SEO analýza konkurencie
Poznaj seba samého a svojho nepriateľa. Iba tak máš zaručené víťazstvo. Tento parafrázovaný výrok čínskeho generála Sun Tzu sa hodí aj pre svet marketingu.
Ak chcete byť z dlhodobého hľadiska úspešní v online podnikaní, nesmiete zabudnúť pravidelne monitorovať svoju konkurenciu.
Čím je online prostredie, v ktorom sa pohybujete, konkurenčnejšie, tým väčšiu dôležitosť musíte prikladať takémuto monitoringu. Preto vám v tomto článku predstavíme spôsob, ako správne identifikovať svoju SEO konkurenciu a predstavíme vám 6 jednoduchých krokov, ako ju analyzovať.
Pôvodný článok o analýze konkurencie napísal Juraj Sasko (12. 01. 2011). Ja som túto tému spracoval nanovo a článok pomerne rozšíril.
Prečo sa vôbec zaoberať konkurenciou?
Množstvo klientov, s ktorými začíname ako agentúra vzájomnú spoluprácu, neprikladá monitoringu konkurencie dostatočnú dôležitosť. Aj keď klienti vnímajú, kto je z pohľadu podnikania ich priama konkurencia, iba malé percento z nich venuje čas precíznemu monitoringu.
Je to veľká škoda, nakoľko práve konkurencia vám vie ukázať, aké aktivity ste ešte nevyskúšali a reálne vo vašom segmente fungujú alebo naopak, aké aktivity neprinášajú očakávané výsledky.
Toto sa netýka iba organického vyhľadávania, ale všetkých aspektov podnikania.
V rámci SEO a organickej vyhľadávanosti vám práve audit konkurencie vie priniesť množstvo cenných podnetov, ako dosahovať ešte lepšie výsledky:
- Aký typ obsahu je najúspešnejší?
- Aký typ obsahu nie je vôbec v danom segmente zastúpený?
- Na aké kľúčové slová a témy cieli vaša konkurencia a vy nie? S akým úspechom?
- Kde ste naopak predbehli konkurenciu a držíte si dominantnú pozíciu?
- Má konkurencia silné spätné odkazy?
- Akým spôsobom získava konkurencia spätné odkazy? Viete to replikovať?
- Ako sa vyvíja organická sila konkurencie? Dobieha vás alebo si držíte náskok? Poprípade, zaznamenali ste stabilný pokles jej návštevnosti?
- Aké rozšírenia výsledkov vo vyhľadávači poskytuje Google vo vašom segmente?
- Akým spôsobom viete získať dané rozšírenia pre vašu doménu a využiť ich vo svoj prospech?
- Poklesla konkrétna konkurenčná stránka vo výsledkoch vyhľadávania po oficiálnom algoritmickom update? Ak áno, aké zmeny urobili a aký obsah poskytovali?
- Absentuje konkrétny formát obsahu vo výsledkoch vyhľadávania?
Ako vidíte, podnetov môžete získať neúrekom. Predsa len je vždy jednoduchšie pozrieť sa na to, čo už niekto raz vo vašom segmente vyskúšal a aké mal z toho výsledky.
Takto sa viete pomerne jednoducho inšpirovať, čo vašej konkurencií fungovalo, čo nie a čo z týchto aktivít viete replikovať a vylepšiť.
Ako zistiť, kto je vaša konkurencia z pohľadu SEO?
Aj keď sa tento krok môže javiť ako pomerne jednoduchý, je jedna vec, na ktorú by ste si mali dať pozor. Je to práve fakt, že nie každá konkurencia z pohľadu podnikania je aj relevantná konkurencia z pohľadu SEO.
Mnoho našich klientov nám na otázku, koho vnímajú ako primárnu konkurenciu v organickom vyhľadávaní, uvádzajú v odpovedi práve konkurenciu z pohľadu podnikania. Avšak, analýza takýchto konkurentov nám nemusí dať toľko relevantných informácií ako analýza priamej SEO konkurencie.
Aj keď berieme do úvahy usmernenia klientov, dopĺňame ich aj svojpomocnou identifikáciou najrelevantnejšej konkurencie vo vyhľadávači Google.
Existujú 2 rôzne spôsoby, ako na to.
