Redakčný kalendár: Ako plánovať obsah na web
Tvorba obsahu na web je súčasťou takmer každej SEO stratégie. Ak aj vy pravidelne tvoríte alebo chcete vytvárať obsah na web či na sociálne siete, mali by ste si témy začať poctivo plánovať. Získate tak prehľad, čo idete písať, ale aj, čo ste už napísali, prípadne, ako sa obsahu darí. A ako taký redakčný kalendár vyzerá a čo by mal obsahovať?
Na konci článku tiež nájdete odkaz na template redakčného kalendára, ktorý pripravil kolega Jaro Uram. Môžete si ho stiahnuť, prispôsobiť vašim potrebám a voľne používať. 🙂
Čo je redakčný kalendár a aké poznáme typy?
Redakčný kalendár (editorial calendar/content plan) je dokument najčastejšie vo forme tabuľky (Excel, Google Sheets), do ktorého zodpovedná osoba (SEO špecialista, content marketér, copywriter) plánuje obsah pre web. Podľa informácií z redakčného kalendára následne copywriter či špecialista daný obsah vytvorí.
Redakčný kalendár však netvoríme len pre web. Odporúčam si ho vytvoriť aj pri plánovaní obsahu na sociálne siete. Využívať môžete jeden z dostupných nástrojov na správu sociálnych sietí: Kontentino či napr. Hootsuite. Ja sa v článku zameriam na plánovanie obsahu pre web.
Čo by mal redakčný kalendár obsahovať?
Vo Visibility používame redakčný kalendár, ktorý si prispôsobujeme podľa projektových potrieb. Môže vyzerať takto:
ale aj takto:
V redakčnom kalendári by nemali chýbať najmä:
- Mesiac – na ktorý je obsah naplánovaný.
- Typ obsahu – ide o video, článok, slovník, PR článok, rozhovor?
- Nadpis článku/videa (H1)
- Hlavné kľúčové slovo – Ide o kľúčové slovo, na ktoré chceme obsah primárne zacieliť. Získame ho napr. z analýzy kľúčových slov či content gap analýzy. Nebojte sa obsah cieliť na long-tailové a špecifickejšie kľúčové slová.
- Vedľajšie kľúčové slová – tieto slová vedia často copywriterom uľahčiť písanie a načrtnúť im štruktúru článku. Začleniť ich do článku je však dôležité aj z pohľadu optimalizácie pre vyhľadávače (SEO). Tieto slová sú dôležité najmä vtedy, ak spracovávame tému do hĺbky.
- Popis témy – dajte tvorcom obsahu vedieť, čomu by sa mali venovať či na aké články/druhy obsahov by mali linkovať. Uviesť sem môžete aj zdroje, z ktorých autor(ka) môže čerpať.
Kalendár môžete rozšíriť aj o ďalšie údaje:
- Deadline – dokedy musí byť obsah vytvorený. Deadline môžete preniesť aj do Google kalendára, copwriter/ka tak napr. bude vedieť, dokedy má článok spracovať.
- Dátum publikácie
- Autora obsahu – tento údaj sa zíde najmä vtedy, ak obsah tvorí viac ľudí. Na konci roka si tak viete napr. vyhodnotiť najproduktívnejšieho autora.
- Persóna – nemali by ste zabúdať tvoriť obsah pre každú z vašich cieloviek.
- STDC (See Think Do Care) – pri plánovaní si je dobré uvedomiť, na akú fázu nákupného cyklu článok cielite.
- URL – viac informácií o tvorení URL spísal Jaro Uram. Odporúčala by som však do URL nedávať čísla (zvoľte radšej URL /najkrajsie-grecke-plaze namiesto /9-najkrajsich-greckych-plazi. Vyhnete sa tak presmerovaniam po republishovaní článku.
- Status – zaznamenajte si, v akom stave je príprava obsahu. Čakáte na gramatickú kontrolu či už len na grafiku?
