Väčšina európskych firiem, ktoré majú skúsenosť s obchodovaním s Áziou, rieši zásobovanie výrobnými komponentmi, surovinami, strojmi alebo tovarom na ďalší predaj. Ich dodávatelia boli a stále sú predovšetkým čínske firmy. Čoraz viac sa však do popredia pozornosti importérov (nielen) zo Slovenska a Česka dostávajú aj dodávatelia z Indie a Vietnamu či ďalších krajín juhovýchodnej Ázie.

V článku sa pozrieme na potenciál Ázie z pohľadu ecommerce. V prvej časti sa budeme venovať dovozom z Ázie, čiže zásobovaniu tovarom a výrobnými zariadeniami z Ázie.

Druhá časť článku sa sústredí na dynamicky rastúci potenciál Ázie pre export. V súvislosti s ním sa pozrieme na možnosti presadenia sa slovenských a českých spoločností na ecommerce trhoch v Číne a juhovýchodnej Ázii. Obchodný potenciál Ázie s viac ako 3,5 miliardami obyvateľov je obrovský. Ako ho správne uchopiť?

Obchodovanie s ázijskými krajinami nie je jednoduché

Výrobné spoločnosti a eshopy, ktoré začínajú obchodovať s Čínou a inými ázijskými krajinami, by sa mali poriadne pripraviť na viacero rozdielností.

Pri objednávaní tovaru v Číne, Indii či Vietname požadujú dodávatelia zálohovú platbu vo výške niekoľko percent z objednávky ešte v deň objednania tovaru. Výška zálohy požadovanej ázijským dodávateľom sa líši od dodávateľa k dodávateľovi, spravidla ale ide o 30 – 60 % hodnoty objednávky.

Najčastejším prípadom je záloha vo výške 30 %. Ak je vaša prvá objednávka v nízkej hodnote (do 5000 USD), je možné, že bude dodávateľ požadovať 100 % hodnoty objednávky v deň objednania tovaru.

Druhá záloha, čiže zostávajúca časť objednávky, je spravidla splatná v deň dokončenia tovaru, ešte pred vyskladnením tovaru na prepravu alebo pred odovzdaním tovaru vášmu prepravcovi dodávateľom.

Pri dlhodobej spolupráci a veľkých objednávkach je zvyčajne možné s dodávateľom posunúť splatnosť druhej platby na termín tesne pred priplávaním lode s tovarom do prístavu v Európe. Aj v tomto prípade ale už máte tovar pred dodaním plne vyplatený.

Pozor na podvodníkov

Z toho vyplýva, že pri obchodovaní s ázijskými dodávateľmi si je potrebné dať pozor na výber správneho dodávateľa. Odporúčam si firmy overiť cez tretie strany, keďže väčšina firiem, ktoré sa prezentujú na portáloch Made in China a Alibaba, sú sprostredkovatelia, ktorí predstierajú, že sú výrobcami.

Na týchto portáloch sa dokonca vyskytuje aj veľa podvodníkov, ktorí vám nedodajú tovar a zmiznú s vašimi peniazmi. Bez ohľadu na to, či idete obchodovať s Vietnamom, Indiou, Čínou alebo inou ázijskou krajinou, odporúčam nadväzovať spoluprácu iba s výrobcami a etablovanými obchodnými spoločnosťami. Tie napríklad zastrešujú výrobcov v nejakom konkrétnom sektore, a keď už nestačí výrobná kapacita jednej továrne, vedia poskytnúť pridanú hodnotu kombinovania výroby vo viacerých továrňach pri väčších objednávkach.

Sledujte kvalitu tovaru

Ďalším aspektom, ktorý je potrebné sledovať pri zásobovaní sa tovarom z Ázie, je kvalita produkcie. Aj pri dlhodobých dodávateľoch, kde sme boli viackrát veľmi spokojní s kvalitou výrobkov, sme sa totiž stretli s výrobnými šaržami, ktoré mali také zásadné kvalitatívne problémy, že boli úplne alebo čiastočne nepredajné. Aby sme sa vyhli plateniu za vadný a nepredajný tovar, kontrolujeme každú objednávku ešte pred jej exportom z Ázie a doplatením zostávajúcej časti objednávky dodávateľovi.

