Raz do mesiaca máme s tímom projektových konzultantov spoločný obed, pri ktorom rozoberáme konkrétnu tému. Počas lockdownu robíme, samozrejme, online obed. V januári bola téma „Rok 2020 vs 2021”. Hodnotili sme minulý rok a hovorili o našich plánoch na ten súčasný. Vo februári sme sa zaoberali stresom. Vzhľadom na pandémiu ide o veľmi aktuálnu tému. Každá firma, v ktorej ľudia pracujú z domu, by sa ňou mala zaoberať. 

Diskusia bola veľmi plodná, a preto mi napadlo, že by naše spoločné myšlienky nemali zapadnúť prachom. Spísal som ich preto do tohto článku.

Príprava na obed

Aby mali kolegovia čas na zamyslenie, niekoľko dní vopred im pošlem orientačné body, o ktorých sa budeme rozprávať. Každý potom počas obeda dostane priestor na svoj pohľad a čas zostane aj na spoločnú debatu. Body diskusie na tému stres vyzerali takto:

  • Máš stres? (všeobecne)
  • Máš stres v práci?
  • Máš stres v biznise?
  • Z akých situácií konkrétne?
  • Ako sa zmenili stresové faktory počas korony?
  • Ako na teba v kontexte stresu vplýva práca z domu?
  • Najdôležitejšie: Ako pracuješ so stresom? Čo ti pomáha ho odbúrať?

V našom tíme je 6 projektových konzultantov. Zámerne nebudem konkretizovať, o koho myšlienky ide. Všetky zhrniem do nasledujúcich celkov:

Nová práca počas lockdownu

Nástup do novej práce počas lockdownu môže byť veľmi stresujúci. Nestretneš sa takmer so žiadnymi kolegami, zaškolenie je omnoho náročnejšie a človek môže mať pocit nedostatočnej motivácie. Firemná kultúra sa totiž dá na diaľku ukázať len veľmi ťažko.

Riešenie:

Intenzívna komunikácia. Pripravte premyslený onboarding a školenia pre nového kolegu. Dajte mu „nonstop” online a telefonickú podporu, a, samozrejme, robte mnoho spoločných firemných porád alebo prezentácií, kde nový člen tímu okrem svojho šéfa vidí aj iných kolegov.

„Nestíhačky” a množstvo úloh

Stres sa dostaví, či už v osobnom živote alebo v práci, keď nestíhame robiť to, čo by sme chceli. Najmä v biznise a obchode neviete, kedy budete riešiť niečo, „čo zrazu vyskočí”. Napríklad vyhráš tender a musíš pripraviť zmluvy, zvolať kolegov na kick-off meeting a zoznámiť projektový tím s klientom. Takáto pozitívna udalosť poteší a venujem jej s radosťou aj nadčas. Častokrát však ide o oveľa horšiu a stresujúcejšiu situáciu.

Riešenie I.

Plánovanie. Plánovať sa dá všetko – domáce práce, šport, výlety, dovolenky, stretnutia so známymi, a tak ďalej. Plánovať sa dá rok, nasledujúci kvartál, nasledujúci týždeň a večer. Je dobré zamyslieť sa, čo budem robiť nasledujúci deň. Človek toho nakoniec oveľa viac stihne a nie je zahltený opakujúcimi sa myšlienkami a nerealizovanými plánmi. To isté sa týka aj práce.

Riešenie II.

Možností plánovania je mnoho a jedno by mali mať spoločné – možnosť adaptovať sa. Vyhraďte si preto čas aj na nepredvídateľné udalosti.

Keď nevieš prácu pustiť z hlavy

Niekedy sa stane, že si prácu berieme domov. Počas neustáleho home office to, samozrejme, znie ako nepodarený vtip. Najhoršie však je, keď pri zaspávaní myslíš na prácu. Nahnevá sa klient, keď mu odpoviem o deň neskôr? Dala sa tá ponuka urobiť ešte lepšie? (vždy sa dá :D) Prečo naraz ukončili spoluprácu 3 klienti? Je to iba náhoda? Čo som mohol urobiť inak? Život v obchode skrátka nie je nuda.

