Rozšírenia do internetových prehliadačov, ktoré blokujú reklamy na rôznych stránkach, sú stále viac populárnejšie a na Slovensku ich využíva už viac ako štvrtina internetovej populácie. Dnes sa nejdem vyjadriť k výhodám či príčinám ich používaniu, ale k tomu, čo je nevýhodou blokovania reklám na internete, ktoré si možno vôbec neuvedomujete.

 

1. Lebo nič nie je zadarmo

Internet sa stal zdrojom najrôznejších informácií, správ, zábavy a mnohého iného. Mohlo by sa zdať, že všetko toto máme dostupné len za cenu mesačného poplatku za internet v telefóne alebo u nás doma. Nič ale z týchto peňazí neputuje na výplaty napr. redaktorom či správcom webov, ktoré navštevujeme. Ak teda za obsah na internete neplatíte priamo vašou kreditkou, tak platíte” nepriamo.

Najviac využívanou formou monetizácie obsahu je v súčasnosti práve reklama umiestňovaná pri článkoch či videách. Takouto formou sa financujú celé redakcie či technické oddelenia, ktoré sa starajú o bezplatný obsah v mnohých prípadoch pre milióny internetových používateľov. Problém teda nastáva vtedy, ak na stránku príde niekto, kto má blokovač reklám, a z takýchto používateľov neexistuje žiaden príjem. V súčasnosti mnohé svetové média blokujú samotný obsah pre takýchto návštevníkov, no zároveň dávajú možnosť si za obsah zaplatiť a v tom prípade im reklamy zobrazované nebudú.

Tu si môžete pozrieť, ako niektoré portály buď blokujú prístup k obsahu, alebo upozorňujú na AdBlock.

smesk

Sme.sk vás len upozorní nenápadnou hláškou na vrchu stránky

dailyman

Dailymale.sk to skúša hrou na city

forbes

Forbes.com vás k obsahu nepustí vôbec

bildde

Rovnaký prístup zvolil aj nemecký Bild.de

 

Jedným z kompromisov, ako povoliť reklamu na weboch, ktoré navštevujete a chcete, aby mali aj za vás príjmy z reklám, je tzv. Whitelist stránok v adblockeri. Tým jednoducho nastavíte, že na určitých stránkach sa reklama zobrazovať môže.

Tak nebolo by fér zaplatiť za obsah minimálne tým, že strpíme pár reklám? Však kto by chodil do práce každý deň zadarmo?

whitelist

Jednoducho len kliknite na ikonku napr. AdBlocku, následne zakliknite „Nepoužívať na tejto stránke“

 

2. Unikajú vám informácie spoločne s peniazmi

Vďaka reklamným bannerom sa často môžete dozvedieť o akciách či ponukách, o ktorých by ste sa inak nedozvedeli. Newsletter sa v emailovej schránke mnohokrát stratí, na facebooku príspevky obľúbených značiek nevidíme vždy a na stránku e-shopu, kde ste si kúpili napr. nové tenisky, tiež nechodíte s týždennou pravidelnosťou. Ale informácia o akcii na automobil, pri ktorom môžete ušetriť až tisícky eur, sa k vám bez adblockerov môže dostať aj prostredníctvom bannerov. Takýmto spôsobom sa teda môžete dostať k rôznemu zaujímavému či aj zábavnému obsahu, ktorý by sa inak k vám nedostal.

 

3. Neprispievate k zlepšeniu online reklamy

Keď banner na stránke prekrýva text či iný obsah, je nevhodný alebo sa zobrazuje ten istý asi milióntykrát, tak to vie naštvať aj mňa. Úlohou bannerov teda nie je ľudí hnevať, ale, ako som spomínal vyššie, informovať. Toto vieme veľmi pekne ovplyvniť aj my, čo sa nám bude alebo nebude zobrazovať. Reklamné systémy ponúkajú možnosť jednoducho reklamy ohodnotiť, či nahlásiť z rôznych dôvodov. Takýmto spôsobom aktívne vylepšujete online marketing aj vy. Prikladám aj postup, ako na to.

V prípade bannerov, kliknite na krížik v pravom hornom rohu.
banner-adwords

Následne vyberte len možnosť, aby sa vám reklama prestala zobrazovať. Môžete doplniť aj dôvod.
banner-adwords2

Na facebooku to funguje podobne. Kliknite na šípku v pravom hornom rohu.

fb-ad

Vyberte možnosť, skyť reklamu.fb-ad2

Následne už len zadáte dôvod, prečo ste tak spravili.fb-ad3

 

4. Ničíte ekonomiku

Odhad straty kvôli blokovaniu reklám za minulý rok je 22 miliárd dolárov. Na Slovensku to bude len malý zlomok, ale v každom prípade sú to peniaze, ktoré sa dania, a tak podporujú nepriamo každého z nás. Takisto sa vraciame k tomu, že internetové podnikanie zamestnáva stovky tisíc ľudí, ktorí sú priamo závislí od príjmov z online reklamy, napr. aj ja :-).

 

5. Neviete, čo robí vaša konkurencia

Hlavne pri podnikaní je monitoring konkurencie veľmi dôležitá činnosť, ktorá pomáha pri vytváraní produktov, služieb, akcií, stratégií a x iných činnostiach mnohých podnikateľov. Tým, že vás nezasahuje reklama vášho konkurenta, prichádzate o cenné informácie a vaše podnikanie môže sčasti trpieť tiež.

 

A čo vy?

Napadá vás ešte niečo, čo by nás mohlo mohlo doviesť k obmedzeniu AdBlocku, prípadne k jeho úplnemu odinštalovaniu? Napíšte mi do komentáru pod článkom.