Zafixujte si kurz

Pri dovoze z Ázie si odporúčame ošetriť aj kurzové riziko, napríklad prostredníctvom zafixovania kurzu na určitú sumu a obdobie. Za tovar sa do Ázie platí väčšinou v amerických dolároch a kurz sa neustále mení. Aby ste spravili váš nákup efektívnym z pohľadu finančného plánovania, tou správnou cestou pre vašu firmu môže byť zafixovanie kurzu.

Okrem hore uvedených, si je potrebné dať pri dovoze z Ázie pozor na veľké množstvo ďalších aspektov. Ak by som chcela vymenovať všetky, bola by to téma na niekoľko samostatných článkov.

Určite by som ešte upozornila na overenie požiadaviek na uvedenie tovaru na európsky trh ešte pred objednaním tovaru (napríklad požiadavky na certifikáciu) a dohodnutie si dodacích podmienok, ktoré sú pre vás ako importéra výhodné (pri leteckých odporúčame DDP, pri námorných určite neakceptujte CIF európsky prístav, ktorý často ponúkajú najmä čínski dodávatelia). Dodaciu podmienku si nastavte pri námornej preprave na EXW (mesto v Ázii, kde sa nachádza váš tovar) alebo FOB (prístav odoslania tovaru v Ázii).

Rok 2023 je vhodný rok na zásobovanie sa z Ázie

Kým počas pandémie ceny materiálu, energií a prepravy v Ázii neustále rástli, začiatkom roka 2022 sa ceny výrobných vstupov v Ázii, hlavne v Číne, stabilizovali a v mnohých kľúčových sektoroch dokonca klesali. V polovici roka 2022 začali klesať aj ceny prepravy a v súčasnosti sú už takmer na pred-covidových hodnotách. Vyššie ceny prepravy z Ázie oproti pred-pandemickým číslam sú spôsobené vyššími cenami pohonných hmôt a miezd šoférov v Európe. Prepravné spoločnosti ale avizujú, že ceny by sa v roku 2023 mali držať na priaznivých hodnotách

Zatiaľ čo v Európe bojujeme s infláciou a energetickou krízou, výroba v Ázii pokračuje bez prerušení a stáva sa opäť lacnejšou v porovnaní s výrobou v Európe. Rok 2023 je vhodným rokom pre eshopy, ktoré sa chcú zásobovať tovarom z Číny.

Odporúčam sa ale pozrieť aj na Vietnam a Indiu, nakoľko tie v sebe skrývajú vysoký dovozný potenciál hlavne pre jednoduchšie výrobky, akými sú nábytok, hračky, textil, topánky, kožené výrobky, elektronika alebo poľnohospodárska a potravinárska technika (nemyslím veľké výrobné linky). S Vietnamom má navyše Európska únia platnú dohodu o voľnom obchode, ktorá znížila výšku cla na tovar dovážaný z Vietnamu.

Ázia v sebe skrýva aj enormný exportný potenciál pre slovenské a české firmy

Čína a juhovýchodná Ázia s viac ako štyrmi miliardami potenciálnych kupujúcich predstavujú značný vývozný potenciál pre slovenských a českých exportérov. Spotrebitelia majú v týchto krajinách vysoký dopyt po zahraničných, najmä luxusných, zdravých a lifestyle, produktoch. Pri expanzii na tieto trhy si je však potrebné uvedomiť, že väčšina vecí, ktoré poznáme a platia u nás, tam funguje a prebieha úplne inak.

