V tomto článku ide len o môj osobný názor či skúsenosť, pred a po zavedení Prieskumníka a po jeho skončení. 🙂 Vo Visibility pracujem ako Social Media Manager. Spolu s mojimi tromi ďalšími kolegami spravujem sociálne siete našim klientom a túto tému sme u nás na oddelení spomínali veľmi často. Najmä pri reportovaní výsledkov klientom, či pri prezeraní si vlastnej Facebook nástenky…

(zdroj – Zomriofficial.sk)

Bolo októbrové ráno, keď z vedľajšej miestnosti počujem kolegyňu Ivku. Vysvetľuje ďalším ľudom vo firme, ako ešte môžu zachrániť svoju stránku na Facebooku. A to – zapnutím upozornení príspevkov stránky. 🤔 Nevedeli sme, aké to bude, koľko to bude trvať, či to bude naozaj až tak zlé a čo môžeme spraviť, aby sme situáciu zachránili.

Predstava, že naše príspevky budú zahrabené v útrobách Facebooku nás desila každou minútou čoraz viac. Situácii sme sa postavili zodpovedne a rozhodli sme sa oznámiť našim klientom, čo sa vlastne na tom Facebooku stalo. A ako inak, než kreatívne. Pripravili sme pre nich infografiku s odporúčaním a tú sme im odoslali.

Vyzerala takto:

Táto zmena teda nastala v druhej polovici októbra 2017. Myšlienkou zavedenia Prieskumníka bolo, aby boli ľudia na Facebooku viac v kontakte so svojimi priateľmi. Ďalším cieľom bolo vybudovať ďalší informačný kanál, ktorý môže Facebook speňažiť. Nech už tieto dôvody boli akékoľvek, ľudom sa zmena prevažne nepáčila. A preto ste mohli na rôznych portáloch nájsť články typu Hnevá vás Prieskumník? Takto sa mu vyhnete!“ Ja som sa však s týmto obdobím popasovala všetkými svojimi „social silami“.

Aké je moje zhodnotenie a výsledky dosahu komunikácie počas tohto obdobia?

Porovnávala som stránky našich dvoch klientov, pri ktorých sa rozpočet nemenil po celú dobu testovania.

Pred samotnými príkladmi si ešte upresníme pár často spomínaných pojmov:

Október 2017

Klient A

Na grafe môžete vidieť, že koncom mesiaca bol organický, ako aj virálny dosah u klienta A minimálny, dokonca vôbec žiadny. Organika oproti minulému mesiacu (september) klesla o 23 %, virálny dosah o 47 %. Celkový dosah sa však stále udržuje v kladných zelených hodnotách. Je dôležité spomenúť, že rozpočet sa na oboch klientskych stránkach nemenil. Pripomínam, že tieto výsledky sú v porovnaní s predošlým mesiacom.

Klient B

U klienta B tiež klesla organika, a to o 30 %. Virálny a platený dosah sa však stále udržal v pozitívnych číslach. Oproti minulému mesiacu bez Prieskumníka dosah na tejto stránke vzrástol.

November 2017

Klient A

V mesiaci november sme už s Prieskumníkom nažívali celý mesiac. A tu sú výsledky stránok v novembri. U klienta A nám okrem organiky a virálneho dosahu klesol už aj ten platený. Mesačný rozpočet nestačil a dosah komunikácie tejto stránky nezachránili ani podporované príspevky, ktorých dosah sa znížil o 11 %. Organika klesla znovu o 21 % a virálny dosah o 48 % v porovnaní s predošlým mesiacom.

Klient B

Aj u klienta B vidíme celkový pokles dosahu menší o 40 %. Tak, ako organika  klesol už aj virálny dosah a platený.

Išlo iba o test, aspoň tak to Mark povedal…

5 mesiacov boja s raketkou bolo ukončených. John Hegeman, manažér oddelenia Facebooku, v ktorom sa venujú tzv. Newsfeedu sa vyjadril takto: „Ľudia nechcú samostatné feedy. V prieskumoch prezradili, že boli menej spokojní s príspevkami, ktoré videli, a že dva samostatné feedy im v skutočnosti nepomohli byť v lepšom kontakte s kamošmi či rodinou…“  Testovaním sa teda zistilo, že ľudom viac vyhovuje, ak si príspevky priateľov a stránok nájdu len na jednej nástenke. My sme toto testovanie nepotrebovali a vedeli sme to aj bez toho. Nuž, ale… Poďme sa pozrieť na výsledky reportu z marca, kedy Facebook testovanie (Prieskumník) ukončil.

Marec 2018

Klient A

Hurá, mesiace v znamení raketky skončili! Zeleným číslam v našich reportoch sa tešil nejeden z nás. Cítiť to bolo aj na komunikácií s našimi fanúšikmi. Stránky ožili a interakciami sa to len tak hemžilo. Platený dosah oproti minulému mesiacu vzrástol o 20 %, organika o polovicu (čiže 50 %) a virálny dosah o 48 %.

Klient B


U klienta B sa nám však polepšila iba organika, a to o 45 %. I keď sa výsledky dosahu komunikácie nedostali po skončení testovania do pôvodných čísiel. Treba dať len čas tomu, aby sa naše Facebook stránky po tomto raketovom nálete vrátili do pôvodného fungovania.

Samozrejme, čísla sa pri každom klientovi menili individuálne. Ako to bolo u vás? Bol Prieskumník skutočne pre vás hrozbou sociálnych sietí? Dajte vedieť do komentára. A teraz, opäť do boja po starom! 💪