Seriál VISIfail je o príbehoch ľudí z biznisu, o ich neúspechoch a následných ponaučeniach. A v tomto duchu pokračujeme aj s Matejom Beňuškom z firmy Taxify.

Matej BenuskaMatej pôsobí v Estónskej firme Taxify ako Head of Public Policy. Predtým pracoval v tej istej firme ako manažér pre expanziu a ako marketingový manažér v UBERi.

Môj fail

Rád by som porozprával o mojej prvej firme v Jakarte. Jednalo sa o projekt Jeventz ešte v roku 2012. Android bol v tom období zhruba 50/50 s BlackBerry na indonézskom trhu a aplikácie sa nerodili pod slnkom ako huby.

Náš plán bol projekt Jeventz, ktorý zahŕňal všetky kultúrne akcie v Jakarte – 9 miliónov v centre a celá aglomerácia má okolo 28 miliónov. Jakarta je obrovská metropola, a tým pádom žije kultúrnym životom. Možno trochu iným ako poznáme v Európe. Podujatia by som rozdelil do rôznych kategórií. Lokálne aktivity pre miestnu štvrť. Tam, samozrejme, peniaze neboli, ale udržiavala sa kultúra.

Ale, ako sa hovorí, v Jakarte sa dá za peniaze kúpiť všetko a aj keď je Indonézia najľudnatejšia moslimská krajina, nájdete tam 4-poschodové diskotéky, kde si môžete kúpiť všetko, naozaj všetko. To bola naša vybratá cielovka.

Náš prvý šok bol, keď sme si uvedomili, že sa nikomu podujatia nahadzovať nechce. Systém sme spravili tak, aby sa dal každý event spraviť pomerne jednoducho. Boli sme presvedčení, že každý, kto je aspoň trošku gramotný s počítačom, si rád svoje podujatia odpromuje. Chyba.

Okrem toho že sme ponúkali priestor u nás na stránke, tak isto sme promovali eventy aj cez Google Ads, Bing Ads (áno, vtedy sa ešte verilo, že by Bing mohol uspieť) a Facebook Ads. Eventy nikto nikdy nenahodil okrem nás. Riešenie sa našlo – najali sme „nahadzovača eventov“.

Tento systém fungoval. Chodili sme na jednotlivé podujatia, fotili sme, promovali sme.

Na trh sme vyšli s veľmi nekvalitnou aplikáciou. V prvom rade sme vsadili na divokú kartu a tou bol lokálny a neoverený programátor. Aplikáciu naprogramoval v HTML5 a konvertoval ju aj na BlackBerry, ale ani zďaleka nemala funkčnosť, ktorú sme potrebovali. Ešte že môj partner Palček bol programátorský mág a naprogramoval jednu z najstabilnejších stránok v Indonézii.

Náš väčší problém (teda jeden z mnohých) bol, že sme boli v pomerne veľkej časovej tiesni niečo zarobiť, aby sme mohli fungovať a pokračovať v projekte. Takto sme to tlačili už skoro rok a peniaze na účte sa míňali. Keďže sme boli v Indonézii, nenapadlo nás zohnať investora lokálne, ale miesto toho sme ho zháňali na Slovensku, čo sa na diaľku veľmi nedalo.

Na druhej strane sme si povedali, že pokiaľ to do roka nezarobí, tak od toho dáme ruky preč. Predsa len sme ešte nemali jednu dôležitú vlastnosť – trpezlivosť. Vo chvíli, keď sme prešli na platený model portálu, prišiel zásadný problém. Plány a pricing, ktoré sme navrhli, boli veľmi poddimenzované, zďaleka nepokrývali všetky náklady, a navyše ani po aktívnom obchode sme nezískali takmer žiadnych platiacich klientov. Na trhu bol obmedzený počet klubov. Po dlhšom čase sme zistili, že vlastne väčších podnikov je v meste tak do 30. Obvolali sme všetkých bez väčšieho záujmu z ich strany.

Problém bol jeden a ten sme si neuvedomili na začiatku. Pokiaľ si chcete v Jakarte otvoriť klub, kde môžete nalievať alkohol, potrebujete vybaviť veľmi komplikované povolenia, ktoré je ťažké získať. Ak ich raz máte, už ich nestratíte a zarábate. A veľa.

Takže tým pádom nik reklamu nepotrebuje alebo aspoň si to myslí. Predpokladám, že dnes je situácia iná. Spätne projekt hodnotím pozitívne. Naučil som sa veľa, nápad to bol fajn. Chýbala mi však trpezlivosť a možno trošku viac rozmýšľania pred rozhodnutiami. Systém sa podarilo predať, takže sme aspoň sčasti pokryli náklady. Nabudúce znova.

Ponaučenie

Prvé ponaučenie je, že NIKDY si nedajte naprogramovať systém, appku, hocičo, čo je core vášho biznisu tretej strane. Radšej najať alebo zohnať ďalšieho partnera, ale veci treba programovať inhouse aj keď developovanie aplikácií nie je váš biznis.

Druhé poučenie znie – ak robíte biznis, poznajte kultúru od hlavy po päty. Musíte si byť naozaj istí, že poznáte všetky trhové reálie.

Pripravte si trpezlivosť a 2x viac financií než pôvodne počítate.

Rozhovor

Poznať reálie daného trhu je určite nevyhnutné. Moja skúsenosť ale je, že niekedy sa firmy pripravujú až príliš dlho a nakoniec môže byť príliš neskoro. Ako nájsť ten správny pomer prieskumu trhu a rýchlosti vstupu na trh?

Súhlasím, že dlho sa rozhodovať je väčšinou na škodu. Tu by som rád citoval Jeffa Bezosa: „Väčšina rozhodnutí by mala byť zhruba s 70 % informácií, ktoré si prajeme mať. Ak čakáme, kým máme 90 %, vo väčšine prípadov sme asi príliš pomalí.”

Keď ste zistili, že kluby nemajú záujem platiť za promo cez váš web, nehľadali ste alternatívnu cestu k monetizácii?

Áno, ale bezúspešne, lebo sme už pritom mali iné projekty. Na druhej strane, s odstupom času máme plán, ako sa k projektu Jeventz vrátiť.

Kto nakoniec odkúpil projekt a ako sa mu darí dnes?

Kúpil ju konkurenčný web, ktorý bol vyvlastnený lokálne. V čase, keď sme rozbiehali náš projekt, mali už dobré zázemie, ale kvalita webu bola priam smutná. Týmto sa ich problém vyriešil www.indoclubbing.com. Stránka sa už medzi tým zmenila a neviem, ako sa jej darí v dobe Facebook events.