Air Asia facebook kampaňPotenciál sociálnych sietí stále viac objavujú aj letecké spoločnosti. Medzi priekopníkov v takejto forme propagácie určite patrí aj ázijská lowcost aerolínka Air Asia. Nie vždy sa však všetko vydarí..

Air Asia používa Facebook pre svoje online promotion už nejakú dobu, ich hlavná Facebook stránka sa šplhá k 200 tisíc fanúšikom, ktorých lákajú okrem iného aj na akcie oznamované iba cez Facebook poprípade súťaže o zadarmo letenky a podobne.  Treba povedať, že sa Air Asia veľmi darí, pretože svoju robotu robia dobre a dôkladne, o čom svedčí aj interaktivita zamestnancov aerolínky s fanúšikmi na Facebooku.

Aj napriek počiatočnému úspechu nie je každý deň nedeľa. Air Asia sa totiž rozhodla promovať viac ich jedinú leteckú linku do Európy, konkrétne Kuala Lumpur- Londýn a dostať sa tak viac do povedomia ľudí žijúcich práve v Anglicku.

Rozhodnutie padlo na Facebook, vytvorili teda úplne novú fanstránku pre Air Asia UK. No a aby bola takáto forma propagácie čo najúspešnejšia, potrebujete k tomu aj dostatočné množstvo ľudí, ktorí sa stanú fanúšikmi. A práve to bol kameň úrazu v tejto kampani.

Air Asia sa vydala cestou inzercie v populárnych novinách Metro (sú distribuované zadarmo vo veľkých mestách po celej krajine) a to iba v samotný deň jednodňovej kampane (8. Marca). Zaplatili si tretinu strany, kde prezentovali novovzniknutú Facebook stránku a súťaž, ktorá s ňou súvisí. Išlo o to, že každý fanúšik Facebook stránky (ak sa pridá do polnoci 8. Marca) má šancu vyhrať jednu z 10 spiatočných leteniek z Londýna do Kuala Lumpur.

Namiesto tisícov nových fanúšikov však mala kampaň presne opačný efekt. Jednak spojenie inzercie v novinách s aktivitami na internete nie je najideálnejšie a taktiež si ľudia veľmi rýchlo uvedomili, že čím menej ich tam bude, tým majú väčšiu šancu na výhru, preto sa nekonali žiadne masívne preposielania fanstránky priateľom.

O polnoci 8. Marca tak mala fanstránka Air Asia UK iba niečo cez 800 fanúšikov. Náklady na inzerciu pritom boli niekde od 8600 až po 13000 libier (podľa Metro cenníka) a k tomu si musíme pripočítať náklady na 10 spiatočných letov (to sa však môže vykryť aj nepredanými letenkami), každopádne Air Asia zaplatila viac ako 10 libier za jedného fanúšika na Facebooku.

O dva dni neskôr (10. Marca) ich počet veľmi nestúpol (okolo 1300) aj napriek pravidlám súťaže, ktoré umožňujú losovanie ďalších letov zadarmo pri každých 500 nových fanúšikoch. Momentálne je ich tam menej ako 1500.

Toto je príklad v celku neúspešnej kampane v sociálnych médiách a určite aj v Air Asia očakávali trošku iné čísla. Ale tak to v internetovom marketingu chodí, nie vždy sa tvorcovia kampane trafia do vkusu, nálad či okolností, ktoré by ju posunuli zo skupiny neúspešných či priemerných do kategórie úspešné.