Na internete sa potuluje veľa ľudí, ktorí znepríjemňujú životy ostatným prostredníctvom otravného poúčania o gramatike. Nazývame ich „Grammar Nazis“. Netvrdím, že treba písať nespisovne a nekontrolovať po sebe texty. Prečo však stále len hejtovať a neosviežiť svoju reklamu historizmom, nárečím alebo moderným výrazom a spraviť z nej tak originálny kúsok? Pozrite sa spolu so mnou na kontroverzné slovíčka.

Pre aké texty sú slovíčka určené?

Na začiatok si musíme určiť jasné pravidlá o tom, čo to osviežujúce výrazy vlastne sú a kde ich môžeme použiť. Niekedy ide o nespisovné slová, o zaužívaný mestský a vidiecky slang, inokedy o historizmy alebo internetové výrazy. Niektoré z nich sú zapísané v slovníku a sú uznané ako oficiálne slová, iné sa tam nikdy nedostanú.

Používať by sme ich nemali v oficiálnych e-mailoch, pri akejkoľvek komunikácii s klientom alebo obchodným partnerom a pri serióznych reklamných textoch. Taktiež neodporúčam ich použitie ani v rôznych pravidlách, napríklad o nakupovaní v e-shope, v podmienkach používania internetovej stránky alebo v návode na použitie prístrojov.

Ich použitie sa nemusí stretnúť s pochopením ani pri rôznych technologických a priemyselných produktoch a inováciách. No dobrý marketér a dobrý pisálek vám v reklamnej kampani alebo blogovom článku použije aj slovíčko, ktoré z nudných oceľových predmetov vytvoria zaujímavý a vtipný produkt.

S ich použitím nemusíte stresovať v prípade, že píšete článok na blog. Blogy sú najčastejšie vyjadrením myšlienok ich autorov a nie sú to žiadne odborné články alebo texty na webe svetoznámeho predajcu. Je možné použiť ich aj pri newsletteroch, rôznych zľavových kupónoch a na sociálnych sieťach.

Je dôležité si uvedomiť, v akom odvetví ponúkate službu alebo produkt. Podľa toho a podľa nastavenej kampane môžete zvážiť osvieženie textov.

Všetkého veľa škodí

Nenapchajte tieto slová do každého odseku, môže to pôsobiť rušivo, neprofesionálne a výsledný efekt bude opačný. Takýto článok pôsobí ako umelo vytvorená kaša niečoho, čo sa snaží byť vtipné. Vy si chcete zachovať správnu fazónu a imidž profesionálneho copywritera. Texty chceme oživiť a premeniť na zaujímavejšie, nie spraviť z nich lacnú a trápnu záležitosť.

Druhé pravidlo hovorí, že čitateľ musí týmto slovám rozumieť. Viete, aká je vaša cieľová skupina? Využite to vo svoj prospech! Ak píšete článok pre skupinu mladých ľudí žijúcich na sociálnych sieťach, pokojne použite slovíčko heštek alebo lajk. Ak však cielite na staršie ročníky, skúste ich prekvapiť historizmom, ktorý sa už dlho nepoužíva.

Inšpirácia pre vás

Aby som neostal len pri prázdnych rečiach, rozhodol som sa uviesť pár príkladov. Bolo veľmi ťažké vybrať správne slová. V slovenských nárečiach nájdete tisíce vtipných a originálnych slov. Vďaka tomu však firma z východu Slovenska môže zaujať svojich zákazníkov sloganom s východniarskym výrazom a naopak.

Úúú…

Jedným zo zaujímavých slovenských fenoménov je hláska U. Prečo práve U? Pretože u väčšiny ľudí sledujem nahrádzanie iných hlások touto hláskou. Vznikajú z toho vskutku zaujímavé skomoleniny.

Nakúpeu som, urobeu som večeru, frituval som hranolky. Teraz by sa zišlo trochu to tu poupratuvat (áno, „T“ na konci je tvrdé). Potom si môžeme dať aj jabuko, kubásku alebo čukoládku.