- Titulok – keďže title tag by mal spĺňať iné kritériá ako nadpis, odporúčam napísať unikátny titulok. Určite si pred tým pozrite konkurenčné titulky článku, ktoré nájdete priamo v SERP-e.
- Meta popis – pri veľkých weboch sa často vytvára automaticky, ak je to však možné, odporúčam vytvoriť unikátny meta description, ktorý bude spĺňať dĺžku (pri blogu je to ideálne 130 – 140 znakov) a bude obsahovať hlavné, ale aj vedľajšie kľúčové slovo.
- CTA s odkazom – malo by ísť o odkaz, ktorý vedie na službu, produkt, iný článok, ale aj na možnosť prihlásiť sa do newslettra.
- Text k CTA – text by mal byť krátky, výstižný a podnecovať používateľa k akcii (napr. „Stiahnite si náš nový ebook“).
- Niečo navyše – k obsahu môžete pridať pridanú hodnotu vo forme templatu, ticklistu, zoznamu, infografiky, možnosti stiahnutia ebooku a pod.
- Článok vhodný na republish – ide o hľadanú tému, na ktorú chcete byť neustále na prvých miestach vo vyhľadávaní? O takýto obsah sa treba starať, pokojne si ho teda zaznačte a cca o pol roka sa k nemu vráťte. Viac o republishovaní obsahu zhrnul Mikuláš Prokop v článku Republishing článkov: Ako vyťažiť maximum z existujúceho obsahu.
- Odkaz na dokument, kde bol článok napísaný. Zíde sa najmä pri republishovaní.
- Sponzorovanie – zaznačte si, či obsah plánujete sponzorovať, aký naň máte vyčlenený budget, cez aké marketingové kanály (sociálne siete, newsletter) chcete obsah šíriť a pod.
- Odkaz na vypublikovaný článok
- Nápady na témy na ďalšie mesiace – vytvorte si samostatný sheet a zapisujte si každý nápad. Nikdy neviete, kedy sa vám zíde.
Zjednodušte si prácu
Pre uľahčenie práce odporúčam využiť funkciu data validation, vďaka ktorej si do tabuľky prednastavíte možnosti. Napr. viete, že na vašom firemnom blogu tvoríte 5 druhov obsahu – blogový článok, video, slovník, rozhovor, návod. Miesto toho, aby ste zakaždým do kalendára vypisovali jednotlivý typ, prednastavte si zoznam možností a pri zadávaní témy si už len jednoducho jednu vyberiete. Ja túto možnosť napr. využívam pri výbere kategórie článkov:
Plánovanie obsahu pomocou redakčného kalendára
Vďaka redakčnému kalendáru získate prehľad vo svojich aktivitách. Budete nielen vedieť, aký obsah ste vytvorili a aký sa ide tvoriť, viete si aj spätne vyhodnotiť, ako sa obsahu darilo. Redakčný kalendár sa vám zíde, aj keď plánujete publikovať jednu tému za mesiac, za tri roky sa vám predsa len nakopí viac obsahu. Pri veľkých obsahových weboch je však nenahraditeľný.
Redakčný kalendár môže obsahovať 5 stĺpcov, ale pokojne aj 20. Všetko záleží od vašich potrieb. Ak zistíte, že niektorý zo stĺpcov nepotrebujete, pokojne ho vymažte, prípadne nahraďte potrebnejším.
Viac stĺpcov sa však rovná viac informácií o danej téme, ktoré vám v budúcnosti môžu pomocť pri navrhovaní nového obsahu. Budete si vedieť vyfiltrovať, ktorým persónam ste sa venovali pomenej alebo ktoré obsahové kategórie máte na blogu menej pokryté. Vďaka týmto informáciám sa budete vedieť zamerať na slabšie stránky vášho blogu/magazínu a pod.
Aké dlhé časové obdobie si budete v kalendári plánovať, je na vašom zvážení, niekto plánuje témy na mesiac dopredu, niekto na tri.
