Každý deň sa do veľkej facebookovej rodiny pridá pol milióna používateľov. Pribúdajú rýchlosťou šesť profilov za sekundu. Je nás už toľko, že zaujať môže byť síce trochu ťažšie, ale nie nemožné.

Veľmi obľúbeným spôsobom, ako získať vyšší engagement, je organizovanie súťaží. Aj my ich máme radi, ale nie len tak hocijaké.

Trochu histórie neuškodí

Predtým, ako sa pustíme do toho, ako by súťaže na Facebooku mali vyzerať, pripomenieme si, ako vyzerali predtým. Pamätáte si na časy, kedy ich Facebook úplne zakazoval? Určite nie a predsa to nebolo až tak dávno.

Poďme ale pekne poporiadku a vráťme sa v čase do roku 2010. Ak mám pravdu povedať, naozaj si nepamätám, ako to na Facebooku vtedy vyzeralo, ale marí sa mi, že práve niekedy v tom období som sa na ňom zaregistrovala. Čo je však najdôležitejšie – spočiatku neboli pravidlá takmer žiadne a vy ste si mohli urobiť súťaž, akú ste len chceli. Vyzeralo to tam asi tak ako dnes, len s jedným rozdielom. Neporušovali ste žiadne pravidlá.

Približne v roku 2013 prišiel zlom a Facebook si zmyslel, že žiadne súťaže a získavanie fanúšikov zadarmo sa diať nebude a povolil len aplikácie. Súťaže šli teda mimo príspevkov FB stránky, čo ale tiež nebol najlepší nápad. Aplikácie neboli až také populárne, čo spôsobilo oveľa nižší záujem ľudí súťažiť a samotný Facebook tak prichádzal o značnú časť príjmov.

A tak sa jedného krásneho dňa stalo, že Facebook organizovanie súťaží priamo na facebookových stránkach povolil, a to s pomerne voľnými pravidlami. Vtedy sa to rozbehlo: „Lajkni si našu stránku a vyhraj!”, „Zdieľaj a vyhraj!”, „Lajkni, zdieľaj a vyhraj!”.

Zhruba pred rokom si Facebook opäť raz uvedomil, že prečo by sme mali získavať nových fanúšikov zadarmo, keď si ich môžeme kúpiť, a zaviedol nové pravidlá. Tie však, bohužiaľ, nerešpektujú všetci.

Kompletné pravidlá Facebook stránok môžete nájsť v tomto odkaze. Ja som vybrala časť, ktorá sa zaoberá práve súťažami. Aj pravidlá Facebooku sú postavené na princípe našich zákonov. Dovolené je všetko, čo nie je zakázané. 😉

Čo nesmiete a povedal to sám Facebook

Nope

  • Podmieniť zapojenie sa do súťaže tým, že používatelia musia lajknúť stránku,
  • podmieniť zapojenie do súťaže zdieľaním príspevku,
  • vyzývať používateľov, aby súťažný príspevok zdieľali na časovej osi priateľa,
  • vyzývať na označenie priateľov v komentári.

Načo však slová, ukážeme si to na príklade. Najprv by som ale chcela zdôrazniť, že svojím príkladom nechcem nikoho uraziť ani znevážiť. Chcem len ukázať, ako by sa to naozaj nemalo robiť.

Takto nie…

Máme tu priam ukážkový príklad toho, ako sa súťaže naozaj nerobia. Stačí sa pozrieť na podmienky, z ktorých je len jedna v rámci pravidiel. Viete ktorá?

Like na stránku to určite nebude, ani výzva na zdieľanie statusu a taktiež ani označenie priateľa. Jediný spôsob, ktorým môžeme fanúšikov na Facebooku vyzývať do súťaže, je lajknutie príspevku a komentovanie statusu. Už len naštartovať kreativitu a vymyslieť niečo, čo ľudí zaujme. 🙂

Post

Každému správnemu rebelovi však napadne ešte jedna otázka. Čo sa stane, ak tie pravidlá poruším? Však ich porušujú aj iní a zatiaľ sa im nič nestalo. Áno, zatiaľ. To však neznamená, že to tak bude navždy. Ak by sa našiel dostatok ľudí, ktorí by Facebook na toto hrubé porušenie pravidiel upozornil, v najlepšom prípade prídete o svoju stránku a možno aj o svoj súkromný účet.

Predstavte si, že mesiac čo mesiac do Facebooku investujete určitú čiastku peňazí, trápite sa s obsahom na stránke a snažíte sa budovať vzťahy s fanúšikmi. Tí pribúdajú, do reklamy Page likes ste už pár stoviek investovali a zrazu vám Facebook zaklope na dvere s tým, že ste porušili jeho pravidlá a vy sa so svojou stránkou môžete rozlúčiť. To nahnevá.

Zákazov už bolo dosť

Poďme sa pozrieť na to, ako by sa súťaže na Facebooku mali robiť. Tu je 5 tipov, o ktorých som hovorila aj na Pive po 5, ktoré som naposledy venovala práve súťažiam.

  1. Byť „easy” sa oplatí

Chcete zorganizovať úspešnú súťaž? Pravidlo číslo jeden znie – stavte na jednoduchosť. Ak chcete, aby sa vám do súťaže zapojilo čo najviac ľudí, mali by ste ju postaviť tak, aby na otázku vedeli ľudia reagovať hneď. Nežiadajte fotky umeleckých diel z krabičiek od liekov alebo informácie, kvôli ktorým by sa museli postaviť od počítača.