1. Manuálny spôsob
Najjednoduchšou metódou, ako zistiť, kto je vaša konkurencia z pohľadu SEO a cielenia konkrétnych kľúčových slov a tém, je použiť priamo Google a pozrieť sa, aké weby sa umiestňujú vo výsledkoch vyhľadávania na vami preferované kľúčové slová.
Postup je veľmi jednoduchý:
- Otvorte si vami preferovaný prehliadač.
- Otvorte si vyhľadávač na doméne https://www.google.sk
- Vložte/vypíšte konkrétne kľúčové slovo, ktoré považujete za najdôležitejšie pre váš projekt, a stlačte enter.
- Otvorte si každú webstránku, ktorá sa na dané kľúčové slovo vyskytuje v top 10 výsledkoch vyhľadávania a uložte si konkrétne URL adresy do prehľadnej tabuľky (nezabudnite si ku každej URL adrese označiť dátum, na akej pozícií sa nachádzala a pre aké kľúčové slovo).
- Kroky 3 a 4 opakujte pre každé kľúčové slovo, ktoré je relevantné pre váš projekt.
Celý tento proces vám pomôžu urýchliť rôzne rozšírenia pre prehliadače a nástroje na analýzu a scrapovanie SERP-ov (výsledkov vyhľadávania). Na výber ich máte neúrekom.
Nám sa z riešení, ktoré sú zadarmo, osvedčil Google Rank Checker, SERP Ranking Tool pre Chrome.
Stačí si ho pridať do prehliadača, na stránke s výsledkami vyhľadávania Google stlačiť jedno tlačidlo a všetky výsledky máte scrapnuté v prehľadnej tabuľke. Z tej si viete potrebné dáta nakopírovať alebo stiahnuť taktiež stlačením jedného tlačidla.
Nezabudnite, že výsledky vyhľadávania môžu byť personalizované na základe histórie vášho prehliadania. Preto odporúčame manuálne vyberať konkurenciu cez inkognito mód v Google Chrome.
Extra tip
Manuálne riešenie je relevantné iba v prípade, že je váš web a jeho pole pôsobenia online obmedzené na niekoľko primárnych kľúčových slov a segmentov. Ak analyzujete konkurenciu pre väčší informačný portál (online médium) alebo eshop so širokým zameraním (napríklad komplexný predajca stavebnej a záhradnej techniky), potrebujete pracovať s veľkým objemom údajov a dát.
V takomto prípade odporúčame identifikovať konkurenciu automaticky cez nástroje ako je napríklad Ahrefs.
2. Automatický spôsob
Okrem časovo náročnej manuálnej cesty je aj druhý spôsob, ako pomerne jednoducho identifikovať vašu konkurenciu z pohľadu SEO pomocou nástrojov, ako je napríklad Ahrefs, poprípade SEM Rush.
Nakoľko pracujeme na dennej báze s nástrojom Ahrefs, aj tento článok sa bude naňho odvolávať.
Krok #1 – Registrácia a prihlásenie
Prvý krok je jednoduchý – zaregistrujte sa a vytvorte si svoj vlastný účet. Veľkou nevýhodou tohto nástroja je absencia skúšobnej verzie zadarmo. Môžete si však zaregistrovať tento nástroj na 7 dní iba za 7 USD, čo by malo byť postačujúce pre potreby identifikácie Vašej SEO konkurencie.
Nesmiete si však zabudnúť zrušiť účet ešte pred skončením tohto 7 dňového obdobia, inak vám bude účtovaná plná suma za daný mesiac (pri Standard licencií to je 149 USD).
Krok #2 – Zadanie domény
Akonáhle máte vytvorený účet a ste prihlásení do nástroja Ahrefs, jediné čo musíte urobiť, je vložiť URL adresu domovskej stránky vášho projektu do políčka umiestneného hneď pod hlavným menu a stlačiť tlačidlo enter.
Následne vám Ahrefs vyhodí rôzne údaje o vašej doméne.
Krok #3 – Voľba sekcie Competing domains
V ľavom paneli si rozkliknite sekciu Competing domains, a získate prehľad konkurentov z pohľadu SEO, ktorých pre vás na základe dostupných dát vyselektoval nástroj Ahrefs. Nástroj vašich konkurentov zoraďuje podľa percenta spoločných kľúčových slov, teda od najviac podobných konkurentov po najmenej.