Pri záujme o export do Ázie odporúčam začať so stanovením cieľa, priorít a rozpočtu, ktorý ste ochotní investovať. V prípade, že nemáte záujem pravidelne investovať do marketingu v Ázii a hľadáte jednoduchšie a nízkonákladové riešenie, odporúčam riešiť export do Ázie formou štandardného exportu. V Ázii si nájdete obchodného partnera, ktorý má záujem o vaše výrobky a bude ich dlhodobo nakupovať s tým, že si bude riešiť distribúciu aj marketing vo vlastnej réžii. Vaša firma bude mať zo spolupráce síce nižšiu maržu, ale aj menej starostí a výrazne nižšie náklady.

Strednou cestou je export a priamy predaj spotrebiteľom v Ázii prostredníctvom online trhovísk, kde si môžu lokálni, ale aj medzinárodní predajcovia zriadiť obchodný účet a predávať zákazníkom v Ázii na priamo. Kvôli prísnym požiadavkám na reklamu a kapitál na ázijských online trhoviskách, väčšina zahraničných spoločností na nich realizuje predaj v spolupráci s lokálnou marketingovou agentúrou. Tá okrem štandardných reklamných služieb zabezpečuje na online trhovisku aj zákaznícky servis predaja a prakticky celú správu firemného obchodu.

Marketing na rôznych platformách

V Ázii je trendom robiť marketing súbežne na viacerých platformách a reklamných kanáloch. V Číne sa najčastejšie používa kombinácia Baidu (čínsky Google), Sina Weibo (čínsky Twitter), WeChat (super-aplikácia, na ktorej zaplatíte účet za elektrinu, objednáte donášku jedla, dohodnete stretnutie s kamarátmi či zaplatíte za nákup v supermarkete), Youku (čínsky YouTube), Tmall (čínsky Amazon pre značkové a luxusné produkty) či Taobao (čínsky Amazon). Okrem toho existujú ďalšie nemenej dôležité reklamné média a platformy. Za spomenutie určite stoja minimálne Toutiao, Tencent Channels, Sougou, 360, iQiYi, Tudou, RedJD.

V juhovýchodnej Ázii fungujú iné médiá, platformy a online trhoviská ako v Číne. Aj keď sa medzi jednotlivými krajinami juhovýchodnej Ázie líšia, všeobecne najpopulárnejšie sú Shopee, Lazada, Tokopedia, Qoo10Tiki.

Mobile first

V Číne aj juhovýchodnej Ázii je extrémne populárny live streaming a s tým súvisiaci influenceri, ktorí sú v Číne známi ako „KOL“, čiže Key Opinion Leaders. Pri elektronickom predaji v Ázii je kľúčová lokalizácia obsahu, zapojenie už spomínaných influencerov a prispôsobenie webov na mobilné telefóny (väčšina online nákupov prebieha cez smartfóny a to dokonca aj pri senioroch).

Myslite na zákaznícky servis

Ďalším špecifikom ecommerce v Ázii sú vysoké nároky kupujúcich na zákaznícky servis, pri ktorom sú zvyknutí na podporu 24/7 a na rýchlosť dodania, kde očakávajú doručenie objednávky už v nasledujúci deň po objednaní. Väčšina európskych eshopov, ktoré začínajú predávať na online trhoviskách v Ázii alebo tam už dlhšie predávajú s tým, že Ázia nie je ich hlavným trhom, rieši fulfillment cez partnerov v Ázii, ktorí im dokážu okrem zákazníckej podpory a marketingu, zabezpečiť aj skladovanie a doručovanie tovaru k zákazníkom.

Ako teda správne uchopiť spoluprácu s ázijskými firmami?

Či už zvažujete dovoz tovaru z Ázie, alebo tam chcete umiestňovať vaše produkty, dôležité je urobiť si kvalitnú vstupnú analýzu a pripraviť sa na to, že vzťahy s ázijskými zákazníkmi a dodávateľmi je potrebné kontinuálne budovať. Tiež sa pripravte na to, že veci nemusia (a spravidla nefungujú) tak, ako ste zvyknutí. S poriadnou prípravou a dávkou trpezlivosti však môžete s ázijskými obchodnými partnermi vybudovať úspešný a dlhodobý biznis.