Zoraďte témy od najnovšej po najstaršiu
Často sa stáva, že do redakčného kalendára sa nové témy priraďujú na koniec RK, teda nová téma pod najstaršiu atď. Po dvoch rokoch písania pravidelného mesačného obsahu po piatich témach sa však môžete pripraviť na nudné scrollovanie až na koniec kalendára.
Odporúčam preto začať hneď na začiatku pridávať témy nad seba, nie pod seba. Ušetrí vám to čas.
Aktualizujte
Ak plánujete obsah napr. na kvartál dopredu, môže sa stať, že niektoré z plánovaných tém už nebudú aktuálne. Vo väčšom sa to dialo napr. počas pandémie, keď sa rušili festivaly, svadby, divadlá. Plánované témy, napr. Ako sa obliecť do divadla sme museli poposúvať na vhodnejšie obdobie a témy ad hoc nahradiť.
Pred zadávaním mesačných tém copywriterom si preto témy odporúčam v rýchlosti prebehnúť a podľa potreby redakčný kalendár aktualizovať.
Ak sa na trhu zjaví novinka, pokojne zaraďte tému na najbližší mesiac, resp. hneď, ak je to možné. V niektorých segmentoch je predsa len rýchla reakcia na zmeny na trhu dôležitá a byť prvý v Googli s určitou témou vám môže priniesť aj o tisícky návštevníkov viac, ako keby ste obsah publikovali o mesiac neskôr.
Takýto prípad sa mi vo Visibility stal hneď na začiatku pandémie, keď sme pre klienta GAJOS napísali článok o nosení respirátora. Tento článok na web priniesol rekordnú návštevnosť a to len preto, že sme odchytili záujem používateľov a článok vypublikovali medzi prvými.
Interné prelinkovanie v staršom obsahu
Redakčný kalendár sa vám zíde aj po vypublikovaní obsahu. Cez CTRL+F si môžete vyhľadať starší obsah, do ktorého by ste mohli vložiť odkaz na ten čerstvo vypublikovaný.
Redakčný kalendár ako inšpirácia na nový obsah
Content manažérom sa často stáva, že po pár rokoch plánovania obsahu na web zrazu nenachádzajú nápady na nové témy. Inšpiráciu môžete hľadať na konkurenčných a zahraničných weboch, v rôznych našepkávačoch či SEO nástrojoch špecializujúcich sa na vyhľadávanie kľúčových slov, najnovšie vám pomôže aj ChatGPT. Tipy na nový obsah však nájdete aj vo vlastnom redakčnom kalendári. Stačí si prescrollovať staršie témy a popozerať si vedľajšie kľúčové slová. Vďaka nim často dostanete nové nápady.
Vyhodnocovanie obsahu
Ak využívate analytické nástroje, napr. Google Analytics (čoskoro Google Analytics 4) či sociálne médiá, napr. Facebook, do redakčného kalendára si môžete nainportovať aj dáta z týchto externých zdrojov. V jednej tabuľke tak uvidíte, ktorá téma mala napr. najväčší úspech na Facebooku. Témy si budete vedieť vďaka filtru zoradiť aj podľa úspešnosti.
Template
Ako som vyššie spomínala, tuto si môžete stiahnuť template ku kalendáru:
Zhrnutie
Redakčný kalendár je pomôcka, ktorá je pri dlhodobom plánovaní a publikovaní väčšieho množstva obsahu nepostrádateľná. Pomáha vám zorientovať sa, akým témam ste sa už venovali, ale aj, akým témam sa najbližšie budete venovať. Odporúčam mať preto redakčný kalendár aktualizovaný a mať v ňom všetko zaznamenané. Vyhnete sa tak napr. písaniu duplicitných tém, tiež budete vedieť, v akom stave je váš obsah či v ktorom bode jeho tvorba zamrzla.