Nezabudnite si zoradiť konkurenciu aj podľa kľúčových slov, na ktoré práve vy necielite (“Keywords unique to competitor”).
Nakoľko však stále ide o automatickú selekciu konkurentov, je zrejmé, že sa vo vašom zozname vyskytnú aj domény, ktoré nemá zmysel považovať za konkurenciu a môžete ich pokojne vyfiltrovať.
Extra tip:
Odporúčam vám kategorizovať si konkurenciu podľa obtiažnosti, respektíve podľa toho, aký veľký je prienik cielených kľúčových slov v organickom vyhľadávaní. Odporúčam vám tiež vytvoriť si jednu kategóriu konkurentov, ktorí majú vysoký prienik (modrá farba) a málo unikátnych (žltá farba) kľúčových slov.
Práve títo hráči sú na tom podobne ako vy a takpovediac vám dýchajú na krk. Preto je nevyhnutné pravidelne sledovať, aké aktivity robia a či vás vedia akokoľvek ohroziť.
Ďalšiu kategóriu by mala tvoriť množina konkurentov, ktorí majú veľa unikátnych kľúčových slov a slabý prienik. Tieto domény, ak sú pre váš segment relevantné, predstavujú leadrov v organike vo vašom odvetví.
Ponúkajú inšpiráciu, ktorým smerom sa uberať z dlhodobého hľadiska.
6 krokov k detailnému prehľadu konkurencie
Hneď ako identifikujete svoju SEO konkurenciu, môžete sa pustiť do detailnej analýzy. Tá by sa mala zaoberať kľúčovými oblasťami, ako sú organická sila, vývoj organickej návštevnosti, ponúkaný obsah a jeho výkon, základné off page metriky, pokryté obsahové témy či získané spätné odkazy, ktoré vám chýbajú.
Okrem toho nesmiete zabudnúť na pravidelný monitoring výsledkov vyhľadávania (SERP-ov) a analýzu ich prípadných zmien.
#1. Identifikujte organickú silu domén a ich trend
Jedným z prvých faktorov, na ktoré má zmysel pozerať v rámci konkurenčnej analýzy, je tzv. organická sila konkurenčných domén v porovnaní s vašou, respektíve klientovou webstránkou. Túto metriku z našej skúsenosti najlepšie reprezentujú údaje “organic traffic” a “organic keywords” z nástroja Ahrefs.
Tieto hodnoty získate z prehľadu domény (sekcia “Overview”). Pod údajmi pre URL Rank (UR) a Domain Rank (DR) si prekliknete na položku “Organic search”.
Následne sa vám zobrazia grafy, kde vidíte vývoj počtu kľúčových slov a odhadované návštevnosti z organického vyhľadávania.
Tieto údaje si viete pomerne jednoducho porovnať v tabuľke a následne zoradiť konkurentov podľa počtu kľúčových slov alebo veľkosti odhadovanej organickej návštevnosti od najväčšieho čísla po najmenšie. Takto získate prehľad o tom, ktorý z hráčov má najväčšiu organickú silu a ako je na tom vaša doména v porovnaní s inými.
Ak však chcete byť dôslední, nestačí sa pozrieť iba na aktuálne hodnoty vyššie spomenutých faktorov.
Okrem nich je nevyhnutné analyzovať aj ich dlhodobý vývoj a trend za posledný polrok.
Inak sa predsa pozeráme na konkurenta, ktorý má dlhodobo každomesačný nárast organickej návštevnosti a organických kľúčových slov, ako na toho, ktorý má síce stále vysoké hodnoty, no trend vývoja je v dlhodobom poklese.
Rastúci trend
Práve hráči, ktorí zaznamenávajú pravidelné a stabilné nárasty vás zo strednodobého a dlhodobého hľadiska budú s najväčšou pravdepodobnosťou dobiehať a ohrozovať, preto by ste im mali venovať dostatok pozornosti a zavčasu identifikovať ich zdroj úspechu a použiť ho vo svoj prospech.
Klesajúci trend
Naopak hráči, ktorí zaznamenávajú pravidelné poklesy, by mali byť pre vás istým lakmusovým papierikom upozorňujúcim na aktivity, ktoré očividne v danom segmente a v danom prevedení nefungujú.
