Pre niekoho jedna z najnudnejších častí práce s Facebook stránkou, pre mňa jednou z najdôležitejších. Facebook reporting. Nie, nie. Nie sú to len tabuľky a grafy, ktoré nám ukazujú stúpajúce či klesajúce čísla. Presvedčte sa však sami.

Report má zmysel len vtedy, ak je pravidelný – najlepšie v mesačnom intervale. Nepotrebujete na to žiadne profesionálne nástroje (aj keď, samozrejme, existujú, ako napríklad SocialBakers, Zoomsphere či iné). Jediné, čo budete potrebovať, je Facebook a Excel.

Ešte jedno malé upozornenie na úvod: tento článok nie je určený pre social media guru. Pôjde o základy reportingu, ktoré zvládne každý a pomôžu tak aj malým stránkam stať sa väčšími. 🙂

Report facebookovej komunikácie vám prinesie odpovede na niekoľko otázok. Ak ich správne prečítate a vyhodnotíte, môžu vám pomôcť urobiť vašu stránku efektívnejšou a lepšou. A tu sú otázky, na ktoré vám Facebook dá odpovede:

  • Kto sú vaši noví fanúšikovia?
  • Odkiaľ sa k vám dostali?
  • Koľko vás stáli? (bola Page likes reklama nastavená správne, zaujala?)
  • Za koľkých ste zaplatili a koľkí k vám prišli sami?
  • Facebooková stránka napreduje, stagnuje alebo zaznamenáva pokles?
  • Ktoré príspevky boli v uplynulom období úspešné a na druhej strane menej úspešné?
  • Dokáže facebooková stránka priviesť používateľov aj na váš web?

1. Bez tabuľky ani na krok

Aby ste mali všetky získané informácie vždy po ruke a vedeli ich navzájom porovnávať, musíte si ich niekde značiť. Najpraktickejší spôsob je vytvoriť si Excel tabuľku, v ktorej si každý mesiac zaznamenáte tie najdôležitejšie metriky, a to počet fanúšikov, priemerný počet komentárov, priemerný počet zdieľaní, priemerný počet „lajkov“ a tiež počet kliknutí na odkazy, ktoré ste uviedli v statuse.

Vytvorenie Excel tabuľky

2. Odhaľte tajomstvo svojich nových fanúšikov

Kľúčom k otvoreniu tajomnej komnaty sú Štatistiky, resp. Insights, ku ktorým má prístup každý administrátor stránky.  

Facebook Insights

Poďme sa teda pozrieť na to, čo vieme zistiť o nových fanúšikoch, ktorí si tento mesiac “lajkli” vašu stránku. V prvom rade jednoducho zistíte aktuálny počet fanúšikov. Na grafe môžete vidieť aj to, koľko platených „lajkov“ stránka získala prostredníctvom reklamy Page likes, koľko získala organických „lajkov“ (fanúšikovia, ktorí sa na stránku dostali prirodzenou cestou) a taktiež môžete vidieť počet „Unlikes“, teda koľkí ľudia vašu stránku opustili.

Keď sme už pri tých fanúšikoch, poďme sa pozrieť na to, ako viete z Facebooku zistiť úspešnosť reklamy Page likes. O jej účinnom nastavení sme už písali v článku Nastavte reklamy na Facebooku výkonne a efektívne. Teraz sa dozviete, ako z reklamy Page likes vyťažiť čo najviac aj v budúcnosti.

Do kampane sa dostanete cez Správcu reklám (Ads Manager), kde sa vám zobrazí takýto graf:

Vďaka nemu odhalíte úspešnosť kampane, jej publikum, ako aj to, odkiaľ používatelia vašu stránku “lajkli”.

V časti „Performance“ môžete vidieť celkový počet získaných fanúšikov, reach (dosah reklamy), minutú sumu, ako aj cenu, ktorú ste zaplatili za jedného nového fanúšika (Cost per Result).

Ktorá z týchto informácií by vás mala zaujímať najviac? Nielen počet užívateľov, ktorí si vašu stránku “lajkli”, ale i to, koľko vás stáli. Je to optimálna cena alebo príliš vysoká?

Zlatým pravidlom uspokojenia sa s cenou za jedného fanúšika je snaha neustále ju znižovať. A cenu znížime vtedy, ak reklamu zacielime čo najpresnejšie. V tom nám môže pomôcť znalosť publika.

Ukážeme si to na príklade:

Téma: Plynové vzpery

Cieľová skupina: najmä muži vo veku 18 – 50 rokov

Problém:

  • Reklama je obsahovo zameraná na mužov, avšak cielenie je nastavené aj na ženy.
  • Pomerne vysoká cena za 1 like pri ženskom publiku (0,70 eur).

Znenie reklamy:

Ako zabezpečíme, aby sme oslovili výlučne cieľovú skupinu, ktorej sme prispôsobili aj obsah reklamy?

