Nastavte reklamy na Facebooku výkonne a efektívne
Akokoľvek dobrý obsah je na nič, pokiaľ ho nedokážete dostať k ľuďom. Po prečítaní tohto článku budete vedieť zviditeľniť vaše posolstvá a značku na Facebooku. To všetko s rozpočtom, ktorý vás nedostane do bankrotu.
Ak máte malú alebo začínajúcu firmičku či projekt a skúsili ste ísť na Facebook, možno už poznáte to sklamanie – aj po mesiacoch pôsobenia na sociálnej sieti sa číslo pri počte likes stránky zospodu nepriblížilo k 50 a zverejňovanie príspevkov pripomína písanie do súkromného denníčka.
Možno je to nevhodným produktom, možno nevhodným obsahom… Ale čo ak je to tým, že ľudia vaše príspevky jednoducho nevidia? Dá sa to riešiť s minimálnym rozpočtom? Určite!
Kým začneme, jedno drobné upozornenie: Tento článok nie je určený social media geekom, managerom, ba ani nindžom. Nebudeme riešiť remarketingy, custom audiences a dokonca nezapneme ani Power Editor. Ak ste očakávali niečo také, môžete rovno prestať čítať.
1. Cieľ reklamy – chceme nových fanúšikov/chceme, aby ľudia videli naše príspevky
Domovom našich dnešných hokusov-pokusov bude tzv. Facebook Ads Manager. Fešný sprievodca vás prevedie pridaním spôsobu platby („Bez peněz do hospody nelez!“) a potom už môžete začať pridávať reklamy. Samozrejme za predpokladu, že máte k danej stránke administrátorské práva.
Začneme magickým zeleným tlačidlom „Create Ad“ v pravom hornom rohu. To nás dostane na nasledovnú obrazovku:
Pre potreby tohto článku budeme riešiť len 3. a 4. položku – Page Post Engagement a Page Likes. Prvá menovaná slúži na to, aby sa vybraný príspevok vašej stránky zobrazil ľuďom vo výpise FB príspevkov, tá druhá na to, aby vašej stránke pribúdali fanúšikovia.
Po zvolení akejkoľvek z týchto možností musíte vybrať, ktorej stránky či príspevku sa má reklama týkať. Po tomto výbere pristúpite k nastaveniu samotného obsahu reklamy, čím vás FB prehľadne prevedie.
Pri oboch typoch reklám dostanete v okne „AD PREVIEW AND PLACEMENTS“ možnosť pozrieť si náhľad vašej reklamy v jednotlivých formátoch. Nebojte sa stlačiť pri niektorom z nich tlačidlo „Remove,“ ak zistíte, že konkrétne v tomto formáte reklama nevyzerá dobre.
Ušetríte tak peniažky pre zvyšné formáty, ktoré majú zmysel. Častým prípadom, kedy má zmysel jeden formát vynechať, sú reklamy na jednotlivé príspevky a formát Right Column – len málokedy sa do neho vlezie celý text.
Teraz už ale poďme ku skutočnému tajomstvu výkonnej FB reklamy. Je ním…
2. …cielenie
Demografické a psychografické cielenie – alfa a omega Facebookovej reklamy. Jeho konkurenčná výhoda a dôvod, prečo vôbec reklamu na tejto sieti mať. Napriek tomu množstvo malých zadávateľov reklamu necieli alebo ju cieli len veľmi povrchne.
Žiadne alebo nesprávne cielenie vedie k tomu, že ľudia vidia reklamy, ktoré ich vôbec nezaujímajú. To následne vedie k zbytočnému míňaniu peňazí, ktorých začínajúci a malí podnikatelia nikdy nemajú dosť. Keď to ale otočíme do pozitívnej roviny, správnym cielením reklamy môžete získať veľmi dobré výsledky aj s veľmi malým reklamným rozpočtom.
Poďme si to všetko ukázať na konkrétnom príklade. Povedzme, že potrebujete na FB odpropagovať ružové kryty pre iPhone s podobizňou Justina Biebera, ktoré predávate.
