Bug sem, bug tam. Bohužiaľ, každodenná realita v oblasti vývoja softvéru. Keď príde developerovi zle napísaný email o chybe na stránke a bez potrebných detailov, stráca sa čas a „čas sú peniaze“.

Ak chcete vývojárovi podať dostatočné množstvo informácií, prečítajte si tieto jednoduché tipy:

1. Základný proces

Dve najmenej užitočné správy o chybe sú „X nefunguje“ a „Y je rozbité“. Predmet emailu „chyba na stránke“ tiež nie je to, čo developerovi pomôže.

 

Predstavte si, že vám volá babka:

„Zapla som televízor a nejde mi.“

Čo všetko to môže znamenať?

  1. televízor nie je v zásuvke,
  2. baterky v ovládači sú vybité,
  3. obraz ide, nejde zvuk,
  4. babka použila zlý ovládač a zapla TV, no nezapla Set-top box …

Z prvotnej informácie nie je možné určiť, ktorý problém nastal. Ak by ste dostali viac informácií, viete hneď vylúčiť viacero možných problémov a rýchlejšie identifikovať ten správny.

2. Buďte detailní

Kroky chyby

Zhrňte svoje stretnutie s chybou do jednotlivých krokov. Napíšte scenár, ktorý si vie developer zopakovať. Scenár však nemusí začínať pri vašej raňajšej káve. 🙂

Miesto chyby

Rozdielni ľudia nazývajú jednotlivé stránky rôznymi spôsobmi, preto je dobré pridať k popisu problému aj URL adresu. Vtedy si môžete byť istí, že nasmerujete vývojára priamo k problému. Skopírovanie URL-ky z prehliadača je pre vás naozaj jednoduchá záležitosť. Aj vám je predsa jednoduchšie kliknúť na nejaký odkaz, než podľa nie vždy jasného popisu sa odnavigovať k cieľu. No a hlavne je to rýchlejšie.

Screenshot

Screenshoty sú, samozrejme, obrovským pomocníkom k písanému textu. Ak však spravím print screen celej stránky s množstvom prvkov, takýto screenshot stráca na podstate. Preto je dobré robiť snímku obrazovky len konkrétnych detailov, prípadne orezať výsledný obrázok. Pomocné šípky či iné zvýraznenia sú len vítané.

Dodatočné informácie

Ak bug obsahuje aj nejakú hlášku od webstránky, pridajte ju tiež. Môžete ju skopírovať alebo spraviť screenshot.
Môžete tiež pridať informáciu o prehliadači, ktorý používate. Ak sa vám chyba stala na mobilnom zariadení, táto informácia je žiaduca. Tiež nezabudnite pripojiť model zariadenia a operačný systém.

3. Zreprodukujte bug

Je veľmi dôležité, aby ste po spísaní scenár aj sami vyskúšali. Keď si skúsite zreprodukovať chybu, pomôže vám to s detailnejším popisom problému.
Ak sa vám chyba nezopakovala, pravdepodobne ste na niečo zabudli alebo to urobili inak ako pred tým. Nie je dobré takýto scenár posielať ďalej vývojárovi na preverenie, keďže ani jemu sa chyba podľa vášho spísaného scenára nevyskytne. Ak sa vám chyba stala prvýkrát a neviete chybu zreprodukovať, radšej počkajte do momentu, kým sa vám nevyskytne znova.

Ak je bug jednoduchý a zrejmý, môžete byť stručnejší. Veľakrát stačí k identifikácii problému samotná URL adresa a návšteva podstránky.