Sezónna kampaň
Definícia
Sezónna kampaň predstavuje marketingovú aktivitu viazanú na konkrétne ročné obdobia, sezóny, udalosti, výročia, sviatky, špeciálne dni alebo iné časom ohraničené udalosti, ktoré ľudia slávia, resp. na ne podvedome a emočne reagujú.
Popis
Sezónna kampaň alebo sezónny marketing je teda proces propagácie produktov alebo služieb v určitom časovom období za účelom dosiahnutia väčšieho množstva predajov produktu alebo služby, ktorá sa k danému obdobiu priamo či nepriamo viaže.
Sezónnosti podliehajú ako poskytovatelia služieb, tak aj väčšina internetových a kamenných obchodov. Je logické a všeobecne známe, že záujem o ozdoby na vianočný stromček je najvyšší v predvianočnom období, a to v mesiacoch november/december.
Ako protipól zimného obdobia môžeme uviesť služby v oblasti poskytovania zájazdov vyhľadávané najmä v období teplých mesiacov a letných prázdnin. Aj tu však existujú výnimky podnikov a firiem, ktoré ponúkajú tzv. „evergreen“ (celoročné) služby a produkty, ako napríklad čistiace a hygienické prostriedky či produkty do domácnosti.
Na zistenie sezónnosti si položte jednoduchú otázku: „V ktorých ročných obdobiach ľudia najviac potrebujú alebo vyhľadávajú môj produkt/službu?“ alebo preskúmajte svoju celoročnú návštevnosť a hľadajte obdobia nárastu. Môže vám byť nápomocný aj nástroj Google Trends, ktorým viete zistiť sezónnosť vyhľadávaní kľúčových slov v konkrétnych mesiacoch. Na základe tohto poznania budete lepšie vedieť, kedy spustiť sezónnu kampaň pre vaše podnikanie.
Zmena počasia, sviatky a viac času stráveného s rodinou môžu u zákazníkov viesť k nutkaniu obdarovávať alebo hľadať výhodné ponuky. Sezónny marketing vám umožňuje využiť túto príležitosť a naklonenosť zákazníkov nakúpiť vaše produkty tým, že ich ponúka špeciálne v tento vymedzený časový úsek. Tento fakt môže u klientov vyvolať pocit, že musia konať rýchlo (FOMO – Fear of missing out) a tým zvýšiť pravdepodobnosť, že u vás nakúpia.
Sezónnou kampaňou teda viete využiť na maximum najrušnejšie obdobie roka pre vaše podnikanie. Okrem ročných období a prázdnin viete využiť vo svoj prospech aj špeciálne a populárne dni, ako napríklad:
- Deň svätého Valentína,
- Veľkú noc,
- Čierny piatok (Black Friday),
- Kybernetický pondelok (Cyber Monday),
- Vianoce alebo Silvester.