Môj otec nemá profil na Facebooku. Nemá ho ani moja mama. Na internete trávia tak hodinu až dve denne. Otec si rád prezerá akciové letáky, čo chodia do schránky. Teraz hovorím o tej offline schránke. Rád sa pozrie, kde sú aké akcie a kde je čo zlacnené. On je iná generácia ako ja. Mne chodí na súkromný e-mail približne 10 e-mailov denne a na pracovný ešte viac. Jemu možno jeden-dva denne. Letáky vyhadzujem do krabice pod schránkami, viem pracovať s internetom a som aktívny na sociálnych sieťach.

Dosah neplatených príspevkov na Facebooku stále klesá

Milujem cestovanie a rád sledujem, kde sú aké akciové letenky. Na Facebooku sledujem pár stránok, ktoré o takýchto akciách píšu. Žiaľ, Facebook uťahuje kohútik dosahu organických postov, a preto sa mi väčšina z nich zobrazuje už iba sem-tam.

Keďže viem o snahe Facebooku znížiť dosah bezplatných postov, nastavil som si upozornenia na každý nový post na stránkach, ktoré chcem naozaj sledovať. Keď však spomeniem ľuďom mimo online marketingu, že im Facebook naozaj neukazuje každý status, väčšina z nich o tom nevie a sú prekvapení. Je to prirodzená snaha Facebooku odkrojiť si zo svojho koláča a prinútiť stránky, aby si za zobrazenia platili promovaním statusov.

Neplatený dosah postov sa dá zlepšiť správnou Facebook komunikáciou. Kombinácia s plateným promovaním statusov je však už nevyhnutnosť. Facebook nebude pre firmy bezplatným chrličom reklám, ako to spočiatku do veľkej miery bolo.

Budujte silný zoznam odberateľov newslettra

Aký je ešte rozdiel medzi mnou a mojím otcom a prečo ho spomínam? Rád by som na jeho persóne vysvetlil silu newslettra. Môj otec na rozdiel odo mňa newslettre číta. Ja pomenej a neodolám hlavne newslettru o letenkách. Ak je dobrý nadpis, zvedavosť ma prinúti kliknúť. Väčšinu newslettrov však odignorujem. Nemám toľko času, stratia sa mi medzi mnohými e-mailmi alebo ma jednoducho vôbec nezaujímajú. Na rozdiel odo mňa si môj otec newsletter vždy rád prečíta, pozrie si akcie, ktoré v ňom sú, a potom navštívi webovú stránku.

A predsa mnoho firiem tento silný marketingový nástroj podceňuje, nezbiera reálnych odberateľov alebo robí celý e-mail marketing nesprávne či nezaujímavo. Odberatelia, ktorí sa dobrovoľne prihlásili na odber vašich e-mailov, sú pre vás silná cieľová skupina a váš nástroj z dlhodobého hľadiska. Pracujte s ním.

Vo VISIBILITY mám na starosti PPC kampane. Pri klientoch, kde robíme zároveň aj newsletter, sa často stretávam pri sledovaní výsledkov v Google Analytics s tým, že v počte a hodnote konverzií šliape newsletter plateným reklamám na päty. Výsledky sú prípad od prípadu rozdielne, ale ak to robíte správne alebo to necháte na nás, výsledky bývajú prekvapujúce.

Nevsádzajte všetko na jednu kartu – diverzifikujte riziko

Mať dobrý zoznam odberateľov je dobré z viacerých hľadísk. Okrem spomínaného Facebooku, kde firmy strácajú bezplatný dosah na fanúšikov, si treba diverzifikovať riziko, aj čo sa Googlu týka. Dnes ste možno na prvom mieste. Takých bolo mnoho, nie každý však ustál zmeny algoritmov Google a behom chvíle stratil významý a často jediný zdroj návštev. A ak nemáte kvalitné SEO, niečo podobné sa môže stať aj vám, možno už v blízkej budúcnosti.

Ak si nie ste istí svojím SEO, kontaktujte nás a vypracujeme vám SEO audit alebo čítajte náš blog, kde sa s vami bezplatne delíme o svoje know-how. Na rozdiel od Facebooku a Googlu je newsletter celkom stabilný a je (takmer) zadarmo.

Môj otec je len jeden z mnohých príkladov. V okolí som si urobil menší prieskum a vyšlo mi, že mnohí moji známi newslettre otvárajú a čítajú, musia ich však zaujať a museli sa do nich, samozrejme, dobrovoľne prihlásiť. Pri takýchto podmienkach býva odozva celkom vysoká.

V tomto článku som nechcel písať o tom, ako získavať odberateľov (napr. aj pomocou PPC reklám) alebo ako robiť správne e-mail marketing. To je téma na celý samotný článok (prečítajte si, ako sa nám podarilo zdvojnásobiť počet ľudí, ktorí čítajú naše emaily).  Chcel som len poukázať na to, ako je newsletter často podceňovaný a ako by mal byť súčasťou komunikácie a diverzifikácie rizika vo večne sa meniacom online prostredí.

Ak ste ešte nezačali budovať svoj zoznam odberateľov, je najvyšší čas! Budem rád, ak sa podelíte o svoje názory a postrehy v komentároch. Budujete si svoj vlastný zoznam odberateľov? Aké máte výsledky?