Práve tu vidíme často príležitosť pre uchopenie kľúčových slov, pre ktoré stráca konkurencia svoje v minulosti nadobudnuté pozície, iným štýlom – lepšie a dôslednejšie.
Aj v tomto prípade platí staré známe pravidlo, že najlepšie je učiť sa z chýb iných než zo svojich.
Extra tip:
V nástroji Ahrefs máte možnosť vykonať “Batch Analysis” – skupinovú analýzu viacerých domén naraz (až do počtu 200). Takto si viete jednoducho vytvoriť analýzu všetkých konkurentov a všetky potrebné údaje si naraz exportovať do jednej prehľadnej tabuľky.
Bohužiaľ, grafy pre vývoj návštevnosti a počtov kľúčových slov sa takýmto spôsobom hromadne získať a exportovať nedajú. Tie si musíte získať pracne po jednom pre každú doménu.
2. Analyzujte najlepší obsah na doménach
Akonáhle ste identifikovali konkurentov s veľkým organickým potenciálom, ako ďalší krok odporúčame pozrieť sa na konkrétne stránky, ktoré im prinášajú najväčšiu organickú návštevnosť.
Tieto jednoducho odhalíte v sekcií “Top pages”.
Odporúčame vám pozrieť sa na top 5 až 10 vstupných stránok, ktoré získavajú najviac odhadovanej organickej návštevnosti (toto číslo je odhad, ktorý sa vôbec nemusí zhodovať s reálnymi údajmi v analytických nástrojoch ako napríklad Google Analytics) a pokúsiť sa nájsť spoločné prvky obsahu, ktorý vo vašom segmente najlepšie funguje.
Môžu to byť textovo informačné články, vizuálne/obrázkové návody, video obsah, podcasty a audio formát, infografiky a iné.
V tejto sekcií sa nezabudnite pozrieť aj na čísla s odhadovanou návštevnosťou pre konkrétne URL adresy. Ak konkurentovi prináša drvivú väčšinu organickej návštevnosti iba zopár vstupných stránok rankujúcich na konkrétne kľúčové slová, nie je pre vás takým veľkým rizikom ako konkurent, ktorý má silnú organickú návštevnosť, ktorú získava rovnomerne z množstva vstupných stránok umiestňujúcich sa na popredných pozíciách vo vyhľadávači Google.
Taktiež sa nezabudnite pozrieť aj na celé podsekcie webov, ktoré majú najväčší úspech v organickom vyhľadávaní. Tieto nájdete rovnako v nástroj Ahrefs, presnejšie v sekcií “Top subfolders”.
V prípade, že vaša konkurencia používa členenie na jednotlivé podadresáre v URL adresách, môžete jednoducho odhaliť, ktoré sekcie na webe im prinášajú najväčšiu návštevnosť. Môže to byť blog, slovník, FAQs či iné obsahové sekcie webu, ktoré vám môžu slúžiť ako inšpirácia pre budúce aktivity.
Extra tip:
Všimli ste si pri analýze obsahu, že niektorý z obsahových typov sa vo vašom segmente nevyskytuje? Potom by ste sa mali chopiť tejto príležitosti a vyskúšať novým a vhodným formátom vyplniť aktuálnu “dieru na trhu”.
Samozrejme, je tu možnosť, že daný typ obsahu vo výsledkoch vyhľadávania absentuje z dôvodu, že oň nebol dostatočný záujem zo strany ľudí. Preto odporúčame vždy takéto hypotézy najprv otestovať a až po prvých pozitívnych výsledkoch začať masívne produkovať nový typ obsahu.
3. Nezabudnite na off-page konkurenčné porovnanie
Kľúčovou súčasťou každého konkurenčného porovnania z pohľadu SEO musí byť aj analýza off page faktorov, teda analýza portfólia spätných odkazov. Neviete, na čo sa zamerať?
Mali by ste vyhodnotiť a porovnať parametre, ktoré hovoria nielen o kvantite spätných odkazov, ale aj o ich kvalite.
Z Ahfres metrík to sú napríklad:
- DR (Domain Rating) – hodnota celkového portfólia spätných odkazov pre celú doménu. Logaritmická číselná škála od 0 do 100.