Riešenie:

Našli sme ich viacero. Tento problém je totiž prítomný skoro u všetkých v tíme. Opäť pomôže plánovanie práce. Dôležité je tiež oddeliť prácu od ostatných oblastí života. Preto relaxujeme. Vyčistiť hlavu nám pomôže meditácia, modlitba, šport, prechádzka v prírode, hudba, kniha, práca v záhrade alebo vypnuté notifikácie na mobile. Dôležitá rada: nikdy si večer neotvárajte pracovné e-maily!

Jeden z nás má však také šťastie, že keď nepracuje, na prácu jednoducho nemyslí. Nemá na to žiaden hack. Priznám sa, že nejde o mňa. Musím ešte zistiť, ako to ten človek robí. 😀

Prezentovanie pred kolegami

Prezentovanie pred kolegami je často stresujúcejšie ako prezentovanie pred klientom. Príčinou bude zrejme to, že vás poznajú lepšie a stretávate sa s nimi častejšie.

Riešenie I.

Či už ide o prezentovanie pred kolegami alebo pred klientom, jednému z nás pomáha vedomá práca s dychom, ktorá ho upokojí pred prezentáciou. Techník je mnoho a fakt je ten, že fungujú. Dokážu znížiť napätie a zlepšiť sústredenie. 

Riešenie II.

Dôkladná príprava. Ak neviete za akýchkoľvek okolností improvizovať a suverénne odpovedať na akúkoľvek otázku z publika, dobre sa pripravte.

Komunikácia s anglicky hovoriacim klientom

Hoci máte angličtinu na dobrej úrovni, viesť biznisové stretnutie môže byť výzva. To, čo hovoríte, znie strojenejšie, neviete tak dobre vyjadriť emóciu a klient ju ťažšie pochytí. Všetky detaily zrazu neviete rýchlo povedať a hrozí, že začnete koktať. Zapôsobiť a predať službu v inom jazyku je proste oveľa ťažšie. Našťastie, niektorí klienti sú zhovievaví a mnohí sú na tom s angličtinou ešte horšie ako vy.

Riešenie

Rozprávajte veľa po anglicky. Ideálne každý deň. Skúste napríklad platformu na konverzáciu italki.com. Nájdite si niekoho, kto má podobný problém a konverzujte s ním. Funguje dokonca aj self talk – rozprávať sa nahlas sám so sebou. Nikto vás neopraví, ale to nie je podstatné. Podstatné je „vykoktať sa” na akúkoľvek tému.

Prezentovanie cez video call

Sedíte doma, pozeráte do monitora na svoju prezentáciu a rozprávate. Po pol hodine máte pocit, že sa rozprávate s monitorom, ktorý celý čas mlčí. Keď skončite s prezentáciou, môžete mať oprávnené obavy, že ju nikto nesledoval a namiesto toho varil obed, pozeral si Instagram alebo venčil psa.

Riešenie:

Riešeniu tohto problému sme sa nestihli venovať. Ak nejaké máte, prosím, napíšte ho do komentára. 🙂

Kolegovia z iných tímov

Vo Visibility máme super kolegov. Aj napriek tomu sa s nimi občas pochytíme alebo od nich čakáme rýchlejšie výsledky a podobne. Toto môže byť frustrujúce najmä vtedy, keď na nás tlačí klient.

Úlohou projektového konzultanta je taktiež koordinácia kolegov. Napríklad, keď potrebujeme naceniť zložitejší projekt. Musíme najskôr zistiť, koho potrebujem, potom nájsť prienik v ich kalendároch, osloviť ich, zorganizovať a viesť stretnutie. Niekedy to nie je vôbec jednoduché. Mám však pocit, že keď je teraz všetko online, je to o niečo jednoduchšie.

Samostatnou kapitolou sú chyby pri projektoch a ich riešenie. Zisťovať informácie o tom, kto, kde, s kým a čo spravil, zaberie veľa času a nervov.

Riešenie I.