14

Počet fanúšikov: 3 677
Reach: 17 015
Likes: 290
Comments: 480
Shares: 154

2. V komentároch je sila

Dôležité je, aby ľudia súťaž komentovali. Ak totiž svoju odpoveď pošlú do správy, nedozvedia sa o tom ich priatelia a celkovo sa o súťaži dozvie menej ľudí. Preto treba využiť všetky prostriedky, ktoré nám Facebook ešte nezakázal, a to komentáre.

3. Názor sa dnes cení

Dôvodov, prečo zorganizovať súťaž, v ktorej sa ľudí pýtame na názor, je niekoľko. Jedným z hlavných je, že nebudete mať v komentároch totožné odpovede. Na otázku, ako sa staráte o svoje vlasy, nedostanete úplne rovnaké a prekopírované odpovede.

Ďalším dôvodom je, že sa vám vytvorí zaujímavý obsah, ktorý môžete neskôr použiť (napríklad v infografike). A čo je najdôležitejšie, neexistuje nesprávna odpoveď, takže sa so zapojenými nemusíte hádať, či tam bolo tých rozdielov 5 alebo 6. 🙂

4. Prepojte súťaž s webom

Ak dostanete ľudí na svoj web, zvýšite tým šancu, že ich tam niečo zaujme a oni si to kúpia. Prepojte súťaž so svojou stránkou a žiadajte napríklad, aby vám do komentára vložili odkazy na produkty z e-shopu.

5. Buďte originálni

„Napíšte do komentára číslo rúžu, ktorý chcete vyhrať!” Na podobné súťaže sa pozeráme každý deň aspoň 100-krát. Dajte svojej kreativite šancu a zobuďte ju! Sami budete prekvapení, čo dokážete. 🙂

Ja som vybrala pár súťaží z našich súčasných či minulých projektov a vytvorila som menšie case study s tým, ako súťaže dopadli.

Firo Tour

Pre cestovnú kanceláriu Firo Tour sme vo vianočnom období zorganizovali súťaž, ktorá mala tri kolá. V prvom kole sme sa pýtali, v akom regióne sa nachádza obec Bešeňová. (P.S.: Jednou z hlavných výhier bol práve pobyt v tomto aquaparku).

Aby sme nemali stále len rovnaké odpovede (čo sme ani nemali), v druhom kole sme sa ľudí opýtali na ich vysnívanú krajinu. Každý predsa sníva o inej krajine, a tak sa nám podarilo získať množstvo rôznorodých odpovedí.

Na tretie kolo sme doslova stavili. Od súťažiacich sme chceli, aby si tipli, koľko ľudí dovolenkovalo so spomínanou cestovnou kanceláriou v roku 2015. Tipy rozličné, no správna odpoveď nakoniec len jedna. A predstavte si, výherkyňa sa trafila do presného čísla. 🙂

dovolenka 1dovolenkadovolenka 3

.

A tu sú naše čísla:

Počet fanúšikov: 29 352
Reach: 84 314
Počet komentárov: 1 517 komentárov
Počet zdieľaní: 459 zdieľaní
Počet lajkov: 916 lajkov.

FAXCOPY

Pre FaxCopy sme pred Vianocami taktiež usporiadali súťaž. Oproti Firo Tour ide o oveľa menšiu stránku a naším cieľom bolo získať čo najviac preklikov do e-shopu, resp. dostať na web čo najviac ľudí.

A tak sme vymysleli jednoduchú (no o to účinnejšiu) súťaž, ktorá spočívala v tom, že do komentárov museli vkladať odkazy na produkty z e-shopu.

Súťaž získala celkovo 446 komentárov, ale oveľa zaujímavejší je počet preklikov na web v statuse – niekoľko stoviek za minimálny rozpočet.

45

Počet fanúšikov: 3860
Reach: 36.198
Počet komentárov: 446
Shares: 384

Na Pive po 5 bolo viac než kreatívne

Ako som už vyššie spomínala, tému súťaží na Facebooku sme s partiou skvelých ľudí rozoberali aj na Pive po 5 začiatkom januára. Okrem mojej prednášky sme sa venovali aj vymýšľaniu kreatívnych konceptov (samozrejme, v súlade s pravidlami). Zadanie bolo jednoduché. Vybrať si niektorú z tém a vymyslieť súťaž s valentínskou tematikou.

I. Orsághová si zvolila e-shop s alkoholom.

„Vyberte z nášho e-shopu niečo pre svoju polovičku a získajte poukážku na nákup…”

Jozef Fischer sa taktiež rozhodol pre e-shop s alkoholom a vymyslel súťaž na základe štatistiky, ku ktorej sa raz dostal. A dokonca myslel na tých, ktorí sú single. 🙂

„Napíšte nám do komentára váš tip na to, koľko ľudí na svete  je v rovnaký čas pod parou a jeden z vás vyhrá valentínsku párty pre svojich kamošov.”

Ivana si pre zmenu vybrala burger reštauráciu a vymyslela takúto súťaž. Okrem toho, že neexistuje nesprávna odpoveď, by naša imaginárna burger reštaurácia získala i tipy na novú položku do jedálneho lístka. 🙂

„Napíšte zloženie burgera, ktorý by ste si radi dali, a chýba v našej ponuke.”

A to je len malá vzorka z toho, čo sa nám pri pive podarilo vymyslieť. Všetkým, ktorí sa ho zúčastnili, sa chcem aj touto cestou ešte raz poďakovať a všetkým ostatným oznamujem, že autorské práva na vymyslené koncepty sú vyhradené! 🙂

Na záver mi zostáva skonštatovať už len jediné. Verím, že súťaží, ktoré sú proti pravidlám, bude čoraz menej a viac dáme priestor svojej fantázii. Niekde predsa začať treba. 🙂