Matúš Lovás vedie Visibility na pozícii Managing Director. V agentúre a v marketingu sa ale pohybuje už niekoľko rokov. Po skončení Ekonomickej univerzity v Bratislave začal vo Visi ako Performance špecialista, neskôr sa stal Head of Performance tímu. Ako vyzerá jeho pracovný deň a aké sú jeho ďalšie plány? Prečítajte si viac v rozhovore.

V úvode som ťa predstavila, načrtla tvoju kariéru a to, čomu sa venuješ. Avšak, ak by si mal o sebe niečo povedať, čo by to bolo?

Okrem tých kariérnych vecí by som povedal, že som už 5 rokov šťastne ženatý, mám jedného syna a neustále ma baví zlepšovať sa a posúvať sa vpred – či už kariérne, ale aj osobnostne a riešiť veci komplexne a strategicky s nadhľadom.

Momentálne si Managing Director vo Visibility. Ako si sa na túto pozíciu dostal?

Vyrastal som v podnikateľskej rodine a mojím snom a cieľom vždy bolo buď byť podnikateľom a mať svoju vlastnú firmu, alebo sa v nejakej firme stať riaditeľom, prípadne manažérom a mať vplyv na viacero aspektov vo firme a riadiť ju. To bol aj jeden z dôvodov, prečo som sa chcel z pozície Head of Performance posunúť vyššie.

Nikdy som však nedúfal, že to bude vo Visibility, lebo naša bývalá riaditeľka bola vo Visibility úplne od jej vzniku a nepredpokladal som, že niekedy odíde. Vnímal som to vtedy tak, ako keby dnes odišiel z Visibility Juraj. No stalo sa. Na chvíľu prebral vedenie agentúry on, ale po pár mesiacoch dával najavo, že toto nie je smer, ktorým sa chce uberať. Takže som využil príležitosť, ponúkol sa, že by som mal záujem a dohodli sme sa.

Predtým si niekoľko rokov pracoval ako Performance špecialista, neskôr ako Head of Performance tímu. Aké znalosti a skúsenosti z tejto oblasti ti pomáhajú pri práci aj dnes?

Mám rád čísla, fakty, premyslené stratégie a kroky, ktoré vedú k nejakému určitému cieľu. Nerád robím veci nepremyslene a impulzívne. Jednak som aj taký typ osobnosti, ale určite aj preto, že ako Performance špecialista som sa takto naučil pracovať a pomáhalo mi to byť dobrý.

Ako Managing Director si mal (a určite aj máš) nejaké plány s Visibilityna čom treba viac pracovať alebo čomu sa viac venovať. O ktoré ide?

Áno, samozrejme, keďže u nás dosť presadzujeme filozofiu, že kto nerastie, tak stagnuje. Z vecí, čo prezradiť môžem, je to, že už dlhšie sa snažíme prejsť na lepší interný projektový nástroj pre lepšiu spoluprácu tímov na projektoch.

Potom je to plnohodnotná anglická mutácia našej webovej stránky a nášho magazínu Visiguide, kde chceme naším obsahom zaujať aj používateľov a klientov zo zahraničia. Rozširujeme naše služby o komplexný e-mail marketingový produkt a rozširujeme SEO a Performance tímy. V najbližších rokoch by sme sa chceli celkovo viac rozširovať do zahraničia, či už to budú nové pobočky, klienti, ale aj interní ľudia. Plus, chceme viac rozvíjať Visibility 360 Group.

V čom sa chceš osobne zlepšiť alebo kam sa chceš posunúť?

Osobne sa chcem viac venovať rozvoju svojich soft skills, akými sú motivácia, time management, produktivita a efektivita, a vzdelávať v tomto smere aj ľudí u nás. Denne sme zavalení množstvom informácií z rôznych komunikačných kanálov a je dosť náročné vybudovať si v tom vlastný systém, ktorý funguje. Okrem toho sa chcem viac venovať športovaniu. Často chodím na turistiku alebo na bicykel. Tento rok som začal aj behať a chcel by som na jeseň zabehnúť polmaratón.

Na aký zážitok/projekt v agentúre spomínaš s najväčším úsmevom?

Za tú dobu bolo tých zážitkov viacero. Spomínam si, ako sme sa sťahovali z Klariskej na Panskú a večer predtým sme tam mali ešte párty. Ráno o 5:30 sme už boli nastúpení, lebo dodávka mohla byť v Starom Meste len do 9:00, tak sme museli začať skoro a ponáhľať sa.

Vtedy som bol ešte Performance špecialista a poobede sme potom mali školenie na Google Tag Manager a nikto z nás tam nedával pozor, lebo sme boli strašne unavení :-D.

