Prepad organickej návštevnosti: Ako odhaliť príčinu? (+checklist)
Prudký pokles návštevnosti z vyhľadávačov je nočnou morou každého webmastra a internetového podnikateľa. Ako zistiť príčinu takéhoto prepadu? Pripravil som si pre vás postup, ktorým by ste sa mali dopracovať k odpovedi a možnému riešeniu tohto problému.
Tento článok som pôvodne publikoval minulý rok 1. 2. 2016, teraz som doň doplnil nové tipy a vytvoril som checklist, ktorý si môžete zadarmo stiahnuť na konci článku.
Kde začať s pátraním?
Ešte predtým, než spomeniem možné dôvody prudkého poklesu organiky, položte si nasledovné otázky:
- Kedy nastal prepad v organike?
- Týka sa prepad aj iných kanálov ako organiky?
- Robili sa pred prepadom nejaké zmeny na webe?
Ak meriate návštevnosť nástrojom Google Analytics alebo jeho alternatívou, určite si najprv overte, v akom čase vám organické návštevy začali klesať a či sa pokles týka iba organiky alebo aj ďalších kanálov (social, direct, refferal…). Vďaka tomu sa vám bude jednoduchšie určovať príčina poklesu.
Tiež si odpovedzte na otázku, či ste v tomto čase nerobili vážnejšie zásahy do webu, či už po technickej alebo obsahovej stránke. Odstránili ste neaktuálne podstránky, menili ste štruktúru URL adries alebo ste prepisovali titulky? To všetko mohlo mať negatívny dopad na organiku.
Ak ste si zodpovedali tieto otázky, skontrolujte ešte stav vášho indexu v Googli.
Urobíte to jednoduchým príkazom, ktorý napíšete do vyhľadávania: „site:www.vasadomena.sk”. Po stlačení enteru vám Google ukáže všetky podstránky, ktoré indexuje, a tiež uvidíte počet týchto podstránok (Google avizoval, že tento počet z vyhľadávania vypustí a v niektorých prípadoch sa už nezobrazuje).
Ak sa nenachádzate vôbec v indexe Googlu, je veľmi pravdepodobné, že ste boli penalizovaní vyhľadávačom alebo máte zle nastavený súbor robots.txt. O možných príčinách výpadku z indexu sa dočítate nižšie.
Vývoj indexu si tiež môžete skontrolovať v nástroji Google Search Console (Google Index -> Index Status), v ktorom uvidíte jeho grafické vyobrazenie v priebehu jedného roka.
Ešte lepší spôsob, ako zistiť, či nevypadli z indexu dôležité podstránky, je kontrola indexu stránok uvedených v sitemape. To si môžete opäť jednoducho overiť v nástroji Search Console (Crawl -> Sitemaps -> Web Pages) alebo v platenom nástroji Marketing Miner (URL miner -> Sitemap / RSS -> Fulltext Index Checker).
V Search Console si tiež skontrolujte výstražné správy, pomocou ktorých sa vás Google snaží upozorniť na vážne problémy na vašej stránke (malware, nedostupné stránky, nedostupnosť servera…), ktoré tiež mohli mať dopad na organiku.
Pozrime sa teda na príčiny, ktoré mohli spôsobiť prepad organiky:
Funguje „trackovanie” návštevnosti?
Ak je váš index v Googli v poriadku, problém môže byť aj v meraní návštevnosti. Nech už ju meriate bezplatným nástrojom Google Analytics alebo ste zvolili iný nástroj, vždy skontrolujte, či máte v poriadku nasadený trackovací kód na všetkých podstránkach. V skutočnosti možno nie je problém v organike, ale práve v jej nefunkčnom „trackovaní”.
Či je trackovací kód na stránke správne nasadený, môžete skontrolovať pomocou rozšírenia prehliadača Tag Assistant. Vyskúšať tiež môžete GA Checker, ktorý dokáže nacrawlovať až 10 000 podstránok a skontrolovať, či je na nich správne nasadený Google Analytics kód.
Nie je sezóna ako sezóna
Niektorých webmastrov môže naplašiť prudký pokles organickej návštevnosti, ktorý vlastne ani netreba považovať za problém. Stáva sa to vtedy, keď napríklad porovnávate dáta s minulým mesiacom, zatiaľ čo po správnosti by ste sa mali pozrieť na dáta z minulého roku a brať do úvahy sezónnosť.