- UR (URL Rating) – hodnota spätných odkazov smerujúcich na konkrétnu URL adresu. Logaritmická číselná škála od 0 do 100.
Z univerzálnych metrík to sú:
- Počet spätných odkazov – celkový počet odkazov odkazujúcich na konkrétnu doménu.
- Počet dofollow odkazov – celkový počet spätných odkazov s označením dofollow.
- Počet odkazujúcich domén – celkový počet domén, ktoré odkazujú na konkrétnu doménu.
- Počet odkazujúcich IP adries – celkový počet unikátnych IP adries, z ktorých iné domény odkazujú na konkrétny web.
Vyššie spomenuté metriky merajú skôr kvantitu spätných odkazov a môžu poskytnúť náznaky o ich kvalite.
Avšak na vyhodnotenie ich celkovej kvality potrebujete detailnejšiu analýzu toho, odkiaľ jednotlivé odkazy smerujú, cez aké kľúčové slová a z akých silných domén, prípadne URL adries.
Samozrejme, v závislosti od používaného nástroja sa niektoré názvy metrík môžu líšiť.
Cieľom tohto článku však nie je poskytnúť detailný návod na off page analýzu webov, nakoľko by to príliš rozšírilo jeho už aj tak pomerne veľký rozsah. Preto sa tejto téme budeme podrobne venovať v samostatnom článku.
Aj v tomto prípade viete ušetriť veľa času, ak využijete možnosť Batch analysis, o ktorej sme písali v predchádzajúcich častiach tohto článku. Vyššie spomenuté parametre získate pre všetkých konkurentov naraz.
Pri audite sa nezameriavajte iba na čísla pre jednotlivé parametre, ale odporúčame vám preveriť si aj nasledujúce sekcie v nástroji Ahrefs:
- Pages – Best by links – v tejto sekcií nájdete prehľad všetkých URL adries na danej doméne, zoradených podľa ich UR skóre. Takto viete identifikovať, aké silné má konkurencia konkrétne vstupné stránky a veľmi zjednodušene povedané, koľko spätných odkazov potrebujete získať na ich prekonanie.
- Pages – Best by links‘ growth – v tejto sekcií zistíte, či vo vašom segmente existujú takzvané “Link Magnets”, teda typy obsahu ktoré získavajú veľa spätných odkazov. Ak áno, neváhajte, nechajte sa inšpirovať a vytvorte podobný obsah, avšak ešte lepší a s väčšou pridanou hodnotou.
- Pages – Top content – v tejto sekcií vám nástroj Ahrefs ponúka prehľad obsahu, ktorý je najlepší na danej doméne z pohľadu tzv. “Social power”. Táto metrika zohľadňuje nielen odkazujúce domény na konkrétnu URL adresu, ale aj zdieľania/prelinkovania zo sociálnych sietí. Tak ako v predchádzajúcom prípade, aj tu viete jednoducho odhaliť tzv. “Social Magnets”, typy obsahu ktoré získavajú množstvo spätných odkazov a zdieľaní na sociálnych sieťach.
Extra tip:
Ak ste identifikovali, že v konkurenčnom prostredí výrazne zaostávate v počte a kvalite spätných odkazov, odporúčame vám sústrediť sa na kvalitný linkbuilding.
Tejto téme sa venoval do hĺbky náš kolega Ján Andrejko vo svojom článku – SEO v roku 2021: Ako na linkbuilding. Prečítajte si ho a inšpirujte sa.
4. Identifikujte obsahové nedostatky cez Content Gap analýzu
Jednou z našich obľúbených foriem konkurenčných analýz je práve Content Gap analýza. Ako názov napovedá, ide o analýzu obsahových medzier, respektíve kľúčových slov, na ktoré vaša konkurencia viac či menej úspešne cieli svojím obsahom narozdiel od vášho webu.
Takto viete pomerne jednoducho identifikovať, kde vás stihla konkurencia predbehnúť a ktorým smerom sa uberá v cielení konkrétnych kľúčových slov. Ak si pripravíte analýzu obsahu na vstupných stránkach, ktorými sa konkurencia zobrazuje na dané kľúčové slová, viete identifikovať typy obsahu, ktoré na dané kľúčové slová najlepšie fungujú.
