Definícia

Fenomén (z gréc. phainomenon) je pozorovaný jav, úkaz, ktorý je istým spôsobom výnimočný, mimoriadny alebo neobyčajný. Vyznačuje sa svojou výraznou prítomnosťou a vplyvom. Je to niečo, čo prudko vyčnieva z bežného okolia. Stáva sa predmetom diskusií nielen v bežnom živote.

Popis

Fenomény vznikajú v rôznych oblastiach života, a teda sa nevyhýbajú ani online priestoru. Či už takýto výnimočný jav vznikol spontánne alebo je výsledkom cieľavedomých marketingových stratégií, naplnil kritérium vytvorenia výnimočnej atmosféry pozornosti a angažovanosti.

Vždy zanecháva dlhotrvajúci dojem na komunitu (aj tú online) alebo publikum. Takýto jav má tendenciu šíriť sa rýchlo a spontánne cez sociálne siete a iné online platformy.

Na vytvorenie fenoménu v online priestore potrebujeme úkaz, ktorý môže nadobúdať rôznu formu v závislosti od toho, čo ho inšpirovalo, napríklad:

  • Online kampaň
  • Pozoruhodná, mimoriadna udalosť
  • Kultúrna osobnosť alebo celebrita
  • Výnimočná služba alebo produkt
  • Inovatívne technológie
  • Trendy v sociálnych médiách
  • Spoločenské trendy a udalosti

Príklad

Jedným z príkladov fenoménu, bez ohľadu na digitálny kontext, je hra Pokémon GO. Táto mobilná hra (2016) získala obrovskú popularitu po celom svete. Milióny ľudí sa zapájali do lovu virtuálnych Pokémonov v reálnom svete, čo viedlo k vzniku rozsiahlej komunity hráčov a vyvolalo celosvetový záujem médií a verejnosti.

V digitálnom priestore stojí za zmienku napríklad virtuálna realita (VR) a umelá inteligencia (AI). Obe sú už dnes fenomény digitálneho marketingu, ktoré menia spôsob, akým značky komunikujú so svojimi zákazníkmi a ako sa prezentujú online.