Definícia 

FOMO je skratka pre anglický výraz „fear of missing out“, čo v preklade znamená „strach z toho, že niečo premeškáme“. FOMO sa často spája napr. so sociálnymi sieťami – používatelia môžu mať pocit, že ak nebudú scrollovať na Facebooku/Instagrame, ujdú im informácie a nebudú aj naďalej v obraze.

Popis

FOMO (fear of missing out) sa v marketingu odvoláva na psychologický fenomén, kde sa využíva strach z toho, že zákazníci premeškajú výhodné príležitosti, zážitky alebo produkty. Táto stratégia sa zameriava na vytvorenie pocitu nedostatku a obmedzenia, ktorý motivuje zákazníkov k rýchlemu konaniu.

FOMO má v marketingu využitie v rôznych formách: 

Obmedzené ponuky

Ponúkanie obmedzených ponúk, kde sa zdôrazňuje, že je dostupná len určitá zásoba produktov alebo časový limit, aby sa zákazníci cítili naliehavo a boli tak motivovaní k okamžitému nákupu. 

Napríklad: „Akcia trvá iba 24 hodín! Kúpte si teraz a získajte 50 % zľavu!“

Sociálna dôkaznosť

Vytvorenie dojmu, že iní zákazníci už využívajú alebo si zakúpili daný produkt alebo službu, čo podporuje pocit FOMO u potenciálnych zákazníkov. 

Napríklad: „Tisíce spokojných zákazníkov nám už dôverujú. Nepremeškajte túto skvelú príležitosť aj vy!“

Exkluzívny prístup

Ponúkanie exkluzívneho prístupu k špeciálnym udalostiam, súťažiam alebo obsahu, ktorý je dostupný iba určitým skupinám zákazníkov. Tým sa vytvára pocit výnimočnosti a motivuje k účasti. 

Napríklad: „Pridajte sa k našej VIP skupine a získajte prístup k exkluzívnym podujatiam a bonusom!“

Sociálne média a influenceri

Využívanie sociálnych médií a spolupráce s influencermi na zobrazenie zážitkov, udalostí alebo produktov môže vzbudiť pocit FOMO u sledovateľov, ktorí by mohli mať strach, že ak sa nezapoja, niečo dôležité alebo zábavné premeškajú.

! Dôležité je však zachovať integritu a zabezpečiť, aby táto stratégia nebola zneužívaná alebo manipulatívna voči zákazníkom.

Príklad:

Airbnb často používa FOMO vo svojom marketingu tým, že zdôrazňuje obmedzenú dostupnosť jedinečných ubytovaní. Zobrazujú nehnuteľnosti s titulkami ako:

V lokalite Thessaloniki nezostáva veľa miest, takže teraz je vhodný čas na rezerváciu.“

Čo je FOMO?
Zdroj: airbnb.sk