Návštevnosť webovej stránky si viete zistiť jednoducho, ak ste jej administrátor. Nahodíte Google Analytics alebo iný analytický nástroj a jednoducho meriate. Dá sa však zistiť návštevnosť stránok aj vtedy, keď s nimi nemáte nič spoločné?

Dôvodov, prečo chcete alebo potrebujete návštevnosť stránok zistiť, môže byť niekoľko. Niektoré súvisia so SEO, iné s reklamou, no v zásade sa bavíme o:

  • kúpe reklamy – textovej či bannerovej,
  • partnerstve a affiliate,
  • kúpe samotného webu,
  • odhadoch pre vlastné internetovo-marketingové plány,
  • benchmarkingu/ porovnávaní s konkurenciou.

AIM monitor

Niektoré weby, hlavne tie väčšie, ktoré majú štatistiky verejne prístupné kvôli predaju online reklamy, sú dostupné na AIM monitor.

Je to v podstate jediný oficiálny a “auditovaný” zdroj informácií o návštevnosti stránok, kde sa ale weby musia dobrovoľne prihlásiť a robia tak práve za účelom predaja display reklamy inzerentom. Zadávateľom výskumu je združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia a realizátorom výskumná agentúra Gemius Slovakia podľa schválenej metodiky.

Toplist

Svojho času bol populárny online projekt Toplist.sk, kde si mohli webmastri vložiť na stránky merací kód a online infopanel so štatistikou o návštevnosti webových stránok.

Ešte stále sa tam dajú nájsť stránky, ale väčšinou len tie menšie a menej významné. Takto vyzerá sekcia s návštevnosťou eshopov:

V každom prípade, čísla návštevnosti nenájdete pri každom webe, a tak môžete celkovú návštevnosť stránky vo väčšine prípadov iba odhadovať. Aj to sa dá, no presnosť, samozrejme, výrazne klesá.

V prípade, že máte reálny záujem o umiestnenie inzercie alebo obchodnej spolupráce s daným webom, asi by nemali mať problém vám štatistiky návštevnosti poskytnúť. Ak vám však ide len o konkurenčné porovnanie, budete sa musieť spoľahnúť na niektorý z týchto nástrojov:

SimilarWeb.com

Stránka SimilarWeb.com je známa a celkom zaujímavá služba nielen na odhad návštevnosti webu, ale aj jeho pôvodu, kľúčových slov a podobne. Je to asi najznámejšia stránka, ak vás zaujíma analýza konkurencie z pohľadu návštevnosti a zdrojov návštevnosti.

Základné reporty sú zadarmo, ale ak sa chcete v dátach pohrabať viac, priplatíte si od 249 USD mesačne.

Alexa.com

Ďalším známym hráčom je Alexa.com, ktorá už dlhšie patrí pod technologického giganta Amazon. Svoj web si tu viete porovnať s konkurenciou nielen podľa návštevnosti, ale aj iných metrík. 14 dní máte zadarmo, potom sú mesačné platby od 149 dolárov.

Alexa ponúka celý balík informácií na prieskum trhu, pričom odhad návštevnosti stránok je len jedna časť. Poskytuje takzvaný Alexa Traffic Rank, čo je niečo ako ranking stránok podľa ich sily a odhadovanej návštevnosti:

Ak využívate napríklad nástroj Marketing Miner, tak veľkou výhodou môže byť práve integrovaná funkcia odhadu návštevnosti cez Alexa rank.

Ahrefs

Vo Visibility celkom intenzívne pracujeme s nástrojom Ahrefs.com. Ahrefs poznajú skôr špecialisti pre SEO, vzhľadom na obrovské množstvo užitočných dát a metrík pre analýzu domén, spätných odkazov, obsahu a konkurencie.

Jednou z funkcií Ahrefs je aj odhad organickej návštevnosti:

SEMRUSH

Známou alternatívou k Ahrefs je SEMRUSH.com. Ak sa pohybujete vo svete online marketingu či vyslovene SEO, určite vás tento nástroj neminul. Poskytuje obdobné štatistiky k doménam ako Ahrefs. Ponúka free trial, kde si ho viete vyskúšať zadarmo. Na úvod trochu agresívne pýta kreditnú kartu, no tento krok sa dá zrušiť a nástroj testovať aj bez toho.