Firma musí mať vo všeobecnosti dobre a jasne nastavené procesy, kompetencie a zodpovednosti jednotlivých rolí. Toto máme vo Visibility dobre zvládnuté.

Riešenie II.

Ako tento problém riešiť zo svojho osobného pohľadu? Nestihli sme sa tým zaoberať. Máte nejaké odporúčanie?

Fyzické zdravie

V zdravom tele, zdravý duch. K tomu niet čo dodať. Ako to teda riešime?

Spánok: 8 hodín kvalitného spánku je základ. Osobne chodím spať o desiatej večer a vstávam o šiestej ráno. Je to jeden z najlepších hackov, ktoré som v poslednej dobe urobil. Nezdá sa to, ale akonáhle idem spať napríklad o jedenástej večer, na druhý deň som „rozbitý”.

Pohyb: Šport, turistika, golf alebo beh. Niektorí cvičia doma každý deň. 

Strava: Vyvážená strava a niektorí vôbec nepijú alkohol.

Iné rady: Otužovanie a vitamíny. Ja neotužujem, to Juraj. Čo sa týka vitamínov, každý deň užívam vitamín C, teraz v zime D a občas zinok. Odporúčam to všetkým, najmä počas pandémie. 🙂

Rodina a život

Až štyria zo šiestich ľudí v našom tíme sú rodičmi. Každý z nich má dve deti a čo-to s nimi odžité. Ako poznamenal Imro, najstarší z nás, stres sa časom iba zhoršuje. Človek nerieši len seba a má viac zodpovednosti. Práve strach o vlastné deti je jeden z najväčších stresových faktorov. V kombinácii s náročnou prácou toho môže byť na človeka niekedy príliš.

Riešenie I.

Jeden kolega má takú špecialitu. Ľahne si na podlahu a púšťa si dokola soundtrack z filmu Gladiátor, a to ho dokáže úplne upokojiť. 🙂

Riešenie II.

Osobne sa stále učím hovoriť „nie”. Tento skill odporúčam trénovať. Pomáha tomu aj to, keď viac rozmýšľam nad životom, mám nejakú víziu a podľa nej si stanovím ciele a postup, ako ich dosiahnuť. Potom sa človek nezaoberá okolnosťami, ktoré ho zbytočne rozptylujú.

Firemná kultúra a vedenie

Veľkú úlohu vo vnímaní stresu jednotlivca hrá to, ako ho vníma firma a najmä jej vedenie. Skonštatovali sme, že vo Visibility to funguje super. Pozeráme sa na človeka individuálne a podľa jeho možností nastavujeme naše očakávania.

Obzvlášť v obchode je dôležité mať jasne nastavené ciele, KPIčka a cestu, ako ich dosiahnúť. Musíme vedieť oddeliť realistické ciele od tých ambicióznych. Ak vieme, aké sú naše reálne možnosti, vieme ich posúvať vpred a zlepšovať sa.

Osobne nevnímam negatívne, keď niekto robí chyby alebo krátkodobo nerobí stanovené výsledky. Zlé je, keď na sebe nechce pracovať a posúvať sa vpred. Dlhodobé výsledky v obchode sú ďaleko dôležitejšie ako krátky záblesk hviezdy, ktorá rýchlo vyhasne.

Pred, počas a po lockdowne…

Na záver obeda som dal každému jednoduchú otázku. Pociťuješ počas lockdownu viac alebo menej stresu? Štyria sa vyjadrili, že majú menej stresu. Jeden nevedel a jeden povedal, že ho má viac, a to najmä preto, lebo počas neho nastúpil do Visibility.

Z tohto jednoduchého prieskumu mi vychádza, že lockdown je, čo sa týka stresu, pozitívny faktor. Je možné, že tento záver by sa menil s pribúdajúcim časom.

Všetci dúfame, že sa lockdown čoskoro skončí a vrátime sa späť k normálnemu životu. Myslím si však, že veľa vecí už nebude ako predtým. Chcem preto vyťažiť maximum zo zmien, ktoré nám pandémia priniesla. Možno o nich napíšem ďalší článok.

Ako to máte so stresom vy?