Webová analytika – „markeťák" vs. webmaster
Webová analytika je základným kameňom každej online marketingovej stratégie. Bez možnosti merať a vyhodnocovať by mnoho aktivít vrátane SEO a PPC úplne stratilo zmysel. Na Slovensku má odhadom viac ako 95 % webov nahodených Google Analytics a aj to je dôvod, prečo tento článok v príkladoch zúžime len na tento jeden nástroj.
Webová analytika však nemá pre každú pozíciu vo firme rovnaký význam. Marketingového pracovníka alebo majiteľa webu budú zaujímať hlavne čísla, grafy a vyhodnotenia, zatiaľ čo webmaster či programátor sa potrebuje uistiť, že všetky kódy a scripty sú nahodené správne a po ceste z webu do grafov nedochádza k strate cenných dát. A práve tieto dva odlišné pohľady určujú, na čo sa „markeťák“ vs. webmaster potrebujú v rámci webovej analytiky zamerať.
Pohľad „markeťáka“
Marketingový pracovník potrebuje vidieť čísla, potrebuje im vedieť porozumieť a hlavne ich správne vyhodnotiť. Tu je niekoľko metrík alebo štatistík, ktoré by mohli zaujímať marketingového pracovníka e-shopu alebo akéhokoľvek e-commerce webu:
Položka | Popis |
---|---|
Site search | Zistiť, po ktorých kľúčových slovách v internom vyhľadávaní je najvyšší exit rate – optimalizovať obsah pre tieto slová alebo relevanciu vyhľadávania. Zistiť, ktoré slová ľudia na webe hľadajú a podľa toho vytvárať obsah webu. |
Bounce rate for keywords | Zistiť, na ktoré slová z vyhľadávania je najvyšší bounce rate a optimalizovať ich cielenie alebo obsah landing page. |
Bounce rate for pages | Zistiť, ktoré landing pages majú vysoký bounce rate a optimalizovať ich relevanciu a obsah. |
Exit rate for pages | Zistiť, ktoré landing pages majú vysoký exit rate a optimalizovať ich call to action prvky. |
Conversion value per keyword | Zistiť, ktoré kľúčové slová z vyhľadávania majú veľmi nízke conversion value a optimalizovať kampane alebo obsah. |
Webmaster tools – CTR and bounce rate for keywords in SERP | Zistiť, na ktoré kľúčové slová sa web zobrazuje v SERP na Google a zároveň má veľmi nízke CTR z týchto slov – optimalizácia meta title a description. |
Browser type/screen resolution | Zistiť, z ktorých prehliadačov chodia ľudia na web, a skontrolovať správne zobrazovanie sa/rozlíšenie obrazoviek. |
Mobile devices ratio | Zistiť podiel prístupov na web z mobilov a zistiť kompatibilitu, rýchlosť načítavania a správne zobrazovanie sa. |
User custom variables | Zistiť, ako konvertujú prihlásení vs. neprihlásení (registrovaní vs. neregistrovaní) užívatelia na web/Facebook. |
Brand monitoring | Identifikovať dôležité zdroje návštevnosti z pohľadu brandu (zdroje návštev, kde sa spomína brand). |
Site speed – slow pages | Identifikovať problémové stránky z hľadiska rýchlosti načítavania alebo zistiť problémy pri rýchlosti načítavania v rôznych prehliadačoch či zariadeniach. |
E-commerce funnels – exit rate | Analyzovať e-commerce funnels a identifikovať problémy v nákupnom procese. |
Pohľad webmastera
Technicky orientovaný človek má zasa za úlohu zabezpečiť, že meracie kódy a všetky potrebné scripty budú nasadené tak, aby štatistikám neušla ani jedna návšteva, konverzia či meraný cieľ. Nie je to vždy jednoduché, najmä, ak má CMS systém pre e-shop veľmi komplikovane riešené premenné v databáze a funkcie e-commerce sa musia volať cez e-shopový script bez priameho nasadenia na webe.
Taktiež sa stáva, že e-shop sa skladá z niekoľkých sekcií CMS a každá potrebuje nasadzovať kódy samostatne, kde môžu vzniknúť problémy. Taktiež je potrebné nasadzovanie kódov pre meranie eventov.
Sčasti tieto problémy vyrieši Google Tag Manager. Veci, ktoré by mohli webmastera v rámci nastavení a meraní zaujímať: