Ako funguje Instagram algoritmus?
Instagram svoj algoritmus neustále zdokonaľuje, a tým nám komunikáciu na tejto sociálnej sieti stále komplikuje :). Aktuálne čísla hovoria o tom, že len 10 % nášho publika vidí biznis príspevky. 90 % príspevkov, ktoré vidíme v našom feede, je od našich priateľov a rodiny.
Čo myslíte, sedí to?
Nikto úplne presne nevie, ako do detailu tento algoritmus funguje, no prinášam vám pár tipov, ktoré fungovali pri spravovaní Instagramu mne.
Aký je rozdiel medzi starým a aktuálnym algoritmom?
Na rovinu povedané/napísané, celý instagramový algoritmus bol v poslednom období založený na engagemente. To znamená, čím viac s vami vaše publikum interaguje, tým vás má Instagram radšej a dával vás na vyššie priečky.
Čím viac like-ov, komentárov, direct messages, video zhliadnutí, uložených a zdieľaných príspevkov máte, tým ste pre Instagram atraktívnejším používateľom a má vás radšej.
Aktuálny algoritmus vám však vo vašom feede zobrazuje príspevky tých používateľov, ktorých obsah sa vám v minulosti páčil, respektíve, s ktorým ste nejakým spôsobom interagovali.
Instagram na základe týchto informácií pre každého z nás vytvára unikátny feed založený na poznatkoch z minulosti. Aj keď sledujete tie isté profily ako niekto iný, tak aj v tomto prípade vám nebude zobrazovaný ten istý obsah. Obsah sa zobrazuje podľa toho, ako s daným používateľom interagujete.
Napríklad, ja som fanúšik Rihanny @badgalriri. Sledujem často jej príspevky, stories, lajkujem jej obsah, pozerám si aj príspevky s ňou spojené. To znamená, že tento profil a iné príspevky s Rihannou sa mi budú vždy zobrazovať v mojom feede ako prvé. Tento algoritmus vlastne pochopil z môjho správania na Instagrame to, že mám tak rada Rihannu, že ju rovno zaradil do mojej rodiny. 😀
Instagramu na nás záleží, preto nám ukazuje to, čo je pre nás dôležité
A preto aktuálne o tom, čo vidíte vo vašom feede, rozhodujú tri hlavné faktory:
Interests – záujmy: Instagram nám zobrazuje príspevky podľa toho, čo už sledujeme, čo nás zaujíma, s akým typom obsahu interagujeme.
Vzťahy – to, ako blízko máme k danému používateľovi, ktorý príspevok zdieľa (komentujeme často príspevky označujeme sa na fotkách a pod.).
Aktuálnosť – čas, kedy bol daný príspevok vyzdieľaný už nebude hrať veľkú rolu. Ak nám na obsahu záleží, Instagram nám ho ukáže. No stále platí, že musíme vedieť, ktorý čas na postovanie je vhodný pre našu cieľovú skupinu.
Ako sa nezľaknúť nového algoritmu, čo robiť a čo nerobiť?
- Upútajte na seba pozornosť už vo svojom profile a zaujmite nových followerov.
Nezabúdajte na maličkosti a začnite tým, že si prispôsobíte profilovú fotku a vaše BIO.
Avšak pozor, Instagram limituje dĺžku textu a teda vám povolí len 150 znakov a jeden prelink na vašu webovú stránku. Môže vám to pomôcť v prípade, ak ešte nemáte 10 000 fanúšikov a neviete pridávať linky do stories. Jednoducho upozornite vašich followerov, že váš nový článok či produkt nájdu vo vašom profile. Ak máte svoj profil tip top vyšperkovaný, vaši followeri ho budú považovať za relevantnejší a je teda väčšia pravdepodobnosť, že sa z Instagramu prekliknú na vašu stránku.Tajný tip: ak si chcete tento text pekne naformátovať, upravte si ho v PC. 😉 - Nepodceňujte komentáre pod fotkami.
