Ako odhadnúť návštevnosť konkurenčných stránok?
Návštevnosť webovej stránky si viete zistiť jednoducho, ak ste jej administrátor. Nahodíte Google Analytics alebo iný analytický nástroj a jednoducho meriate. Dá sa však zistiť návštevnosť stránok aj vtedy, keď s nimi nemáte nič spoločné?
Dôvodov, prečo chcete alebo potrebujete návštevnosť stránok zistiť, môže byť niekoľko. Niektoré súvisia so SEO, iné s reklamou, no v zásade sa bavíme o:
- kúpe reklamy – textovej či bannerovej,
- partnerstve a affiliate,
- kúpe samotného webu,
- odhadoch pre vlastné internetovo-marketingové plány,
- benchmarkingu/ porovnávaní s konkurenciou.
AIM monitor
Niektoré weby, hlavne tie väčšie, ktoré majú štatistiky verejne prístupné kvôli predaju online reklamy, sú dostupné na AIM monitor.
Je to v podstate jediný oficiálny a “auditovaný” zdroj informácií o návštevnosti stránok, kde sa ale weby musia dobrovoľne prihlásiť a robia tak práve za účelom predaja display reklamy inzerentom. Zadávateľom výskumu je združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia a realizátorom výskumná agentúra Gemius Slovakia podľa schválenej metodiky.
Toplist
Svojho času bol populárny online projekt Toplist.sk, kde si mohli webmastri vložiť na stránky merací kód a online infopanel so štatistikou o návštevnosti webových stránok.
Ešte stále sa tam dajú nájsť stránky, ale väčšinou len tie menšie a menej významné. Takto vyzerá sekcia s návštevnosťou eshopov:
V každom prípade, čísla návštevnosti nenájdete pri každom webe, a tak môžete celkovú návštevnosť stránky vo väčšine prípadov iba odhadovať. Aj to sa dá, no presnosť, samozrejme, výrazne klesá.
V prípade, že máte reálny záujem o umiestnenie inzercie alebo obchodnej spolupráce s daným webom, asi by nemali mať problém vám štatistiky návštevnosti poskytnúť. Ak vám však ide len o konkurenčné porovnanie, budete sa musieť spoľahnúť na niektorý z týchto nástrojov:
SimilarWeb.com
Stránka SimilarWeb.com je známa a celkom zaujímavá služba nielen na odhad návštevnosti webu, ale aj jeho pôvodu, kľúčových slov a podobne. Je to asi najznámejšia stránka, ak vás zaujíma analýza konkurencie z pohľadu návštevnosti a zdrojov návštevnosti.
Základné reporty sú zadarmo, ale ak sa chcete v dátach pohrabať viac, priplatíte si od 249 USD mesačne.
Alexa.com
Ďalším známym hráčom je Alexa.com, ktorá už dlhšie patrí pod technologického giganta Amazon. Svoj web si tu viete porovnať s konkurenciou nielen podľa návštevnosti, ale aj iných metrík. 14 dní máte zadarmo, potom sú mesačné platby od 149 dolárov.
Alexa ponúka celý balík informácií na prieskum trhu, pričom odhad návštevnosti stránok je len jedna časť. Poskytuje takzvaný Alexa Traffic Rank, čo je niečo ako ranking stránok podľa ich sily a odhadovanej návštevnosti:
Ak využívate napríklad nástroj Marketing Miner, tak veľkou výhodou môže byť práve integrovaná funkcia odhadu návštevnosti cez Alexa rank.
Ahrefs
Vo Visibility celkom intenzívne pracujeme s nástrojom Ahrefs.com. Ahrefs poznajú skôr špecialisti pre SEO, vzhľadom na obrovské množstvo užitočných dát a metrík pre analýzu domén, spätných odkazov, obsahu a konkurencie.
Jednou z funkcií Ahrefs je aj odhad organickej návštevnosti:
SEMRUSH
Známou alternatívou k Ahrefs je SEMRUSH.com. Ak sa pohybujete vo svete online marketingu či vyslovene SEO, určite vás tento nástroj neminul. Poskytuje obdobné štatistiky k doménam ako Ahrefs. Ponúka free trial, kde si ho viete vyskúšať zadarmo. Na úvod trochu agresívne pýta kreditnú kartu, no tento krok sa dá zrušiť a nástroj testovať aj bez toho.
Ďalšie alternatívy
Samozrejme, nástrojov na odhad návštevnosti vygoogliť celkom dosť. Otázne sú len metodiky a zdroje dát, s ktorými pracujú. Ale pohrajte sa a sami uvidíte. Vždy si viete zobrať stránky, ktorých návštevnosť poznáte (svoje, klientske, z AIM Monitora) a urobiť si jednoduché porovnanie.
