Ako netweetovať
Twitter- microblogovacia služba, ktorá sa stále viac spomína v internetovo-marketingových kruhoch aj u nás. Z pôvodných pár desiatok ľudi dnes už Twitter na Slovensku využíva zopár tisíc a vzhľadom na jeho popularitu v iných krajinách, aj u nás sa dá očakávať ešte viac.
Stále viac firiem či jednotlivcov objavuje možnosti a marketingové výhody využívania Twitteru, niektorí sa zameriavajú na budovanie vzťahov so zákazníkmi či fanúšikmi, iní poňali Twitter ako nástroj na rýchle a cielené informovanie verejnosti o novinkách, produktoch či akciách.
Ako to už na internete býva zvykom, ani Twitter sa nevyhol spamu, v jeho prípade ide o účty, ktoré si napríklad pridávajú všetkých užívateľov za radom dúfajúc, že veľká časť z nich ich bude followovať naspať, čo potom môžu využiť na rozosielanie reklamných zdelení.
Nie vždy však musí byť navonok spamovanie naozaj ako spamovanie myslené. Častokrát sa jedná o nezvládnutie tweetovania ako nástroja pre potreby internetového marketingu. Aby sme nerozprávali len vo všeobecnej rovine, tu sú hneď dva konkrétne príklady.
Premiérka Iveta Radičová a jej tím sa rohodol byť bližšie aj svojim fanúšikom na internete a preto pani Radičová začala tweetovať. Vlastne ani nie tak ona ako niekto v jej mene, čo je z hľadiska dôveryhodnosti a priblíženia sa k ľuďom trošku problém. Väčšina tweetov je totiž písaná v tretej osobe a pri pohľade na Twitter účet našej premierky je jasné, že ho nepíše ona, ale niekto z jej úradu. Ľudia tak strácajú dôveru a necítia sa tak „poctení“, ako keby mohli followovať samotnú premiérku.
Druhým problémov tweetovania Ivety Radičovej je, že svoje online aktivity nijako výrazne nepropaguje inde. Nezachytil som PR správu alebo inú informáciu o tom, že občania SR majú možnosť nájisť pani Radičovú aj na Twitteri. Osoba zodpovedná za tieto online aktivity jednoducho zaspamovala slovenských tweeteristov a začala followovať všetkých doradu, stalo sa to aj Vám, nie?
Druhým príkladom nezvládnuteho tweetovania je britská cestovná agentúra Right Travel, ktorá raz za čas nahromadí všetky aktuálne akcie a postupne nimi zaspamuje účty followerov. Určite majú z toho zopár preklikov, ale ako dlhodobú cestu budovania vzťahov s klientami by som to nevidel. Skôr to ľudí odradí a radšej sa presunú niekde inde..