Instagram chce, aby ste interagovali, respektíve si vytvárali vzťahy s vašimi followermi. - Pridávajte „location“ – polohu, kde ste príspevok vyhotovili alebo kde sa práve nachádzate. Ak si chcete vytvoriť polohu svojej firmy, viete si ju nastaviť na Facebooku.
- Pridávajte relevantné # – cez hashtagy aktuálne v Instagrame nájdete čokoľvek. Vytvorte si svoj vlastný hashtag, ktorým viete zmobilizovať cieľovú skupinu.
# sa veľmi hodí v prípade eventu, ale aj v prípade kampane.
Ako príklad by som uviedla naše dva najväčšie festivaly a ich hashtagy, ktoré fungujú veľmi dobre:
#pohodafestival – 15 000 príspevkov,
#grapefestival – 13 600 príspevkov a verím, že čochvíľa ich bude oveľa viac, pretože termín festivalu sa blíži a Grape cez # aktívne komunikuje. Pridávajte do príspevkov videá, fungujú lepšie ako fotky.
Žiaľ, toto už pri aktuálnom algoritme neplatí. Platí, koľko času strávi človek pozeraním videa a či s ním interaguje. Preto by mali byť videá zaujímavé a kvalitné.- Direct message – ak nemáte ešte 10 000 fanúšikov a chcete publiku odporučiť produkty, vyzvite vaše publikum, aby vám napísalo do directu. Nielenže to buduje vaše vzťahy, taktiež sa to počíta v očiach Instagramu ako forma engagementu.
Využívajte nové features, budete sa zobrazovať lepšie. Toto fungovalo kedysi, no aktuálne vám nepomôžu už ani nové vychytávky. Jednoducho platí, že len kvalitný obsah vás dostane na vyššiu pozíciu.
- Oživte svoje stories – aj do stories pridávajte miesta, označujte používateľov, využívajte GIF-ká, Question sticker. spýtajte sa vašich followerov otázky, interagujte, snažte sa prinášať obsah, ktorý zaujme.
- Nevytvárajte platené black posty na Instagrame.
Určite sa vám už stalo, že ste na Facebooku vytvárali reklamu, nevšimli si a dali zdieľanie automaticky aj na Instagram. Následne vám reklamu na Instagrame spustilo, ale nezapromovalo reklamu z vášho feedu. Je to škoda, pretože možno promujete informácie, ku ktorým by sa vaši fanúšikovia chceli vrátiť, no spätne ich nebudú vedieť dohľadať.
A aké novinky Instagram testuje okrem algoritmu?
Určite ste už čítali o možnosti „Music in Stories“ – prepojenie s aplikáciou Spotify, cez ktorú môžete do vášho príbehu pripojiť obľúbenú pesničku. U nás to zatiaľ nefunguje, no v Česku to už majú povolené. Snáď sa čoskoro dočkáme aj my. 🙂
Instagram tiež aktuálne testuje možnosť odstránenia nepriateľských followerov z verejných účtov.
Čoskoro si budeme môcť aj my v directe spraviť videohovor na štýl Hangoutu s viacerými používateľmi naraz.
Posledný tajný tip pre tých, ktorí si článok prečítali do konca.
Ako som spomínala v článku vyššie, Instagram stále prihliada na čas a deň, kedy bol príspevok publikovaný.
My vo Visi používame nástroj Zoomsphere na vytváranie reportov a práve vďaka nemu vieme, že naši fanúšikovia s nami na Instagrame komunikujú najviac počas stredy, no v minulom roku to bol pondelok. Treba to preto sledovať a podľa toho si prispôsobiť aj social media plán.
Pre bližšiu predstavu si môžete pozrieť aktivitu našich followerov za posledný pol rok po dňoch. Samozrejme, pre každý segment je to rôzne. Nám funguje streda, vám môže fungovať pondelok. Treba si to stále vyhodnocovať a pracovať so všetkými údajmi, ktoré si viete zozbierať. 🙂