Dobrým príkladom môže byť trh s knihami. Pred Vianocami ľudia oveľa viac nakupujú knihy, čo znamená, že ich aj oveľa viac vyhľadávajú na Googli. V januári preto logicky nastane prepad organickej návštevnosti, ktorý však len reflektuje reálny dopyt po kľúčových slovách súvisiacich s knižkami v danom období. Keby ste si január 2017 porovnali s januárom 2016, tak uvidíte vývoj organickej návštevnosti objektívnejšie.
Pozrite si záujem o kľúčové slovo „knihy” počas piatich rokov v Google Trends:
Tento jav sa vyskytuje pri všetkých e-shopoch, ktoré predávajú produkty, ktoré sa hodia ako darček pod stromček.
Ak máte v Google Analytics účte dáta za viac rokov a organická návštevnosť sa vyvíjala bez neprirodzených výkyvov, sezónnosť budete môcť vyčítať aj z reportu organickej návštevnosti.
Zákazy platia aj pre Google
Google vaše stránky prechádza tzv. Googlebotom (skratka Google + robot), ktorý sa nazýva aj spider. Tento „pavúk” prechádza vaše stránky a rozhoduje o tom, či budú zaindexované. Prechádzanie vašej stránky alebo jej indexáciu vo vyhľadávačoch mu však môžete zakázať, či už prostredníctvom dokumentu robots.txt, HTML značky <meta name=“robots“ content=“noindex“> alebo kanonizáciou.
Dokument robots.txt, ak vôbec na stránke existuje, nájdete na adrese www.vasadomena.sk/robots.txt alebo priamo na vašom serveri. Kanonizáciu alebo značku noindex zas môžete skontrolovať v zdrojovom kóde stránky – stlačíte Ctrl + U a v „zdrojáku” dáte vyhľadať pomocou klávesovej skratky Ctrl + F slovo „canonical” alebo „noindex”. Toto môžete skontrolovať aj v nástroji Screaming Frog (sekcia Directives), o ktorom ešte bude reč nižšie.
Problémy s indexáciou webu môžu nastať aj pri nesprávnom nastavení preferencie domény s www a bez www, chybným nastavením parametrov v Search Console (Crawl -> URL Parameters) alebo medzinárodného zacielenia (Search Traffic – International Targeting).
Mazanie starých stránok / Zmeny URL adries
Poriadkumilovnosť sa niekedy nevypláca. Mnohí webmastri si pri mazaní starého alebo neaktuálneho obsahu neuvedomia, že možno práve mažú stránky, ktoré na web dlhé roky prinášali množstvo organických návštev.
Môže ísť napríklad o blogový článok alebo tlačovú správu, ktorá sa zobrazovala na prvých pozíciách v Googli. Takéto stránky by ste nikdy nemali mazať, a keď je to naozaj nevyhnutné, tak ich treba aspoň natrvalo presmerovať pomocou „301 redirect” na obsahovo čo najpodobnejšiu stránku.
Vďaka presmerovaniu sa aspoň sčasti zachová SEO hodnota zmazanej stránky a zbytočne neprídete o spätné odkazy, ktoré na ňu doteraz smerovali.
Podobný problém s nedostupnými stránkami môže nastať aj pri zmene URL adries, ktoré ste nepresmerovali na ich nové ekvivalenty. Tento problém sa často vyskytne pri redizajne, keď sa zmení štruktúra stránky a URL adries, ale zabudne sa na ich správne presmerovanie a zachovanie najkvalitnejšieho obsahu.
Na jednoduchú kontrolu presmerovaní môžete použiť aj bezplatné rozšírenie Redirect Path. Tento nástroj odhalí aj viacnásobné presmerovania, ktoré môžu viesť napr. na nedostupné stránky (404).
Prečítajte si viac o užitočných SEO rozšíreniach do prehliadačov.
Ako zistíte, či ste prišli o dôležité organické stránky?
Navštívte v Google Analytics sekciu Acquisition -> Channels -> Organic Search a zvoľte si Primary Dimension ako Landing Page. Následne si porovnajte obdobie po prepade organickej návštevnosti s rovnakým obdobím pred prepadom.
Narazili ste v reporte na stránky s veľkým poklesom? Bingo! Už viete, ktoré stránky treba čo najskôr obnoviť alebo presmerovať.
