Nie, tento článok nie je unikátnym návodom, ako predať vodu v košíku. Nenaučí vás techniky z filmov a motivačných prednášok. Tento článok je súhrnom návykov, ktoré vám uľahčia komunikáciu s ľuďmi a podporia budovanie dôvery medzi vami a klientom.

Zhrnul som pár myšlienok, s ktorými som sa naučil fungovať a ich osvojením som sa zlepšil v komunikácii s ľuďmi. Naučili ma, ako dostať zo stretnutí s klientmi maximum a využiť ich potenciál naplno. Obchod je
o komunikácii a pochopení druhej strany. Ignorantské techniky ovplyvňovania sú dobré k ničomu a je najvyšší čas osvojiť si nový prístup.

 

Nezabudnite si svoj úsmev 🙂

Ak vás živia vaše obchodné výsledky, prvé, na čo treba myslieť po ceste do práce, je vaša motivácia. Naučte sa usmievať a pôsobiť vyrovnane. Nedovoľte vášmu negatívnemu JA ovplyvňovať váš deň. Áno, máme s tým problém snáď všetci a nie je to vždy ľahké. Slabo rozmixovaný zeler v rannom smoothie, meškajúci spoj alebo nechutné počasie naozaj vedia pokaziť deň, však? Buďte v pohode. Profesionála nemôžu rozhodiť maličkosti.

Určite poznáte ten pocit, keď je deň peklo a stretnete sa s niekým, kto zmení jeho rozmer a otočí vašu náladu o 180 stupňov. Buďte tým človekom a inšpirujte ľudí svojim entuziazmom.

 

Kanye West Smiling GIF - Find & Share on GIPHY

 

Nepodceňujte prípravu

Absolútnym základom je poznať svoj produkt a obchodného partnera. Nedovoľte, aby druhá strana zistila, že nerozumiete tomu, čomu by ste naozaj mali. Výnimkou je, ak ste nováčik. V tom prípade je najdôležitejšie preukázať sebadôveru a istotu a nedovoliť, aby vás nevedomosť vyviedla z miery.

Povedzme si na rovinu – snáď nikoho normálneho neurazí, ak mu informácie zistíte dodatočne a slušne mu to vysvetlíte. Horšie je to s nevedomosťou o službách vášho klienta, čo môže pôsobiť veľmi neúctivo. Nedovoľte, aby sa vám to stalo. Preto platí pravidlo – vždy sa pripravte na stretnutie. Vyhraďte si na to priestor v kalendári a nikdy to nepodceňte.

 

Staňte sa chameleónom

Umenie odhadnúť ľudí vychádza z veľkej miery z empatie. Je to dôležitá schopnosť, na ktorej by mal vedome pracovať každý, kto sa snaží rozširovať svoje obchodné kontakty. Ste naozajstný umelec, ak dokážete spolupracovať so všetkými typmi ľudí a popri tom presadzovať záujmy seba a svojej firmy.

 

Colors Chameleon GIF - Find & Share on GIPHY

 

Nepýtajte sa len preto, aby ste sa niečo pýtali

Nevypĺňajte rozhovor vatou. Adaptujte sa zmenám v rozhovore a pýtajte sa otázky v súvise aktuálnej konverzácie. Zásadou nie je len klásť správne otázky, ale pýtať sa ich aj v správny čas. Nekľučkujte medzi témami a pracujte na tom, ako mať stretnutie pod kontrolou.

Ak vám ujde niť, nič sa nedeje. Všetci sa bojíme chvíľ ticha. Je to však prirodzené, a práve vtedy sa váš obchodný partner väčšinou rozhovorí a povie niečo, čo ste sa potrebovali dozvedieť. Často povie aj to, čo nechcel. 🙂

 

Zahoďte staré postupy

Predávajte emócie a nie kvantifikovateľné položky. Naozajstnú hodnotu má práve to, čo sa nedá spočítať. Na emócie sa nedáva zľava. Ak vaša pridaná hodnota a emócia, ktorú klientovi prinesiete, nemá kvantifikovateľný charakter, využite to!

Éra obchodníkov s bambusovými ponožkami je dávno preč a ľudia podobné prístupy už dávno prekukli. Nájdite si svoj vlastný prístup a snažte sa skúšať vždy niečo nové. Posúvajte sa ďalej a učte sa stále nové veci. Pozorujte, počúvajte a inšpirujte sa. Robte veci svojím vlastným spôsobom a nefixujte sa na zaužívané postupy.

 

Doprajte si feedback

Buďte na seba prísny a analyzujte každé jedno stretnutie, ktoré s ľuďmi podniknete. Dávajte feedback sami sebe a rozmýšľajte, čo ste mohli spraviť lepšie. Nikdy neopakujte tú istú chybu
, snažte sa byť na každom pracovnom stretnutí lepším a zobrať si ponaučenie z predošlých skúseností.

Nesmiete zabúdať na spätnú väzbu od ľudí, na ktorých vám záleží. Dôležité je úprimne ju prijať a vážiť si ju. Vedieť prijať feedback je základný kameň úspechu.

 

Vo Visi hľadáme konzultanta. Ak ťa článok zaujal a myslíš, že by si bol tým správnym, ktorý má všetky tieto veci v malíčku, preklikni sa na pozície a pošli svoj životopis. 🙂