Nemusíte byť marketingovým mágom ani mať na stole drahé výskumy. Postačí „sedliacky“ rozum a je vám jasné, že takéto niečo môže zaujímať:
- Slovenské dievčatá,
- vo veku 13-16,
- ktoré majú rady ružovú farbu či Justina Biebera a vlastnia iPhone (posledná podmienka sa dá vynechať, potenciálne publikum obmedzuje až príliš).
Pri klasických druhoch reklamy by ste boli odkázaní triafať sa približne na prvé dve kategórie a len maximálne približne na tú poslednú. Na Facebooku ich môžete zacieliť presne do bodky s tým, že hneď aj vidíte, koľko ich v tejto kategórii je.
Ak by ste odpromovali príspevok propagujúci spomínané kryty so zacielením na takéto publikum, určite by mal väčší úspech, ako keby sa zobrazoval 40 ročným bezdetným pánom. Samozrejme potrebujete aj príspevok napísaný štýlom lahodiacim cieľovke, ale o tom už niekedy nabudúce…
Možnosti cielenia FB reklamy podľa záujmu a správania sú široké. Najlepšie bude, keď si sami preklikáte jednotlivé položky kategórií Interests a Behaviors. Pravdepodobne budete prekvapení, koho všetkého môžete osloviť. Cieliť sa dajú reklamy na príspevky aj na celé stránky.
Takéto spôsoby cielenia otvárajú aj ďalšie možnosti: Môžete mať napríklad niekoľko rôznych reklám na tú istú stránku, ktoré budete vždy cieliť inému publiku a obsah reklamy mu ušijete na mieru. Hodí sa to, ak máte produkty určené rôznym cieľovkám, ktoré na ne nahliadajú inak. Klasický príklad: mužov pri novom type telefónu zaujmete výpisom technických špecialitiek, ženy dizajnom.
3. Rozpočet
Peniaze sú vždy až na prvom mieste. A reklamy sú predsa drahé. Či? Dostaneme sa k tomu.
Čo ak vám poviem, že aj s malým rozpočtom sa dá zahrať veľké divadlo? Že za cenu 5×5 cm inzerátu regionálnych novín v Hornej Dolnej môžete na FB osloviť možno až tisíce relevantných ľudí?
Konkrétne sa tu bavíme o sumách okolo hranice 100,- €/mesiac. Už za takéto peniaze môžete získať konštantný prílev nových fanúšikov vašej stránky a jednotlivé príspevky sa môžu dostať k relevantným (potenciálnym) zákazníkom. Len to chce riadiť sa bodom 2 tohto článku.
Pri štandardnom nastavení si volíte najmä spôsob prideľovania prostriedkov (Per day – určujete, koľko prostriedkov sa môže minúť za deň / Lifetime – určíte rozpočet na celú kampaň a FB ho rozdelí sám až do minutia) a dĺžku trvania kampane (priebežne od doby spustenia až po ručné zastavenie či presne ohraničený časový úsek).
Ak nechcete ostať prekvapení pri výpise z banky, reklamy na Facebooku vždy dopredu plánujte a nastavujte na fixné obdobia. Keď zabudnete vypnúť priebežne nastavenú kampaň s denným rozpočtom, môže sa to draho nevyplatiť…
Ak mám odporučiť konkrétne rozpočty, začínajte na tých najnižších – povedzme 3 €/1 reklama na príspevok a 60 €/mesačne pre všetky reklamy na stránku. Uvidíte, ako vám to pôjde, ako sa to vyplatí a prípadne pôjdete vyššie. Ak dodržíte zásady cielenia z bodu 2, už so spomínaným minimálnym rozpočtom dokážete dať vašej stránke a príspevkom želaný rastový impulz.
Dovidenia,
zas niekedy nabudúce pri ďalších článkoch. V tomto sme sa naučili dostať sa ľuďom na oči – zostať v ich mysliach je ale ďalšou výzvou. Tak zatiaľ… 😉