Definícia

Respondent je účastník sociologického výskumu. Je to osoba,  ktorá odpovedá na otázky v rámci zberu dát, ako je prieskum, anketa alebo výskum. Ide o dôležitý prvok empirického výskumu v sociálnych vedách, marketingu, politológii či psychológii, pretože poskytuje údaje potrebné na analýzu správania, názorov alebo preferencií určitej skupiny ľudí.

Popis

Správny výber respondentov a ich ochota spolupracovať významne ovplyvňuje kvalitu získaných dát a následné rozhodovacie procesy založené na týchto informáciách.

Typy respondentov

Respondenti môžu byť klasifikovaní podľa viacerých kritérií:

Podľa typu výskumu:

  • Kvantitatívni respondenti – Odpovedajú na otázky v štruktúrovaných dotazníkoch alebo ankete, kde sú odpovede často v číselnej alebo uzavretej forme (napr. „súhlasím – nesúhlasím“).
  • Kvalitatívni respondenti – Zúčastňujú sa hĺbkových rozhovorov, diskusných skupín (focus groups) alebo etnografických štúdií, kde sa skúmajú ich názory a postoje podrobnejšie.

Podľa spôsobu získania odpovedí:

  • Osobný respondent – Odpovedá v priamej interakcii s výskumníkom (napr. tvárou v tvár pri rozhovore).
  • Online respondent – Vyplňuje dotazníky cez internet alebo odpovedá v digitálnych výskumných platformách.
  • Telefonický respondent – Poskytuje odpovede cez telefonický rozhovor, čo je časté v politických a marketingových prieskumoch.
  • Anonymný respondent – Odpovedá na otázky bez uvedenia osobných údajov, čím sa môže zvýšiť úprimnosť odpovedí.

Úloha a význam respondenta

Pri zbere dát nie je možné pýtať sa všetkých potenciálnych účastníkov. Preto sa robí výber respondentov takým spôsobom, aby bol reprezentatívny. Z tohto dôvodu vzniká pri výskume  určité skreslenie. Respondenti majú tendenciu chovať sa inak ako obvykle pretože vedia, že sú predmetom skúmania. Niekedy ovplyvňujú svoje odpovede v snahe splniť očakávania zadávateľa. Účasť respondenta a jeho správanie sú kľúčovými pre získanie relevantných dát, ktoré môžu byť využité na rôzne účely:

  • Marketing – Firmy zisťujú potreby zákazníkov a testujú nové produkty.
  • Politika – Výskumné agentúry pred voľbami analyzujú voličské preferencie.
  • Sociálne vedy – Skúmajú sa postoje verejnosti k rôznym spoločenským témam.
  • Zdravotníctvo – Respondenti môžu poskytovať údaje o životnom štýle a zdravotných problémoch pre medicínske výskumy.