Insight
Definícia
Insight slúži na pochopenie cieľového publika, jeho potrieb, motivácií a správania. Úlohou insightu je poukázať na „skrytú pravdu“ či odhaliť problém, ktorý rieši naša cieľová skupina. Je tiež dôležitou súčasťou pri tvorbe reklamných kampaní a poskytuje základ pre efektívnejšie stratégie či tvorbu silnejších a relevantnejších posolstiev.
Popis
Prečo je insight dôležitý?
- Pomáha odhaliť skutočné problémy a potreby cieľového publika, ktoré nie sú vždy zrejmé.
- Na základe insightu sa vytvára obsah, ktorý rezonuje s cieľovým publikom a rieši ich konkrétne potreby.
- Umožňuje vytvárať kampane, ktoré sú emocionálne nabité a viac angažujúce pre cieľové publikum.
- Pomáha odlíšiť značku od konkurencie tým, že ponúka unikátne riešenia na problémy cieľového publika.
Čo je potrebné zohľadňovať pri tvorbe insightu?
Dobrý insight vychádza z kvantitatívnych a kvalitatívnych dát, ako sú prieskumy, focus groups či spotrebiteľské recenzie. Pri jeho tvorbe je dôležité opierať sa o relevantné dáta z overených a dohľadateľných zdrojov.
Ak koncipujeme insight, mali by sme zohľadniť aj kultúrne a spoločenské faktory, teda všetko to, čo môže byť pre cieľovú skupinu z kultúrneho, spoločenského a hodnotového kontextu dôležité či naopak môže negatívne ovplyvniť jej rozhodovanie.
Nemožno zabudnúť ani na aktuálny stav a zmeny na trhu či trendy, ktoré v danom čase môžu ovplyvňovať potreby a správanie cieľovej skupiny.
Ako sa pripraviť na tvorbu insightu?
Pred tvorbou insightu by nám malo byť jasné, aký je cieľ našej kampane a kto je našou cieľovou skupinou (Prečo im chceme niečo ponúknuť? Prečo by to mali chcieť?), ale aj konkurenciou (Aký spôsob komunikácie využívajú oni?).
Hneď po tom by mal nasledovať research, ktorý nám poskytne informácie týkajúce sa nášho produktu, témy v ktorej sa pohybujeme a cieľovej skupiny, pre ktorú je produkt/služba určený/á. Vďačnými zdrojmi sú najmä výsledky prieskumov, ktoré nám môžu pomôcť nahliadnuť do mysle našich (možno budúcich) zákazníkov. Všetky nadobudnuté poznatky odporúčame sústrediť na jedno miesto – do jedného dokumentu.
Príklad
Produkt: Pena do kúpeľa s relaxačným účinkom
Insight: Slováci trpia syndrómom vyhorenia – významné známky syndrómu vyhorenia pociťuje až 58 % účastníkov prieskumu a u 16 % bol stav dokonca alarmujúci. Dôvodom je najmä veľké pracovné vypätie, množstvo stráveného času v práci a nedostatok času „pre seba“. (AKOBUK, 2021)
Idea: 5 minút pre blaho duše
Niekedy môže stačiť pravidelne pár minút v teplom, relaxačnom kúpeli, aby si človek oddýchol od každodenného zhonu, pracovného stresu a napätia. Vďaka opojnej vôni relaxačnej peny zabudnete na problémy oveľa ľahšie…
„Stále platí, že zamestnancom pociťujúcim vyhorenie pomôžu prestávky. Môže ísť o pravidelné päť- až desaťminútové pauzy od práce či dlhšiu prestávku, ktorú môžu pracovníci využiť v prospech svojich koníčkov alebo socializovania sa.“ (Trend, 2024)