Definícia

Neetická reklama porušuje pravidlá reklamnej praxe stanovené v Etickom kódexe reklamy, ktorý vydáva, konsoliduje a novelizuje Rada pre reklamu v zmysle morálky a etiky.

Rada pre reklamu je samoregulačný orgán. V prípade zistenia porušenia Kódexu tak vydáva nález s cieľom úpravy či stiahnutia neetickej reklamnej propagácie. Podnet na prešetrenie môže podať nielen Rada pre reklamu, ale aj spotrebiteľ.

Popis

Etický kódex reklamy presne vymedzuje, čo reklama nesmie obsahovať, či kam sa nesmie v určitých prípadoch umiestňovať, aby bola zachovaná morálka a etika.

Reklama má široký dosah na spoločnosť a jej vrstvy, pričom musí chrániť najmä deti a mladistvých a byť ľahko čitateľná aj pre spotrebiteľov s nedostatočnými skúsenosťami a znalosťami.

Etický kódex reklamy nie je právnym nástrojom, ale vďaka samoregulácii reklamnej praxe prostredníctvom Rady pre reklamu sa zistenia o neetickosti riešia v kratšom časovom období, než je to v prípade súdnych sporov.

Možnosť podať podnet má každá právnická a fyzická osoba, ktorá na stránke Rady pre reklamu vypíše elektronický formulár. 

Reklama nesmie:

  • Navádzať na porušovanie právnych predpisov, 
  • zneužívať nedostatočné skúsenosti a znalosti spotrebiteľa,
  • využívať prvky, ktoré znižujú ľudskú dôstojnosť (slovné hračky, dvojzmysly, sexistické vyjadrenia, diskriminačné vyjadrenia atď.),
  • zneužiť nedostatok skúseností a znalostí spotrebiteľa,
  • využívať motív strachu, zneužívať predsudky, viesť k násilným činom, diskriminovať, zobrazovať sexuálne stimuly, citovo vydierať,
  • viesť spotrebiteľa k tomu, aby priznal produktu nepomerne vyššiu hodnotu, než je skutočná hodnota, či používať slová „grátis“ a „zadarmo“, ak spotrebiteľovi vzniká nevyhnutný náklad mimo dopravy,
  • útočiť na iný produkt alebo reklamu,
  • napodobňovať inú reklamu, aby nedošlo k zámene u spotrebiteľa,
  • zobrazovať opis alebo zobrazenie nebezpečnej praktiky,
  • propagovať správanie poškodzujúce životné prostredie.

Etický kódex reklamy sa zvlášť zameriava na produkty s reklamnými obmedzeniami alebo zákazom, ako sú napr. vysokoenergetické potraviny, tabakové výrobky, alkohol či lieky.

Pre reklamu alkoholických nápojov napr. platí:

  • Reklama na alkoholické nápoje nesmie byť umiestnená napr. v tesnej blízkosti školy, detského ihriska,
  • online priestor musí dať zreteľné upozornenie na prístup od 18. rokov,
  • nesmie informovať o mimoriadnych účinkoch alkoholických nápojov.

Pre reklamu tabakových výrobkov napr. platí:

  • Nesmie tvrdiť, že používanie tabakových výrobkov podporuje napr. športové úspechy či relaxáciu,
  • ochrana nefajčiarov a maloletých pri reklame tabakových výrobkov.

Pre reklamu liekov, zdravotníckych pomôcok alebo zdravotných výkonov napr. platí:

  • Možno šíriť reklamu o liekoch, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia,
  • musí obsahovať výzvu na konzultáciu s lekárom alebo lekárnikom.

Príklad

Pozitívne nálezy neetickej reklamy:

  • eDelia – sťažovateľ upozornil na polep na autobuse s nápisom „Vaša 100% spokojnosť“ a kládol si otázku, na základe čoho zadávateľ tvrdí, že ľudia sú 100 % spokojní a či má zadávateľ k uvedenému tvrdeniu prieskum, pričom poukázal aj na tvrdenie najrýchlejšieho doručenia, aj keď tomu tak nie je. Bolo rozhodnuté, že vonkajšia reklama je v rozpore s ustanovením čl. 15 ods. 4 Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je čiastočne opodstatnená.
  • Slovenská sporiteľňa – sťažovateľ upozornil na online reklamu, ktorá ponúkala úrok na refinancovanie úveru vo výške 5,99 % p.a., avšak na cieľovej URL bol uvádzaný úrok od 6.99 % p.a. Bolo rozhodnuté, že online reklama je v rozpore s ustanovením čl. 14 ods. 1 písm. b) Kódexu a sťažnosť sťažovateľa je opodstatnená.