Láka ťa marketing? Takto môžeš zvýšiť svoju hodnotu na trhu
Získať prácu bez dostatočných skúseností je tvrdý oriešok, ktorý sa snaží rozlúsknuť takmer každý mladý študent. O to viac, ak sa usiluje preraziť v marketingu, kde teoretické znalosti obvykle nestačia. Existuje však veľa spôsobov, ako sa zdokonaliť a vyniknúť v záplave záujemcov o tvoj vysnený job. Tieto ti určite pomôžu.
Prepracuj si svoj LinkedIn
…a ak ho nemáš, hneď si ho založ! Pamätáš, ako si vždy na strednej škole chcel cez prestávky sedieť s tou cool partiou? Vo svete sociálnych sietí je táto „partia“ LinkedIn. Na tejto platforme sa môžeš prezentovať, hľadať zaujímavé pracovné pozície a – čo je najlepšie – možno raz padneš do oka tomu správnemu recruiterovi, ktorý ťa osloví s ponukou práce.
Tvoj profil preto vyšperkuj do detailov, napríklad podľa tohto návodu. Nezabudni byť aktívny, rozširuj svoju sieť kontaktov, pravidelne sa zapájaj do diskusií a reaguj na príspevky firiem/agentúr, v ktorých chceš pracovať.
Buď aktívny online
Bloguj, nadizajnuj si vlastnú stránku, založ s kamošmi edukatívny profil na Instagrame, toč videá. Rob čokoľvek, čo ťa baví a v čom si dobrý. Mysli však na to, že každý odtlačok, ktorý zanecháš v online priestore, už len tak ľahko nezmažeš. Namiesto obligátnej otázky „bola by na toto moja babka hrdá?” sa preto radšej opýtaj: „Budem sa s tým môcť pochváliť na najbližšom pohovore?”
Za online kurzy nič nedáš
Teda aspoň nie peniaze. Marketingové kurzy vôbec nemusia byť drahé, práve naopak – veľa z nich je zadarmo. Navyše ti rozšíria prehľad v oblasti, ktorá ťa zaujíma, a vylepšia CV-čko.
Každý junior marketér by mal zvládnuť minimálne Digitálnu garáž od Googlu, marketingové kurzy od HubSpotu alebo Semrush kurzy z digitálneho marketingu. Výsledné certifikáty si môžeš po absolvovaní kurzov zavesiť priamo na tvoj LinkedIn profil.
Nasávaj, nasávaj, nasávaj
…vedomosti, samozrejme. Internet je plný užitočných informácií o marketingu, novinkách a trendoch, ktoré sú zadarmo a posunú ťa o krok ďalej – len musíš vedieť, kde ich hľadať. Čítaj blogy slovenských aj zahraničných agentúr, sťahuj si e-booky, zúčastňuj sa webinárov, online prednášok, počúvaj podcasty…
Nám sa páčia napríklad Marketingové DigiTalky z diele Digitálnej univerzity a online webináre Univerzitného technologického inkubátora STU InQb. Po inšpiráciu zas chodíme do facebookovej skupiny Content Marketing Community SK/CZ.
Čo firma, to iná žiadosť
To, že by si nemal všade posielať rovnakú žiadosť/CV, už hádam vieš. Predtým než rozpošleš žiadosti o prácu či stáž, si vždy o danej firme naštuduj čo najviac. Pre akých klientov pracuje? Ako sa prezentuje navonok? Akými hodnotami sa riadi? V žiadosti stručne naznač, čo o nej vieš, čo ťa na nej najviac zaujalo a čím konkrétne môžeš do firmy prispieť práve ty. Buď originálny a snaž sa zaujať, inak hrozí, že sa tvoja žiadosť veľmi ľahko stratí v záplave ďalších CV-čok.
Využi sieť ľudí v tvojom okolí
Nielen online, ale aj offline networking ti môže pomôcť. Robia tvoji priatelia alebo spolužiaci niečo zaujímavé? Zamysli sa, ako by si im mohol pomôcť. Možno vďaka tomu získaš nové kontakty, hodnotné skúsenosti alebo jednoducho ďalší bod do životopisu.
Pracuj „pro bono”
Na rovinu povedané – zadarmo. Hrdosť bokom, aj niektorí špičkoví marketéri kedysi začínali na neplatenej pozícii ako „dievča pre všetko”. Ak si nováčik bez skúseností, častokrát je to však to najlepšie, čo sa ti môže stať.
V teoretickej rovine je každý „borec”, no až prax zvyčajne odhalí pravú realitu tejto profesie. Preto sa neboj byť pomocnou silou alebo pracovať zadarmo – budeš robiť chyby, vypočuješ si veľa kritiky, no na konci ťa to posunie viac, ako všetko, čo sme spomenuli vyššie.