Website IQ menšie weby neeviduje, ale pri tých väčších, ako napríklad sme.sk, vyzerajú štatistiky nasledovne:
Druhou alternatívou je nástroj SpyFu, ktorý ale funguje na inom princípe. Analyzuje kľúčové slová, na ktoré sa stránky zobrazujú v organických aj platených výsledkoch a porovnania teda robí z tohto pohľadu. SpyFu má viacero funkcionalít a pripomína tak viac Ahrefs.
Znovu príklad sme.sk:
Ak sa chcete pozrieť na kalkulačku hodnoty návštevnosti stránok, otestujte Siteworthtraffic.com. Reporty vyzerajú takto:
Porovnanie všetkých nástrojov na odhad návštevnosti webových stránok
Aby ste si vedeli urobiť približnú predstavu o presnosti jednotlivých nástrojov, pripravil som jednoduchú tabuľku, kde si porovnáme top 10 slovenských stránok z AIM monitora a odhadovanú návštevnosť z ostatných nástrojov:
Stránka | IAB Monitor (visitors) |
IAB Monitor (visits) |
Ahrefs (len organika) |
Alexa | Website IQ | SimilarWeb (visits) |
Aktuality.sk | 2 905 998 | 47 513 071 | 10 400 000 | 25 238 286 | 3 322 151 | 26 830 000 |
Sme.sk | 2 608 607 | 35 622 997 | 4 100 000 | 30 609 190 | 3 512 260 | 23 780 000 |
Zoznam.sk | 2 472 947 | 27 463 343 | 3 400 000 | 46 186 081 | 3 891 017 | 15 250 000 |
Pluska.sk | 2 368 173 | 28 106 433 | 1 700 000 | 15 464 884 | 1 620 547 | 7 380 000 |
Pravda.sk | 2 198 572 | 19 993 895 | 3 500 000 | 11 167 620 | 1 234 874 | 12 830 000 |
Bazos.sk | 2 068 526 | 24 455 758 | 4 100 000 | 21 866 655 | 2 492 819 | 17 260 000 |
Cas.sk | 2 002 499 | 30 595 958 | 4 100 000 | 25 482 469 | 2 400 898 | 11 940 000 |
HNonline.sk | 1 913 056 | 14 406 552 | 1 500 000 | 2 918 364 | 487 512 | 8 200 000 |
Heureka.sk | 1 900 809 | 8 694 626 | 3 000 000 | 5 766 061 | 1 045 952 | 7 720 000 |
Topky.sk | 1 782 055 | 29 369 044 | 3 700 000 | 28 691 989 | 2 797 946 | 11 990 000 |
Dáta z 25.6.2021
Znovu ale pripomínam, že každá stránka má odlišnú metodiku. IAB Monitor napríklad reportuje real users, nie visits a aj toto môže predstavovať veľké rozdiely.
—-
Keď by som pred 10 rokmi písal tento článok, moja rada na odhad návštevnosti webu konkurencie vyzerala asi nasledovne: Zoberte si napríklad 100 najhľadanejších relevantných kľúčových slov, v Google Keyword Planner si zistite ich približný mesačný objem vyhľadávania a potom si porovnajte pozície webu na tieto slová, čo vám dá približnú predstavu o jeho návštevnosti.
Dnes vyznieva táto metóda smiešne, pretože za tých pár rokov sa toho veľa zmenilo. Ľudia stále viac hľadajú longtail frázy, mobilné vyhľadávania predbiehajú tie desktopové, lokalizácia a personalizácia menia v podstate každé jedno hľadanie a okrem textových výsledkov vyhľadávania vidíme na Google aj mapy, obrázky, recenzie a hlavne reklamu. Toto všetko robí akékoľvek odhadovanie návštevnosti podľa pozícií na kľúčové slová v podstate nepoužiteľným.
Ak vám teda konkurencia pri pive nepovie informáciu o svojej návštevnosti a nenájdete ich napríklad v AIM monitore, odporúčam sa radšej sústrediť na svoj biznis a zabudnúť na bezvýznamné porovnávanie sa. Porovnávať a analyzovať návštevnosť konkurencie má zmysel iba v prípade, že sa snažíte urobiť si obraz o potenciáli trhu a zistiť priestor pre rast biznisu.
Všetky odhady návštevnosti webových stránok sú ale len rámcové a moje odporúčanie na záver je, že ak sa už púšťate do takýchto analýz, robte to vždy len na vzorke vybraného segmentu trhu a nikdy nie na vybranom webe. Nejde totiž o to vedieť odhadnúť návštevnosť konkrétneho webu, ale poznať pomery hlavných hráčov a urobiť si predstavu o veľkosti trhu.