Vzdelávanie nás vo Visibility baví. Berieme ho ako poslanie, a preto sa snažíme v technike jeho prezentovania neustále zdokonaľovať. Nemám pre vás zaručený recept na to, ako pripraviť tú najlepšiu prednášku pod šírym nebom, no mám pre vás zopár tipov, ako pripraviť prezentáciu, počas ktorej odovzdáte svoje vedomosti, ukážete svoju profesionalitu a milý nadhľad. Prezentujete predovšetkým samých seba, preto je dobré dať si na tom záležať.

giphy-3

1. Its all about mon…content

Áno, začnime od úplného začiatku. Venujte svojej prezentácii viac času. Investujte do rešeršovania, spájania faktov a prípravy case studies, ktoré aplikujú získané vedomosti na konkrétny príklad. Spravte si sumár bodov, ktorým sa chcete venovať a postupne každý bod rozviňte. Takto budete mať pripravený jednoduchý náčrt scenáru. Nezabudnite však túto štruktúru aj dodržať.

2. Všetko pekne postupne

Prvý dojem je najdôležitejší. Najprv sa predstavte a opýtajte sa zúčastnených na ich očakávania. Nič škrobené, všetko v príjemnej atmosfére. Takto jednoducho prekonáte úvodnú bariéru a účastníci budú s vami aj naďalej radi interagovať. V druhej časti prejdite k veci a rozoberte hlavnú tému, ktorú ste si pripravili. Na záver prezentácie zhrňte problematiku a nechajte slovo vašim poslucháčom. Kľúčom k úspešnej prezentácii je dostať svoje myšlienky na papier, usporiadať ich a následne ich preniesť do samotnej prezentácie.

3. Menej je niekedy viac

Áno, táto veľká múdrosť platí aj vo svete prednášok. Pripravte si heslovité stránky prezentácie, pričom na každej strane sa budete venovať len jednej myšlienke. Nezabudnite na to, že jednotlivé snímky prezentácie slúžia na doplnenie vašich slov. Aj preto by mali byť jednoduché a jasné. Kopírovať litánie z dokumentov nie je cesta. Riaďte sa heslom: Vata sa papá, nedáva sa do prezentácií.

4. A nech to vyzerá dobre

Obsah musí doplniť kvalitný dizajn prezentácie. Aj tu mám pre vás jedno pekné a dokonca funkčné pravidlo. Tentokrát KISS Keep it simple, stupid. Pracujte so šablónou, vďaka ktorej má vaša prezentácia jednotný charakter. Ak nemáte po ruke šablónu, vytvorte si vlastnú alebo využite niektorú z bezplatných. Každý z nástrojov na tvorbu prezentácii ich má zopár k dispozícii. Súčasťou jednoduchej prezentácie je aj čo najmenej zbytočných prvkov, ktoré rozptyľujú. Preto sa oplatí eliminovať zbytočné animácie, blikajúce prvky a podobne.

5. Nečítajte, ale rozvíjajte

Ktorýkoľvek dobrý prezentujúci môže veľmi jednoducho zničiť prezentáciu tým, že ju číta. Aby ste mali prehľad v štruktúre vašej prezentácie, pripravte si jednoduché poznámky, ktoré budete mať uložené pri počítači. Takto sa budete môcť kedykoľvek pozrieť do ťaháčika bez toho, aby ste vaše publikum nudili.

Nudna_prezentacia

6. Udržujte kontakt

Nie je nič horšie, ako monotónna prednáška. Poznáme to asi všetci. Ak chcete nadviazať s publikom spojenie, musíte upútať a prejaviť vášeň pre to, čo robíte. Udržujte očný kontakt. Veľká rada odo mňa: Nájdite si vizuálne pútavých ľudí a sústreďte sa na nich. Medzičasom pokukajte aj po inej časti obecenstva. Možno z týchto pohľadov vznikne rande. A možno teda nie 🙂

7. Pobavte publikum

Humor je zbraň, ktorá pravdepodobne nikdy nezostarne a v čase najväčšej prezentátorskej krízy vám môže výrazne pomôcť. Áno, toto už píšem z vlastnej skúsenosti. Stačí vám zopár minút úvodného predstavovania sa, aby ste zistili, na akej vlne je vaše publikum a aký druh humoru by mohol byť pre nich ideálny. Ak neviete, kde začať, nezaškodí si zľahka spraviť srandu zo samého seba.

8. Motivujte a odmeňujte

Áno, áno, môže to znieť trochu zvláštne, ale nech prednášate študentom na vysokej škole alebo podnikateľom, odmeňovanie stále funguje. Ak nemáte náhodou vybudované sponzorstvá, na úvod postačia aj sladké odmeny. Zo skúsenosti môžem povedať, že aktivita sa zvýši zhruba o 200 % a to je to, čo chcete.

 

Čo ak nastane problém s publikom?

Startup Stock Photos

Aj keď splníte všetky predchádzajúce body, môže sa objaviť menší problém. Keďže však chceme eliminovať paniku, tak to volajme výzva. Účastníci prednášok sú všelijakí a mnohokrát vám môžu spôsobiť zopár vrások. Čo sa môže stať a ako s tým bojovať?

Publikum nereaguje

Dáte svojmu publiku ľahkú úlohu, no i napriek tomu vôbec nereaguje? Pozeráte sa na nich a oni sa tvária, ako keď v šiestej triede nechcel ísť nikto odpovedať z dejepisu, tak všetci sklopili hlavu dole? Na to existuje jedno výborné riešenie. Rozdeľte ich na malé skupinky po 3 4 a produktivita sa výrazne zvýši. Vytvoríte tímy, ktoré budú po absolvovaní úlohy postupne prezentovať svoje výsledky. Posilníte tímového ducha a zaručene zvýšite aktivitu účastníkov.

Publikum reaguje až príliš

Tento prípad považujem za ten šťastnejší. Mnohokrát sa stane to, že ľudia chytia slinu a majú potrebu vyjadriť sa. Ideálne jeden cez druhého. V tom prípade je na vás, aby ste diskusiu usmernili. Okrem toho, že ste prezentujúci, vašou úlohou je aj moderovať celú prednášku. V tomto prípade odporúčam vstúpiť do diskusie a navrhnúť, že zhrniete, čo sa za ostatných pár minút povedalo. Prípadne môžete vyzvať strany, ktoré majú opačný názor, aby si jednou dvomi vetami svoj postoj obhájili a vy to následne zhrniete.

 

Taktík je veľa, treba si ich len vyskúšať. Každý z nás je iný a každý vie pracovať s publikom iným spôsobom. Ak sa chystáte na svoje prvé prednášky, tak vám želám veľa šťastia a budem rád, ak sa následne so svojimi skúsenosťami pochválite v diskusii.