Ak máte na webe príliš veľa podstránok, jednoduchšie bude, keď z tohto reportu vyexportujete napr. top 100 organických stránok za posledný rok a tento zoznam následne nacrawlujete v nástroji Screaming Frog alebo si ich hromadne skontrolujete v tomto nástroji. Ak vám report ukáže nedostupné stránky s hlásením 404, určite ich obnovte alebo natrvalo presmerujte.
Skontrolujte tiež, či sa neznížili priemerné pozície kľúčových slov v nástroji Search Console (Search Traffic -> Search Analytics). Ak používate nástroj ako AWR Cloud alebo Collabim, pozrite sa, či vám neklesli pozície pri významných kľúčových slovách s vysokým objemom vyhľadávania.
Zmeny v obsahu a meta tagoch
Titulky, H1 nadpisy a textový obsah na stránke patria k najvýznamnejším on-page SEO faktorom, ktoré rozhodujú o tom, či sa v Googli zobrazíte na vyhľadávané kľúčové slová. Ak ste sa doteraz umiestňovali v popredí na rôzne frázy, ale z nejakých príčin ste tieto prvky prepísali, je možné, že ste prišli kvôli nim o slušný zdroj organickej návštevnosti.
V tomto prípade určite odporúčam skontrolovať vývoj vstupných stránok z organickej návštevnosti tak, ako sme to urobili v predchádzajúcej kapitole. Ak narazíte na významné poklesy, vráťte sa k pôvodnému obsahu. V prípade, že by ste nemali tento obsah v zálohe, vyhľadať si ho môžete aj prostredníctvom nástroja WayBack Machine, ktorý vám zobrazí stránku presne tak, ako vyzerala pred pár dňami, mesiacmi alebo aj rokmi.
Stali ste sa obeťou Google zvieratiek?
Máte radi zvieratká? Tie z Google zoo sa vám páčiť možno nebudú. Tučniak, panda a kolibrík sú aktualizácie algoritmov vyhľadávania, ktoré otriasli celým svetom organickej návštevnosti (ak si nefičíte na ruskom Yandexe alebo čínskom Baidu).
O Google zvieratkách sa nebudem rozpisovať, viac si o nich môžete prečítať v článku: Panda, Tučniak, Kolibrík. Vyznáte sa v aktualizáciach a penalizáciach od Googlu?
Pri pátraní po tom, ktorá aktualizácia algoritmu vás mohla negatívne zasiahnuť, môžete využiť nástroj Panguin, ktorý vám porovná vývoj organickej návštevnosti s dátumami, kedy Google vypustil tieto aktualizácie. Vďaka tomu môžete jednoduchšie identifikovať, či a akou aktualizáciou ste boli zasiahnutí a podľa toho zvoliť plán obnovy.
Dátumy najdôležitejších zmien algoritmu si môžete pozrieť aj na tejto stránke Mozu.
Najčastejšou príčinou znížených pozícií bývajú nekvalitné spätné odkazy, slabá diverzita anchor textov, duplicitný obsah, hacknutie stránky, preoptimalizovanie obsahu na zopár kľúčových slov alebo absencia „mobile-friendly” dizajnu. Po novom sú to napr. aj nepríjemné vyskakovacie okná v mobilných zariadeniach.
Ubezpečte sa, že vaša stránka dodržuje všetky odporúčania pre Webmastrov od Googlu.
Okrem zasiahnutia aktualizáciou algoritmu vám Google môže dať aj manuálnu penalizáciu. V tomto prípade treba skontrolovať „Manual Actions” v sekcii „Search Traffic” nástroja Search Console.
Prišli ste o hodnotné odkazy?
Nie všetky odkazy sú pre stránku škodlivé. V skutočnosti spätné odkazy alebo backlinks stále patria medzi najsilnejšie SEO faktory, ktoré môžu rozhodnúť o tom, či sa na prvej strane vyhľadávania zobrazíte alebo nie.
Ak na vašu stránku viedli odkazy z kvalitných a relevantných webov, potom ich zmazanie môže spôsobiť pokles pozícií v Googli, a tým pádom aj v organickej návštevnosti.
Existuje viacero nástrojov, ktoré vám pomôžu monitorovať portfólio spätných odkazov a jeho vývoj. Medzi najznámejšie patria Ahrefs alebo Majestic, kde si však za ich používanie musíte priplatiť (prípadne môžete využiť ich obmedzené free alebo trial verzie).