Obsah môže byť rôznorodý v závislosti od kľúčových slov:
- Textový obsah vo forme článku na blogu,
- forma FAQ (často kladených otázok a odpovedí na ne),
- jednoduchý slovník s definíciami,
- návody s obrázkami či videami,
- video obsah,
- audio podcasty,
- rôzne obrázky a infografiky a podobne.
Aj keď nie je Content Gap analýza náročná, budete na jej vypracovanie potrebovať niekoľko nástrojov:
- Ahrefs alebo SEM Rush,
- Google Sheets alebo iný tabuľkový editor.
Samozrejme, nástrojov ktoré môžete využiť pri Content Gap analýze, je omnoho viac a výber je len na vás.
Pri Content Gap analýze viete taktiež pomerne jednoducho zistiť, na ktoré kľúčové slová cielite spoločne s konkurenciou (priame súperenie) a taktiež viete jednoducho identifikovať, v ktorom segmente kľúčových slov máte výrazný náskok.
Detailný návod ako vypracovať vlastnú content gap analýzu pre vás pripravil náš kolega Mikuláš Prokop. Odporúčame si ho detailne preštudovať a prejsť si aj jeho šablónu.
5. Odhaľte nové príležitosti pre spätné odkazy vďaka Backlink Gap analýze
Ďalšou pomerne jednoduchou a účinnou metódou, ako využiť konkurenciu na svoje napredovanie z hľadiska SEO, je tzv. “Backlink Gap” analýza. Vďaka nej viete pomerne jednoducho identifikovať medzery z pohľadu odkazového portfólia a zistiť, odkiaľ získava vaša konkurencia spätné odkazy narozdiel od vás.
Následne viete jej aktivity zapojiť do svojej linkbuildingovej stratégie a využiť vo svoj prospech.
Aj v tomto prípade vám pomôže práve nástroj Ahrefs, presnejšie jeho funkcia “Link intersect”.
Ako môžete vidieť na obrázku vyššie, aby ste sa dostali do danej sekcie, musíte si na hornej lište rozkliknúť položku “More” a z menu vybrať možnosť “Link Intersect”.
Následne sa vám zobrazí možnosť pridania webových stránok do niekoľkých polí.
V časti “Show me who is linking to these domains or URLs” vložte domény jednotlivých konkurentov, ktorých chcete zahrnúť do Backlink Gap. Odporúčame pri ich výbere vychádzať z Off-Page auditu ich portfólia spätných odkazov a vybrať si silných hráčov na trhu z hľadiska kvantity a kvality získaných liniek.
Do sekcie “But doesn’t link to (optional)” vložte svoju doménu a stlačte tlačidlo “Show link opportunities”. Takto jednoducho získate prehľad o tých spätných odkazoch, ktoré získala vaša konkurencia a vo vašom odkazovom portfóliu absentujú.
Výsledok takéhoto auditu potom môže vyzerať nasledovne:
Nemusíte byť sklamaní. Aj keď na prvý pohľad sa môže zdať, že máte k dispozícií iba domény, opak je pravdou. Presné spätné odkazy sú schované pod číslami pre konkrétne domény.
Stačí si ich rozkliknúť a všetky potrebné údaje máte hneď k dispozícií.
Extra tip:
Ak je váš segment z pohľadu SEO veľmi konkurenčný, odporúčame nastaviť si automatický monitoring získaných spätných odkazov na vašich najsilnejších konkurentov na dennej báze. Na tieto účely viete využiť práve Ahrefs a jeho funkciu Custom Alerts.
Ako si viete dané upozornenia nastaviť, sa dozviete v nasledujúcom videu. Takto dostanete info hneď ako zaznamená Ahrefs pridanie nových spätných odkazov u vašich konkurentov. Tieto domény viete následne kreatívnym spôsobom osloviť a zabezpečiť si odkaz aj na svoju doménu.
6. Pravidelný monitoring konkurencie a SERP-ov
Posledná aktivita, ktorú by ste nemali opomenúť v rámci analýzy konkurencie, je pravidelný monitoring SERP-ov (výsledkov vyhľadávania) a sledovanie, ako sa darí vám a vaším konkurentom. Všímať by ste si mali akékoľvek výkyvy, či už pozitívne alebo negatívne, obzvlášť ak prídu v období algoritmického updatu a týkajú sa viacerých kľúčových slov zároveň.
