Tento článok sa nesnažíme optimalizovať na pomerne hľadané kľúčové slovo „ďakujem”. Je skôr vyjadrením mojich pocitov a vďaky za viac ako 8 rokov spolupráce s Júliou a Marekom, ktorí od nás odchádzajú koncom mája 2018.

VISIBILITY začala fungovať ako agentúra niekedy v druhej polovici roka 2009. Začiatky boli veľmi rozpačité. Ja som sa vrátil po štúdiách mimo Slovenska naspäť domov a môj vtedajší „internetový kamarát a kolega” Rado ma oslovil s plánom založiť agentúru. Obaja sme sa svojho času venovali hlavne SEO a výkonnostne mala byť zameraná aj VISIBILITY, agentúra, ktorej koncept vymyslel Rado.

Nakoľko som nemal nič lepšie na pláne, dohodli sme sa. Pôvodná vízia firmy bolo mať veľkú agentúru, ktorá dokáže fungovať bez fyzickej kancelárie. Jednoducho všetci ľudia budú spolupracovať virtuálne bez nutnosti sa stretávať.

Prvá kancelária a prví ľudia

Ak ste dvaja, je to pomerne jednoduché, ale už o niekoľko mesiacov sme zistili, že by sa drobná kancelária predsa len zišla. Jednak je fajn mať zázemie a taktiež sme potrebovali prvých ľudí.

Inkubátor STU v Bratislave na Pionierskej nám poskytol skromný kanclík o 15 m2 a my s Radom sme začali hľadať cestu k šikovným ľuďom. Prirodzene, všetko bol ťažký low-cost. Agentúru sme financovali z vlastného a tomu sa prispôsobil aj plán vyhľadať stážistov na niektorej zo slovenských univerzít.

Už si ani nespomínam ako, ale uverejnili sme jednoduchý inzerát na UCM v Trnave, a v jednej z trnavských krčiem pri pive sme urobili prvý „nábor”. „Lukratívna” ponuka neplatenej stáže v neznámej firme o 2 ľuďoch sa na moje podivenie pozdávala viacerým študentom.

Medzi nimi boli aj Marek a Júlia, s ktorými sa naše cesty spojili na najbližších skoro 9 rokov. V kancelárii na Pionierskej sme sa stretávali zhruba raz za týždeň a spoločne sme pracovali hlavne na SEO projektoch. Bol rok 2009, takže si viete predstaviť old school linkbuilding, rozumej výmeny odkazov do nemoty. Ale Júliu ani Mareka to očividne neodradilo a po 6 mesiacoch neplatenej stáže plynulo prešli na brigádnickú pozíciu.

VISIBILITY vianoce

Do toho prišlo sťahovanie do nových priestorov na Trenčianskej ulici spoločne s PR agentúrou Dynamic Relations 2000 a k tomu pribudli aj noví kolegovia. Nová kancelária dala väčšiu vážnosť fungovaniu agentúry (recepcia, zasadačka a pod.) a to určite pomohlo aj ďalšiemu rastu.

VISIBILITY kancelárie

A potom sa to už nejako rozbehlo samé. Prišli väčšie projekty, tím sme začali rozširovať o pozície v oblasti PPC, copywriting a kreatívu a nakoniec sme po dvoch rokoch odchádzali z Trenčianskej ulice do Starého Mesta v Bratislave (Klariská) v počte cca 12 ľudí.

Pamätníci si môžu pozrieť rozhovor z dielne Braňa Ráca v roku 2011, kedy navštívil naše vtedajšie kancelárie:

Rast agentúry a nová štruktúra

Julka a Marek si prešli u nás naozaj širokým spektrom pozícií, začali ako stážisti, potom brigádnici, nasledovali SEO projektoví manažéri a následne sa ich profilácia v rámci agentúry začala odlišovať. Mareka to ťahalo viac k marketingu a analytike a Julka sa začala osvedčovať ako schopná manažérka ľudí (vedúca kreatívy, Digital Director a napokon Managing Director). Bol to taký prirodzený vývoj a čím nás bolo v agentúre viac, tým viac zmien sme riešili každý rok.