Z mojich skúseností však tieto nástroje nemajú využitie pri menších weboch (v slovenskom prostredí), pre ktoré sú dôležité napr. odkazy z lokálnych periodík alebo menších obsahovo relevantných stránok. Vyššie spomínané nástroje jednoducho nedokážu odsledovať všetky odkazy na internete a ich databázy sú obmedzené.
Voľne dostupnou alternatívou k týmto nástrojom je report spätných odkazov v nástroji Search Console (Search Traffic -> Links to Your Site -> Download more sample links/Download latest links), kde si môžete stiahnuť vzorku spätných odkazov, ktorá je väčšinou oveľa podrobnejšia ako vzorka z vyššie spomínaných nástrojov.
Z tohto reportu však automaticky nezistíte, či a o ktoré odkazy ste prišli a museli by ste ich prechádzať manuálne. Vďaka reportu však dokážete identifikovať napr. škodlivé spätné odkazy (väčšinou ide o veľa nekvalitných odkazov pridaných v krátkom čase), ktoré mohla vytvoriť vaša konkurencia, aby vás poškodila v Googli.
Netreba zabúdať ani na interné prelinkovanie. Pri zmene štruktúry webu alebo jeho navigácie ste mohli prísť o dôležité interné odkazy. Ak ste doteraz mali odkaz na podstránku v hlavnej navigácii, sidebare alebo pätičke (tzv. sitewide časti stránky) a potom ste ho odstránili, Google už nemusí pripisovať tejto podstránke takú hodnotu ako doteraz.
Vonkajšie faktory
Problémy s organickou návštevnosťou nemusia byť spôsobené iba faktormi uvedenými vyššie. Vo svete SEO ešte existujú externé faktory, na ktoré nikdy nebudete mať úplný dosah a môžete len dúfať, že vám negatívne neovplyvnia organiku. Tu uvediem niekoľko najčastejších:
- Nepriaznivý vývoj na trhu – Ak ľudia o váš produkt alebo službu stratia záujem, jednoducho to pocítite aj na organickej návštevnosti vašej stránky. Uvediem jeden príklad – ste cestovná kancelária, ktorá sa špecializuje na najväčšie grécke ostrovy. Prebiehajúca utečenecká kríza však znížila záujem o tieto destinácie. Toto sa logicky môže premietnuť aj na dopytoch po kľúčových slovách spojených s týmito ostrovmi alebo celkovo dovolenkou v Grécku. Nepriaznivý vývoj si môžete overiť aj na stránke Google Trends a porovnať si záujem o daný výraz s predchádzajúcimi rokmi.
- Zmeny v SERPe – Google stále viac vytláča klasické organické výsledky z prvej strany vyhľadávania a tento priestor zaberajú platené výsledky, knowledge graph alebo lokálne výsledky s mapou. Tento trend môže mať vplyv na organickú návštevnosť, avšak pri dobrej optimalizácii lokálnych výsledkov môžete opäť zvýšiť svoju viditeľnosť v Googli.
- Aktívna konkurencia – Ak vaši konkurenti makajú na svojej stránke oveľa viac ako vy, je pravdepodobné, že vás postupne vytlačia z dobrých pozícií v Googli. Pri kontrole konkurenčných stránok, ktoré vás predbehli, si položte nasledovné otázky:
- Akú štruktúru má ich stránka? Na akých kľúčových slovách je vystavaná?
- Je ich obsah lepší ako váš? Aké používajú titulky, meta popisky a H1 nadpisy?
- Ako vyzerá ich portfólio spätných odkazov? Skontrolujte ich napr. v nástrojoch Open Site Explorer, Majestic alebo Ahrefs.
- Aká je štruktúra ich URL adries?
- Je ich stránka populárna na sociálnych sieťach?
- Majú na stránke aktívnu blogovú sekciu?
- Platené kampane – Vývoj organickej návštevnosti môžu nepriamo ovplyvniť aj vaše platené kampane či už v online, alebo offline svete. Ak napríklad masívne propagujete letné zľavy alebo súťaž v televízii, je dosť možné, že si o nich budú ľudia vyhľadávať aj viac informácií na internete, čo v konečnom dôsledku môže zvýšiť aj organickú návštevnosť vašej stránky. Ak o rok v takom istom čase kampane nebudete robiť, je možné, že sa to nepriaznivo odrazí aj vo vývoji organiky.
Verím, že som vám v článku pomohol identifikovať najčastejšie dôvody prepadu organickej návštevnosti. Ak máte ďalšie užitočné tipy, môžete sa o ne podeliť v komentároch. 🙂