Archetyp
Definícia
Archetyp je univerzálny vrodený model, ktorý sa objavuje vo vzorcoch myšlienok, správania a príbehov naprieč rôznymi kultúrami a historickými obdobiami. Archetypy v marketingu stelesňujú rozpoznateľné a emocionálne rezonujúce symboly, ktoré sa využívajú na vytvorenie silnej a príťažlivej identity značky alebo produktu. Vďaka nim dokáže značka komunikovať so svojimi zákazníkmi na hlbšej, intuitívnej úrovni a zvyšovať tak ich zapojenie a vernosť.
Popis
Autorom prvého konceptu o archetypoch je švajčiarsky psychológ Carl Gustav Jung. Ten archetypy považoval za základ kolektívneho nevedomia – spoločné psychické dedičstvo ľudstva. Dnes archetypy možno chápať aj ako všeobecne uznávané postavy, ktoré zastupujú určité základné ľudské motivácie a emócie. Podľa Margaret Mark a Carol S. Pearson rozlišujeme 12 základných archetypov:
Creator (Tvorca) – Sú to inovátori, ktorí často prichádzajú s originálnymi nápadmi a posúvajú hranice kreativity a dizajnu.
Značka: Apple
Caregiver (Starostlivý) – Na prvom mieste je starostlivosť o druhých. Bránia tých, ktorí majú menej šťastia ako oni.
Značka: Pampers
Ruler (Vládca) – Radi všetko kontrolujú a riadia. Sú výnimočne sebavedomí a hrdí na svoje odborné znalosti.
Značka: Microsoft
Jester (Klaun) – Užívajú si život a sú hraví. Chcú ľudí rozosmiať a vniesť ľahkosť do všetkého, čo robia.
Značka: Skittles
Everyman (Jeden z nás) – Túžia po tom, aby ich mali všetci radi. Túžia po komunite a spolupatričnosti. Nechcú vyčnievať, uprednostňujú inkluzívnosť.
Značka: Ikea
Lover (Milenec) – Sú vášniví a motivovaní túžbou stať sa pre svoje publikum emocionálne a fyzicky príťažlivejšími.
Značka: Chanel
Hero (Hrdina) – Majú silný zmysel pre dobro a zlo, snažia sa niečo zmeniť a prekonať nespravodlivosť a problémy. Svoju prácu vnímajú ako dôležitú a posilňujúcu.
Značka: Adidas
Outlaw (Rebel) – Aktívne sa snažia rozbiť existujúce pravidlá. Radi riskujú a považujú sa za slobodomyseľných ľudí.
Značka: Greenpeace
Magician (Kúzelník) – Sú to vizionári, ktorí chcú oslniť svoje publikum novými a vzrušujúcimi víziami. Chcú ich realizovať, nedelia sa o ne.
Značka: Disney
Innocent (Nevinný) – Svet vnímajú ako úžasný a zábavný a darí sa im odovzdávať tento pocit ďalej a šíriť radosť, kde sa dá. Ich túžbou je prinášať radosť.
Značka: Coca Cola
Explorer (Objaviteľ) – Sú poháňaní túžbou po slobode a objavovaním nového. Nie sú obmedzovaní typickými hranicami. Sú podobní rebelom, ale nechcú narúšať, iba plniť nové výzvy.
Značka: NASA
Sage (Mudrc) – Snažia sa pochopiť veci okolo seba a motivovať ostatných k zmene. Delia sa o cenné informácie.
Značka: Google
Príklady archetypov značky
Zdroj: Faction
Ako fungujú archetypy v reklame?
- Zjednodušenie komunikácie: Archetypy umožňujú rýchlejšie rozpoznanie a pochopenie značky cieľovým publikom.
- Budovanie dôvery a identity značky: Použitím archetypov, ktoré odrážajú hodnoty a ideály cieľovej skupiny, môžu značky efektívne budovať dôveru a lojalitu zákazníkov a zároveň aj pracovať na konzistentnej a zrozumiteľnej identite značky.
- Diferenciácia na trhu: Archetypy pomáhajú značkám odlíšiť sa od konkurencie tým, že im poskytujú jedinečný a výrazný charakter, čo môže byť kľúčové najmä na konkurenčne nasýtených trhoch.