Alebo, keď mal prísť nový Performance špecialista, tak sme si vždy pre neho pripravili menej zaujímavé projekty, ktoré hneď schytal. A potom, samozrejme, rôzne srandy na teambuildingoch a spoločných výletoch. Spomeniem len chatu na Jahodníku, teambuilding s kolegami z českej Visibility v Prahe alebo v Pohořeliciach… Teraz ma poteší, keď si nájdeme aspoň spoločný čas s kolegami na bicykel alebo na nejakú turistiku. Najnovšie ma najviac potešili ocenenia, ktoré sa nám podarilo získať na Digital Pie a na European Search a Content Awards.

Aké najväčšie výzvy na teba číhajú ako na človeka, ktorý riadi marketingovú agentúru?

Zarobiť dosť peňazí, aby sme mali z čoho vyplatiť ľudí. 😊 Toto som si uvedomil hlavne minulý rok počas koronakrízy, keď už boli na stole rôzne scenáre. Avšak, nakoniec všetko dobre dopadlo a nemuseli sme pristúpiť k žiadnym drastickým krokom. Okrem toho zabezpečovať určitú kvalitu našich služieb pre našich klientov a dbať o to, aby boli u nás ľudia spokojní.

Čo sú vo Visilibity také „nepísané“ pravidlá, prípadne je niečo, čo by si tam najradšej zaradil?

Rob si poriadne svoju robotu, dodržuj deadliny a zabávaj sa, koľko chceš. Ja by som najradšej nastavil pravidlá na všetko, aby všetko malo svoj systém a fungovalo podľa neho, avšak viem a rešpektujem, že to obmedzuje kreatívne myslenie, takže sa snažím zbytočne pravidlá nevymýšľať, pokiaľ to nie je nevyhnutné.

Ako vyzerá tvoj bežný pracovný deň?

Vstávam okolo 6 ráno, pozriem si správy a novinky zo sveta z predchádzajúceho dňa, čo som nestihol, dáme si s rodinou raňajky, prípadne si idem zabehať.

Pracovať začínam medzi 8 – 9. Často som na nejakých meetingoch, ktoré sa týkajú nášho marketingu, HR, financií, obchodu alebo exekutívnych tímov. Mimo meetingov riešim najmä úlohy a stratégie, ktoré sa týkajú predchádzajúcich oblastí. Po práci sa venujem hlavne rodine, prípadne idem športovať alebo sa stretnem s priateľmi. Večer končím buď ešte príležitostnou prácou, alebo čítam nejakú dobrú knihu.

Ako si sa vôbec dostal k marketingu, bolo to niečo, kam si chcel vždy smerovať?

K marketingu som sa dostal v 4. ročníku na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Boli sme prvým ročníkom, keď sa v rámci predmetu (tuším Marketingových aplikácií) spúšťali takzvané kluby a my sme si mali vybrať jeden klub, ktorý bol zameraný na jednu tému.

Ja som si vybral klub zameraný na online marketing, kde bolo počas semestra niekoľko praktických prednášok od Rasťa Kulicha z Google, Michala Pastiera zo Zaraguzy, Peťa Šeba z PS:Digital, Peťa Nemčoka z Webikonu, Katky Molnárovej z Online Toro a ešte ďalších, ktorých si už, žiaľ, nepamätám.

Počas semestra sme pracovali každý na svojom online projekte. V našom tíme sme založili funkčný e-shop s detskými kočíkmi, mali sme stretnutie s dodávateľom, programovali sme vo Wordpresse, nastavili sme SEO aj performance kampane. S naším projektom sme vyhrali druhé miesto, a tým pádom aj stáž v reklamnej agentúre Online Toro. Keďže sa nikomu z nášho tímu do toho veľmi nechcelo, tak ja som to vzal a dnes som tam, kde som 😊.

Keď som bol tínedžer, veľa času som strávil za počítačom. Už na základnej škole sme s kamošom robili jednoduché stránky vo FrontPage-i a v HTML kóde, hrával som kopec hier a celkovo som chcel určite robiť niečo kreatívne a zábavné na počítači. Takže ten online marketing v určitom smere do toho zapadá.

V online marketingu sa teda pohybuješ už niekoľko rokov. Je to však oblasť, ktorá sa veľmi rýchlo mení a vyvíja. Čo považuješ za také najväčšie zmeny, ktoré si za ten čas spozoroval?