Fotky vo VISIBILITY Mark Zukerberg vo VISIBILITY Mikuláš vo VISIBILITY

Napokon sme sa kvôli priestorom museli sťahovať ešte raz, tentokrát len o pár ulíc vedľa v rámci Starého Mesta na Panskú. Do toho prišiel môj odchod do Prahy (2016) a z bratislavskej pobočky VISIBILITY sa stala prakticky samostatne fungujúca firma. Julka prevzala vedenie agentúry a Marek sa posunul do pozície Strategy Directora.

 

Rozlúčka

A tak sme sa ani nenazdali a je tu rok 2018. VISIBILITY je jedna z najsilnejších digitálnych agentúr na trhu a na prelome augusta a septembra budeme oslavovať 9. výročie. Vývoj sa zastaviť nedá a toho sa týka aj fakt, že sa nezávisle od seba rozhodli Marek aj Julka odísť.

Júliu už čoskoro uvidíte na strane korporátneho klienta a Marek sa rozhodol ísť cestou freelancera. A mne nezostáva nič iné, len im povedať jedno veľké ĎAKUJEM!

Strávili sme spoločne skoro 9 profesných rokov, a tak ako ja, firma aj oni dvaja, spolu sme sa vyvíjali po profesnej, ako aj ľudskej stránke. Keď sme robili pred 9 rokmi nábor v Trnave pri pive, asi by nikomu z nás nenapadlo, že nadväzujeme priateľstvo na tak dlhú dobu. To profesné sa síce končí, to ľudské tu zostane.

Obom som nesmierne zaviazaný za to, že VISIBILITY budovali, že boli jej lídrami a morálnymi hodnotami, na ktorých by sa dobré firmy mali stavať. A ja som mal to šťastie, že som na takých ľudí natrafil od samého začiatku.

Ak by som mal vypichnúť 4 veci, ktoré si najviac cením, boli by to:

Lojalita

Za necelých 9 rokov som nemal ani na sekundu pochyby, že sú Marek s Julkou lojálni k firme a jej hodnotám. Vždy VISIBILITY pokladali za svoje dieťa a tak sa k nemu aj správali. A lojalitu nemyslím len čo sa týka projektov alebo práce, ale aj obhajoby firemných zásad a imidžu.

Úprimnosť

Vždy sme mali pomerne otvorený vzťah a nikdy nebol problém, ak jeden z nás vyslovil veci nahlas a napriamo. Koniec koncov, priamočiarosť bola jedna z našich základných firemných hodnôt a tú sme pretavili aj do našej každodennej komunikácie. Nebudem klamať,  kritika na moju stranu sa vždy počúvala ťažko, ale cenil som si ju.

Ľudskosť

Na začiatku, keď nás bolo len pár, všetko bolo ľahšie a priateľskejšie. Nemusíte riešiť reporty, cashflow či problémy s projektmi a ľuďmi. Aspoň nie v takom objeme ako dnes. Aj napriek tomu si myslím, že sme si zachovali dlhoročne nadštandardne ľudský a priateľský prístup a to si naozaj cením.

Drive

Obaja mali v sebe drive na nové veci. V podstate na tom VISIBILITY vyrástla, že sme vedeli neuveriteľne rýchlo reflektovať na situáciu na trhu a že sme boli často rýchlejší ako konkurencia v marketingu aj produktoch. A pohonom týchto inovácií bola Júlia s Marekom.

Možno všetko z toho pôsobí ako nejaké klišé z učebnice psychológie, no v mojom prípade je to naozaj reálna skúsenosť.

VISIBILITY ide ďalej. Ja sa postupne vraciam do Bratislavy a spoločne máme pred sebou ešte veľký kus roboty. Máme medzinárodné plány, lokálne chceme ešte viac posilňovať značku, rozvíjať marketing, produkty či vzdelávanie. Aj keď bez Julky a Mareka, ale zostáva tu perfektný tím so skvelými ľuďmi, ktorý pokračuje ďalej a to je pre mňa najväčší záväzok.

Obom prajem len to najlepšie v ďalších krokoch a myslím, že si spoločne vypijeme ešte nejedno pivo či borovičku. ĎAKUJEM!