Okrem toho je U častým kameňom úrazu pri genitíve a akuzatíve množného čísla mužského rodu. Namiesto chlapcov človek v internetových diskusiách nájde chlapcou. Tu nachádzame ďalšie využitie nespisovných výrazov. Chcete si z niekoho vystreliť v anonymnej internetovej diskusii a dvihnúť si tak svoje počítačové ego? Skúste to a dúfajte, že niekto vašu iróniu (alebo sarkazmus) pochopí. Inak sa vám môže dostať klasickej reakcie, a to: „A ti sa nauč gramatyku!!“

slovicka 2

 

Odtál – potál

Slovíčok je naozaj neúrekom, vybral som pár takých, ktoré som započul v rôznych kútoch Slovenska a niečo vo mne zanechali (niektoré napríklad kŕče na bránici od nekontrolovaného smiechu).

hen – klasický slovenský výraz pre „tam’’

fijok – keď vás babka pošle hľadať niečo do fijoku, hľadajte v šuflíku… teda… v zásuvke

pichnúť – nie, nemusíte nikomu ublížiť. Pichnite tie lieky babke radšej naspäť do fijoku

na – zeber, vezni, zober si. Pri oficiálnej komunikácii odporúčam tento výraz vynechať a použiť radšej „nech sa páči’’

richtuvat – chystať sa, tu vidíme aj spojenie s už spomínaným U

kiého, kerý – na kiého čerta? kerý to bol? Ak vás niekto nahneval a hľadáte vinníka

reku – alternácia k slovíčkam veď, však, šak, …

kadál, odtál, potál – keby ste náhodou nevedeli, kadiaľ máte ísť alebo odkiaľ kopať

nápoky – toto slovo som poslal kolegyni do chatu a tá mi vysvetlila, že spisovne je „naschvál’’. Moje kopyrajterské ego kleslo až na samé dno

poj, pome – v tomto prípade úradoval lenivý jazyk Slovákov. Vyslovujete „poď, poďme“ alebo „poj, pome“?

temer, ondziet, ihrat – takmer, niečo robiť, hrať sa. Inšpiráciou mi bola moja babka. Ť v slove nahrádzame jeho tvrdou verziou

Ideme s dobou

Poslovenčenie niektorých internetových výrazov vyvoláva agresívne nálady v komunitách internetových diskutérov. Hejty, lajky (páčiky), heštek a fejzbúk sú vraj cudzie a nespisovné slová a nemajú čo hľadať v písanej forme komunikácie. No, určite sú. Už som videl aj komentáre zaoberajúce sa slovíčkom zdieľať – s argumentom typu: „Veď mi to podčiarkol word!“. Myslím si však, že by sme sa nemuseli stále len hejtovať a zaoberať sa takýmito malichernosťami. Ak niekde takéto slovo uvidím, určite tomu dám páčik!

slovicka

 

Chcete sa im vyhnúť?

Záver článku by som rád venoval ľuďom, ktorí sa chcú všetkým týmto slovíčkam v ich textoch vyhnúť. Na často používané nespisovné slová, písanie čiarok a ďalšie super tipy si posvietili moje kolegyne Romča a Peťka v ich pravopisnom e-booku. Ak máte problém s písaním, tento e-book vám zaručene pomôže. Mne dodal viac sebavedomia a nových poznatkov. Pri každom mojom písanom výplode do neho aspoň raz nazriem.

Dúfam, že tento článok vám dodá inšpiráciu na písanie originálnych textov a odradí vás od neustáleho napomínania a opravovania textov iných ľudí na internete. Nadávky a urážky nie sú konštruktívna kritika. Diskutovať a hejtovať na internete sa neoplatí a nijako vás to neobohatí. Šírenie lásky a nových poznatkov je oveľa jednoduchšie! 🙂