Tak tých veľkých zmien bolo niekoľko. Príchod sociálnych sietí, rozvoj obsahu na webe na rôzne témy, influenceri, príchod online videa a mnohé ďalšie. Najviac, ale asi to, že už sa nestačí zameriavať na čiastkové kanály a formáty v rámci online marketingu, ale treba k nemu pristupovať komplexne a strategicky, mať nadhľad a všeobecný prehľad aj o iných kanáloch a iných možnostiach. Z dlhodobého hľadiska nestačí už len pracovať na SEO alebo nakúpiť mediálny priestor u influencerov a mám zarobené.

Využívanie a ochrana dát bude určite témou aj v nasledujúcich rokoch. Na čo sa z pohľadu marketingu treba pripraviť?

V prvom rade treba začať zbierať vlastné dáta, ktoré budú v interných CRM systémoch firiem a nespoliehať sa na dáta z tretích strán. Následne je to segmentácia týchto dát a prispôsobenie komunikácie na dané segmenty. Posledným článkom bude hlavne technická príprava a nastavenie všetkých reklamných systémov tak, aby cielenie reklám fungovalo čo najpresnejšie, ako to bude v danej dobe možné.

Kto je pre teba takým marketingovým guru” a prečo?

Asi nemám žiadneho marketingového guru. V pracovnom živote ma formovali najmä moji kolegovia a nadriadení, ktorí ma strašne veľa vecí naučili, za čo som dodnes vďačný. Potom ma inšpirujú rôzni podnikatelia, športovci, cestovatelia a fotografi, ktorí niečo reálne dosiahli a veľa toho videli. Spomenul by som asi Šimona Šicka z Pixel Federation, Michala Pastiera zo Zaraguzy, Michala Meška z Martinusu a z cestovateľov Ľuboša Fellnera z BUBO a Martina Navrátila z Travelistanu. Zo športovcov je to hlavne Jon Olsson.

Čo ťa vie inšpirovať pri tvojej práci?

Hlavne úspechy jednotlivých ľudí a firmy. Ak sa nám (alebo jednotlivcovi) podarí niečo, z čoho vidím, že majú ľudia radosť a vedia, že sa im podarilo spraviť niečo navyše popri bežných úlohách. A potom je to asi to, keď veci fungujú tak, ako majú. Keď sa niečo navrhne, nastaví a reálne vidieť, že to funguje a spĺňa to účel, ktorý by malo.

Ak nepracuješ, čomu sa venuješ?

Mimo práce sa najviac venujem rodine, športovaniu a cestovaniu. To sú asi také tri moje najväčšie oblasti, ktorým sa vo voľnom čase venujem. Zo športu je to najmä golf, beh a bicykel. Cestovanie je trocha také klišé, lebo mám pocit, že sa tomu teraz venuje každý.

Baví ma na tom veľmi nielen samotné cestovanie, ale aj plánovanie, história okolo jednotlivých krajín a pamiatok a celkovo taký ten slow-travel a ísť v daných lokalitách do hĺbky, viac ich spoznať a prejsť ich krížom-krážom. Keďže veľa cestujem, tak veľa aj fotím a snažím sa inšpirovať hlavne zahraničnými fotografmi.

Viem o tebe, že si zberateľom Čiernych dier a zaujíma ma ten príbeh za tým. Aký je tvoj najobľúbenejší „kúsok“?

Odmalička som zbieral všeličo. Najskôr to boli hokejové kartičky, ktorých mám stále okolo 800 kusov, potom to boli Pokémoni, potom som začal hrať počítačové a konzolové hry, tak som si kupoval zberateľské edície.

No a najnovšie mi kamoš začiatkom roka 2020 vravel o Čiernych dierach a išiel som sa pozrieť na výstavu, ktorú mali v SOGA. Veľmi ma zaujali myšlienkou a aj vyhotovením a viac mi nebolo treba. Okrem toho som začal zbierať aj Poustre od Made by the.

Povedzme, že by si nepracoval v agentúre a vôbec v marketingu. V akej oblasti by si sa pravdepodobne pohyboval?

Ako som už vravel, veľmi ma bavili (aj ma stále bavia), počítačové a konzolové hry, aj keď nemám na to veľa voľného času. Takže, určite si viem predstaviť prácu v tejto oblasti. Je to taký sen, ktorý ešte má potenciál na to, aby sa splnil. Na druhej strane ma vždy lákal (a aj láka) šport, avšak profesionálny športovec už zo mňa asi nebude 😊.

No a na záver dávam priestor pre tvoju radu. Môžeš povedať akúkoľvek  životnú, marketingovú, ale aj úplne náhodnú. Je to na tebe…

Počúvajte a buďte otvorení rôznym názorom. Nič nie je čierno-biele, všetko má svoje pozitíva aj negatíva. Treba s tým vždy počítať, brať to do úvahy a podľa toho sa potom rozhodnúť.