Pracovať na vývoji alebo úprave produktov je zaujímavá, ale náročná práca. Vyžaduje si znalosti z mnohých oblastí, manažérske zručnosti, no hlavne schopnosť sa rýchlo učiť. V lepšom prípade na chybách iných, v horšom prípade na vlastných. Teraz máte šancu naučiť sa niečo bez rizika. Čo by som ja za to na začiatku dal. 🙂

1) Revolúcia je sexy, ale evolúcia je top

Tvoriť nové veci je ako droga. Nadšenie, nasadenie, veľká vízia. Nenechajte sa však strhnúť tou eufóriou, nežeňte sa za novotou. Buďte trpezliví a postupujte po malých krokoch. Len tak budete vedieť posúdiť, ktorá zmena za čo môže. Nemeňte teda celé produktové portfólio šmahom ruky. Nové produkty radšej uveďte paralelne a keď sa osvedčia, staré postupne stiahnite.

PRAX: My sme presne nový produkt – The Hosting uviedli metódou veľkého tresku a veru, pár šedín by sme si ušetrili postupnejším zapracovaním do ponuky.

2) Stále si pripomínajte, aký problém chcete vyriešiť

Dobrý produkt rieši dôležitý problém. Aspoň taký je väčšinou zámer na začiatku vývoja. Je mimoriadne dôležité, aby to tak bolo aj na konci. V každej fáze by ste si mali vedieť povedať, prečo to robíme? Aký problém riešime? Sústreďte sa len na to a nepribaľujte nové veci, nerozširujte záber. Ľahko začnete hasiť, čo vás nepáli.

PRAX: Nedávno sme rozširovali našu mobilnú aplikáciu o možnosť rýchlej platby. Tak sme sa do toho zažrali, že sme navrhli tucet zlepšovákov a ďalších drobností. Našťastie, nacenenie prác od dodávateľa nás prinútilo vrátiť sa k podstate problému a osekať všetko nepotrebné.

mobilna aplikacia ws

3) Dajte si pozor, na akých hypotézach staviate

Každú hypotézu podrobte hneď na začiatku tvrdej kritike. Ak vydrží, risknite to s ňou, ak nevydrží, zachránili ste sa od zlyhania. Pokojne si dajte test odolnosti, vyhľadajte najväčšieho hejtera vo firme a konfrontujte hypotézu s ním. Nebude to príjemné, ale bude to rýchle, konštruktívne a prínosné.

PRAX: Ja mám presne takého kolegu, ktorý si neberie servítku pred ústa a nič mi nedaruje, ale keď si u neho zaslúžim súhlas, viem, že idem dobrým smerom. V minulosti som ho moc nepočúval, ale spokornel som a teraz ho pri každom dôležitom rozhodnutí vyzvem na „hejt”.

4) Nevenujte sa parádičkám, ktoré oceníte len vy

Je strašne lákavé skĺznuť k riešeniu správneho odtieňa, výberu pekných grafov alebo ladeniu dashboardu. Pre zákazníka však nemajú hodnotu a vy ste za ten čas mohli spraviť niečo naozaj prínosné.

PRAX: Keď sa teraz spätne obzriem, že sme venovali deň-dva vykresľovaniu peknučkého koláčového grafu, je mi riadne smutno-smiešne. Priniesol kopu bugov a keby tam nebol, nik si to nevšimne.

5) Robiť dobre produkt je pekné, robiť dobrý produkt je podstatné

Môžete dodržať plánovanie, splniť budget, mať skvelú atmosféru v tíme, ale ak nerobíte dobrý produkt, nakoniec vás to dobehne. Neopite sa dobrým pocitom, že práca ide ako po masle, ale stále sa pýtajte, či robíte správny produkt.

PRAX: Sám som sa na takej vlne viezol pri redizajne našej webky a bolo to moje najlepšie obdobie vo WebSupporte. Až časom som si však uvedomil, že sme nemali vždy na pamäti zákazníka, ktorý ju používa, a teraz jej niekedy nerozumie. Aj po dvoch rokoch nachádzame chyby, ktoré nám nenapadli a musíme ich opraviť.

redizajn websupport

6) Nezabúdajte na existujúcich zákazníkov

Dajte si pozor, aby ste sa nesústredili iba na nový produkt a nových zákazníkov. Existujúci zákazníci tvoria základy vášho podnikania, nekašlite na nich. Pripravte im plán prechodu, diskutujte s nimi o zmene, venujte sa im. Všetko im musí byť 100 % jasné, inak bude zle.

PRAX: Pri The Hosting sme v deň uvedenia rozoslali mailing o novom produkte na 50 000 zákazníkov. Helpdesk sa ešte týždeň spamätával z množstva otázok, ktoré vyvolali nejasnosti ohľadom novej služby.

Ak vás téma zaujala, odporúčam ponoriť sa hlbšie a prečítať si napríklad týchto Top 12 chýb produktových manažérov alebo peknú diskusiu o najväčších chybách, ktoré si produktový manažéri priznali. No a na koniec si dajte oddychovku – 25 produktových failov veľkých korporácií.