Voľná zhoda je zas lepšia v prípade, keď sa snažíte zasiahnuť širšie publikum.