Odpoveď je jednoduchá. Ak vidíte, že ženy ste reklamou nezaujali, jednoducho na ne vypnite cielenie. Hlavne ak sú vašou cieľovou skupinou muži. Uvidíte, ako cena za jeden nový „lajk“ klesne.

Fanúšik, odkiaľ si ku mne prišiel?

V tretej zložke môžete zistiť, z akého zariadenia ľudia vašu stránku “lajkli”. Na výber majú hlavnú plochu na počítači, pravý panel na PC a mobilné zariadenie. Na čo vám to bude? Niekoľko mesiacov sledujte, odkiaľ sa k vám noví fanúšikovia dostanú.

Ak napríklad vidíte, že cez PC si vašu stránku “lajkne” skutočne malé percento ľudí, skúste ho úplne vynechať a nechať reklamu bežať len na mobilných zariadeniach. Všetky financie, ktoré ste pre Page likes reklamu vyčlenili, sa prevedú na jeden typ reklamy, ktorý je podľa vašej niekoľkomesačnej analýzy najúspešnejší. A to sa prejaví aj na konečnej sume za jedného nového fanúšika.

3. Komentáre, lajky a zdieľania… 

Opäť sa vráťme k Excel tabuľke a Facebook Insight, z ktorého si jednoducho vyexportujete čísla a vytvoríte štatistiku. Tá vám dá odpovede na nasledujúce otázky:

  • Facebooková stránka napreduje, stagnuje alebo zaznamenáva pokles?
  • Ktoré príspevky boli v uplynulom období úspešné a na druhej strane menej úspešné?
  • Dokáže facebooková stránka priviesť používateľov aj na váš web?

Pri štatistikách nájdete aj zložku „Exportovať“, na ktorú kliknete a zobrazí sa vám nové okno.

 

Facebook Insights

Zadáte si typ dát – v našom prípade „Post data“, nastavíte časové obdobie, z ktorého štatistiky chcete získať, ako aj formát súboru. A dáte exportovať.

Facebook vám vygeneruje Excel dokument, v ktorom sa nachádza niekoľko „Sheetov“. Nás však budú zaujímať len dva, a to Lifetime by story a Lifetime Post Consumptions.

Sheet Lifetime by story zobrazuje počet lajkov, komentárov a zdieľaní pri jednotlivých statusoch, pričom je tam uvedený nielen text samotného statusu, ale aj internetový odkaz. Vašou úlohou je vypočítať priemer jednotlivých metrík. Žiadny strach. Excel to spraví za vás a v pravom dolnom rohu sa vám zobrazí automaticky vypočítaný priemer za jednotlivé metriky, ktoré potom doplníte do svojej tabuľky.

Takto môžete mesiac čo mesiac sledovať, ako sa vašej stránke darí a v prípade, že vám niektorá z metrík výrazne klesne, môžete včas zasiahnuť.

Ukážeme si to na príklade. Tento mesiac sme získali menej komentárov ako predchádzajúci. Čo s tým? Analyzujeme možné príčiny. Uverejnili sme v minulom mesiaci súťaž, ktorá mala úspech a zapojilo sa do nej veľké množstvo ľudí? Alebo sme uverejnili viac príspevkov, v ktorých sme vyzývali k reakcii (ako napríklad kvízy a otázky)?

Ak vidíme, že na ľudí niektoré príspevky zaberajú viac, budeme ich zaraďovať vo väčšej intenzite. Dôvod? Vyšší engagement. Viac hovoriť nemusíme. 🙂

Sledovaním komentárov, “lajkov” a zdieľaní môžete teda sledovať úspešnosť príspevkov. Zistíte tak, ktoré príspevky sa páčia ľuďom natoľko, že im dajú „lajk“ a zdieľajú. Ak komunikáciu na Facebooku práve začínate a nie ste si istí, ktorým smerom sa ubrať, vyskúšajte viacero alternatív a potom vyberiete tú najúspešnejšiu. Tieto metriky vám pomôžu nastaviť celkový smer komunikácie. Stačí, ak im budete venovať patričnú pozornosť. Aspoň raz za mesiac. 🙂

4. Link clicks nielen pre e-shopy

Máte e-shop a zaujíma vás, koľkí ľudia sa naň cez vaše statusy preklikli? Alebo chcete vedieť, koľkí ľudia sa z Facebooku dostali k vášmu blogovému článku? Tak potom určite vo svojom reporte nezabudnite na metriku Link clicks, ktorá hovorí o počte preklikov na internetový odkaz v statuse.

Vo vyexportovanom dokumente tieto údaje nájdete v „sheete“ Lifetime Post Consumptions. Teraz si už len jednotlivé prekliky spočítate a pozriete, ktorý príspevok získal najviac preklikov. Ak viete, čo ľudí zaujíma, komunikácia sa vám bude lepšie nastavovať.

Verím, že čaro pravidelného Facebook reportingu objavíte aj vy a aj vďaka tomu sa vaša stránka stane efektívnejšou a zaujímavejšou. 🙂