V rubrike Q&A vám budeme každý mesiac prinášať tie najzaujímavejšie postrehy o novinkách a trendoch zo sveta online marketingu. Našich odborníkov sme sa tentoraz spýtali, ktoré online marketingové trendy a novinky očakávajú v roku 2021 a prečo. Pozrite si anketu.


Ján Andrejko, Strategy Director

V roku 2021 na Slovensku očakávam pokračovanie a zintenzívňovanie trendov z predošlých rokov, napr. celkový rast rozpočtov v online marketingu aj kvôli situácií s pandémiou a rôznymi formami lockdownu, viac kreatívnej videoreklamy, dôraz na hodnoty a spolupatričnosť v marketingu či SEO pre featured snippety, obrázky a hlasové vyhľadávanie.

V oblasti tvorby obsahu to bude obsah s pridanou hodnotou buď vo forme spracovania zaujímavých dát, alebo hĺbkovým rešeršom, prípadne tvorba audio a video obsahu, napr. rôzne podcasty. V oblasti sociálnych sietí to bude zase obsah s krátkou životnosťou na spôsob „storiek“ a predaj produktov priamo z postov na sociálnych sieťach.

Čakajú nás zrejme turbulentné časy, pretože hegemóni v oblasti sociálnych sietí majú problém s rôznymi formami klamlivého obsahu a reagujú buď nedostatočne, alebo prehnane. Môžeme preto očakávať snahu vlád alebo Európskej únie oslabiť monopolné postavenie týchto digitálnych gigantov, zdaniť ich, prípadne nadiktovať formu filtrácie obsahu či zákaz politickej cenzúry.


Matúš Lovás, Managing Director

Očakávam, že tento rok bude turbulentným z pohľadu šírenia obsahu v online a prácou s dátami tretích strán. Rok 2020 nám ukázal, aká krehká je sloboda vyjadrovania vlastného názoru a aké ľahké je ovplyvniť mienku ľudí dezinformáciami a hoaxami. Firmy a médiá by sa preto mali tento rok zamerať najmä na zlepšenie kvality a rýchlosti šírenia overeného obsahu.

Na druhej strane môžeme vidieť obmedzovanie využívania a zbierania dát. Apple ohlásil, že nebude poskytovať dáta z Apple zariadení tretím stranám, keď s tým používateľ nebude súhlasiť. Očakávam preto väčšie obmedzenia v používaní dát a vyššiu závislosť od zbierania a využívania vlastných dát, ktorými firmy disponujú.


Vojto Kósa, Head of Creative

Minulý rok nám ukázal, že kým predikcie mienia, pandémia mení a čo platí dnes, nemusí platiť už nikdy. Jeho buzzwordom sa stalo spojenie „digitálna transformácia”, ktorú budú menej flexibilné spoločnosti dobiehať aj tento rok, až kým s vervou nenaskočia na vlak „zodpovedného marketingu”. Medzičasom im z Hyperloopu bude kývať e-commerce segment, ktorému doba social distancingu praje aj bez rozmáhajúcej sa personalizácie reklamy, marketingovej automatizácie či virtualizácie služieb a eventov. Pevne však verím, že hlavným trendom roka 2021 bude prekvapivo potrebná osveta o vakcinácii, ale aj „čistenie” (nielen) sociálnych sietí od konšpiračných teoretikov. A keď toto všetko raz skončí, víťazmi sa po nekonečných lockdownoch aj tak stanú psychoterapeuti, výrobcovia ergonomických stoličiek a Dedoles.


Marianna Mikešová, Copywriter

Aj rok 2021 sa, žiaľ, nesie na vlne covidu. Bude preto vrcholiť trend online cvičenia či podujatí typu festivaly, výstavy, prehliadky miest a možno aj samotné svadby. 🙂 Medzi horúce novinky by som zaradila novú zoznamku Facebooku – Facebook Dating, ktorá je už dostupná aj u nás a postupne bude konkurovať Tinderu. V online nakupovaní môžeme očakávať rastúcu popularitu in-stream shoppingu, teda nakupovania priamo na Facebooku či Instagrame bez využitia e-shopu. Čoraz viac sa tiež bude v online komunikácii využívať personalizovaný obsah na úkor toho generického, na ktorý ľudia postupne otupievajú.

 


Michal Manduch, Performance Specialist

V rámci platených kampaní bude hlavným trendom pokračovanie stále hlbšej implementácie automatizácie a umelej inteligencie, ktorá bude postupne nahrádzať mnoho z práce špecialistu. Tento zjavný trend môžeme vidieť v Google Ads už teraz. Ide napríklad o testovanie beta verzie nástroja Auto-applied recommendations, ktorý umožní automatické zapracovanie odporúčaní v jednotlivých Google Ads účtoch. Google vie týmto nástrojom, ako aj mnohými inými spôsobmi výrazne pomôcť pri optimalizácii a tvorbe kampaní. PPC špecialista sa tak bude môcť viac venovať rozvíjaniu projektu klienta zo strategického pohľadu.