Ďalšie alternatívy

Samozrejme, nástrojov na odhad návštevnosti vygoogliť celkom dosť. Otázne sú len metodiky a zdroje dát, s ktorými pracujú. Ale pohrajte sa a sami uvidíte. Vždy si viete zobrať stránky, ktorých návštevnosť poznáte (svoje, klientske, z AIM Monitora) a urobiť si jednoduché porovnanie.

Website IQ menšie weby neeviduje, ale pri tých väčších, ako napríklad sme.sk, vyzerajú štatistiky nasledovne:

Druhou alternatívou je nástroj SpyFu, ktorý ale funguje na inom princípe. Analyzuje kľúčové slová, na ktoré sa stránky zobrazujú v organických aj platených výsledkoch a porovnania teda robí z tohto pohľadu. SpyFu má viacero funkcionalít a pripomína tak viac Ahrefs.

Znovu príklad sme.sk:

Ak sa chcete pozrieť na kalkulačku hodnoty návštevnosti stránok, otestujte Siteworthtraffic.com. Reporty vyzerajú takto:

Porovnanie všetkých nástrojov na odhad návštevnosti webových stránok

Aby ste si vedeli urobiť približnú predstavu o presnosti jednotlivých nástrojov, pripravil som jednoduchú tabuľku, kde si porovnáme top 10 slovenských stránok z AIM monitora a odhadovanú návštevnosť z ostatných nástrojov:

StránkaIAB Monitor
(visitors)
IAB Monitor
(visits)
Ahrefs
(len organika)
AlexaWebsite IQSimilarWeb
(visits)
Aktuality.sk2 905 99847 513 07110 400 00025 238 2863 322 15126 830 000
Sme.sk2 608 60735 622 9974 100 00030 609 1903 512 26023 780 000
Zoznam.sk2 472 94727 463 3433 400 00046 186 0813 891 01715 250 000
Pluska.sk2 368 17328 106 4331 700 00015 464 8841 620 5477 380 000
Pravda.sk2 198 57219 993 8953 500 00011 167 6201 234 87412 830 000
Bazos.sk2 068 52624 455 7584 100 00021 866 6552 492 81917 260 000
Cas.sk2 002 49930 595 9584 100 00025 482 4692 400 89811 940 000
HNonline.sk1 913 05614 406 5521 500 0002 918 364487 5128 200 000
Heureka.sk1 900 8098 694 6263 000 0005 766 0611 045 9527 720 000
Topky.sk1 782 05529 369 0443 700 00028 691 9892 797 94611 990 000

Dáta z 25.6.2021

 

Znovu ale pripomínam, že každá stránka má odlišnú metodiku. IAB Monitor napríklad reportuje real users, nie visits a aj toto môže predstavovať veľké rozdiely.

—-

Keď by som pred 10 rokmi písal tento článok, moja rada na odhad návštevnosti webu konkurencie vyzerala asi nasledovne: Zoberte si napríklad 100 najhľadanejších relevantných kľúčových slov, v Google Keyword Planner si zistite ich približný mesačný objem vyhľadávania a potom si porovnajte pozície webu na tieto slová, čo vám dá približnú predstavu o jeho návštevnosti.

Dnes vyznieva táto metóda smiešne, pretože za tých pár rokov sa toho veľa zmenilo. Ľudia stále viac hľadajú longtail frázy, mobilné vyhľadávania predbiehajú tie desktopové, lokalizácia a personalizácia menia v podstate každé jedno hľadanie a okrem textových výsledkov vyhľadávania vidíme na Google aj mapy, obrázky, recenzie a hlavne reklamu. Toto všetko robí akékoľvek odhadovanie návštevnosti podľa pozícií na kľúčové slová v podstate nepoužiteľným.

Ak vám teda konkurencia pri pive nepovie informáciu o svojej návštevnosti a nenájdete ich napríklad v AIM monitore, odporúčam sa radšej sústrediť na svoj biznis a zabudnúť na bezvýznamné porovnávanie sa. Porovnávať a analyzovať návštevnosť konkurencie má zmysel iba v prípade, že sa snažíte urobiť si obraz o potenciáli trhu a zistiť priestor pre rast biznisu.

Všetky odhady návštevnosti webových stránok sú ale len rámcové a moje odporúčanie na záver je, že ak sa už púšťate do takýchto analýz, robte to vždy len na vzorke vybraného segmentu trhu a nikdy nie na vybranom webe. Nejde totiž o to vedieť odhadnúť návštevnosť konkrétneho webu, ale poznať pomery hlavných hráčov a urobiť si predstavu o veľkosti trhu.