Nástrojov na monitorovanie SERP-ov a pozícií konkurencie je na trhu neúrekom. Nakoľko však na audit SEO konkurencie v drvivej väčšine používame nástroj Ahrefs, pomôže nám aj v tomto prípade.
Monitoring konkurencie a pozícií kľúčových slov
Každý účet, ktorý má Standard licenciu, má k dispozícií možnosť pridať si až 10 domén na automatické sledovanie akýchkoľvek zmien pre rôzne kľúčové slová. Tých môžete sledovať až 1 500. Toto umožňuje teoreticky sledovať až 150 kľúčových slov naprieč 10 konkurentmi.
Ako teda postupovať?
Po prihlásení do Ahrefs účtu kliknite na oranžové tlačidlo “New project”. Následne sa vám otvoria 2 možnosti:
- Import from GSC
- Add manually
Ak pridávate svoj alebo klientov projekt, využite možnosť integrácie s nástrojom Google Search Console. Ak pridávate domény konkurencie, zvoľte možnosť “Add manually”.
V ďalšom kroku vložte URL adresu konkurenčnej domény a stlačte tlačidlo “Continue”. Budete vyzvaní na verifikovanie vlastníctva domény, no nakoľko ide o konkurenciu, tento krok musíte preskočiť.
Následne si nastavíte pravidelné kontroly webu, priradíte sitemap súbor a nastavíte pravidlá pre crawlovanie konkrétneho webu.
Odporúčame tiež napojiť Ahrefs na Google PageSpeed Insights API, aby ste mali výsledky a základné čísla pre metriky Core Web Vitals.
Po stlačení tlačidla “Continue” môžete nastaviť sledovanie pozícií na konkrétne kľúčové slová. Následne znovu po stlačení tlačidla “Continue” budete mať možnosť priradiť až 10 konkurenčných webov a stlačiť tlačidlo “Finish”.
Takto pridaných konkurentov následne uvidíte v prehľade projektov na stránke vášho účtu na Ahrefs.
Takýto prehľad je veľmi praktický na jednoduché zistenie, kto za posledné obdobie rástol a naopak kto poklesol (výborné pre zhodnotenie vplyvu algoritmických update-ov na váš segment). Následne viete spraviť hĺbkovejšiu analýzu, prečo sa dané zmeny vyskytli, a vytvoriť nové hypotézy.
Monitoring výsledkov vyhľadávania pre rich snippets a SERP features
Okrem pravidelného monitoringu konkurencie by ste mali venovať svoj čas aj pravidelnému monitoringu SERP-ov pre najdôležitejšie kľúčové slová, ktoré chcete obsadiť na prvých pozíciách a zároveň najviac reflektujú váš segment pôsobenia.
Touto aktivitou viete identifikovať, aké “rich snippets” sa na dané kľúčové slová zobrazujú a následne ich viete využiť vo svoj prospech.
Ako na to?
Pri pridávaní projektu do nástroja Ahrefs využite aj funkciu “Rank tracker” a pridajte si všetky relevantné kľúčové slová. Ahrefs pre vás vytiahne tzv. “SERP features” – rozšírenia výsledkov vyhľadávania.
Takto jednoducho získate komplexný prehľad toho, koľko a akých rozšírení SERP-ov Google zobrazuje a na koľko z nich sa zobrazuje váš web.
Zvyčajne medzi rozšírenia patria:
- Sitelinks
- Image Pack
- Top Stories
- Featured Snippet
- Knowledge Panel
- Videos
Tým pádom máte jasný prehľad oblastí, v ktorých sa môžete lepšie presadiť.
Rada na záver
Konkurenčná analýza nikdy nie je ukončená. Toto je fakt, ktorý by ste mali čím skôr akceptovať. Takýto monitoring a analýza by sa mala pravidelne obnovovať a aktualizovať, aby ste sa udržali na čele konkurenčného boja.
Zdroje:
- https://moz.com/seo-competitor-analysis
- https://www.semrush.com/blog/how-to-do-seo-competitive-analysis/#header8
- https://www.link-assistant.com/news/seo-competitive-analysis.html
- https://ahrefs.com/blog/competitive-analysis/