Lokálne SEO: Kam zmizli organické výsledky v Google?
Aj vy ste si všimli, že je v poslednej dobe stále ťažšie dostať sa k starým dobrým organickým výsledkom vyhľadávania? Ja osobne, keď niečo googlujem, nepozerám reklamy (nie, nemám nainštalovaný AdBlock) ani mapu. Hneď pozerám „normálne” výsledky. Povedzme ale, že chcem nájsť napr. „kaderníctvo bratislava”, kde tie výsledky zmizli?
Nezmizli, ale sú vytlačené nižšie, pod reklamy a mapu s tzv. lokálnymi výsledkami a sú úplne mimo viditeľných výsledkov bez scrollovania. Často to zaberie jeden a pol stránky scrollovania, kým sa dostaneme k prvým naozaj organickým výsledkom.
Keď už ani prvé miesto v Googli nestačí…
Odkedy a prečo sa toto deje? Zmena sa udiala vo februári tohto roku, keď Google zrušil pravý stĺpec s reklamami vo výsledkoch vyhľadávania a zmenil celkový vzhľad reklám. Nad organickými výsledkami povolil zobrazovanie až štyroch reklám a tie spolu s rôznymi rozšíreniami týchto reklám ukrajujú podstatnú časť pozornosti hľadajúceho používateľa. Tento krok nebol samoúčelný – Google takto zjednotil desktopové vyhľadávanie s mobilným, u ktorého bol pravý stĺpec, samozrejme, zbytočný.
Ak k týmto zmenám v reklamách pridáme fakt, že Google čoraz viac zobrazuje mapu spolu s lokálnymi výsledkami pre kľúčové slová, ktoré majú lokálny charakter, dostaneme sa do situácie, že aj keď sa váš web umiestňuje na prvých priečkach v organických výsledkoch v Googli, bežný používateľ ho jednoducho nenájde, prehliadne a klikne na reklamu alebo lokálny výsledok. Jedna štúdia dokonca uvádza, že pri výsledkoch, kde sa zobrazujú reklamy, môže byť miera prekliku na prvý organický výsledok až o 15 % menšia ako vo výsledkoch bez reklám.
Riešením je Lokálne SEO
Vlastníkov väčšiny webov, ktoré majú lokálny charakter, tieto zmeny nepotešili, pretože znamenajú, že musia investovať do PPC reklám alebo prísť na to, ako sa dostať do lokálnych výsledkov. Pozrime sa v skratke na to, ako sa tam dostať.
Lokálne SEO pomáha webu dostať sa do lokálnych výsledkov vyhľadávania Google (výsledky s mapou), ktoré sa zobrazujú vo výsledkoch hlavne na lokálne frázy, ale aj všeobecné frázy, ak majú silný lokálny kontext. Ide najmä o rôzne služby lokálneho charakteru, napr.:
- autoservis,
- kaderníctvo,
- kaviareň,
- pekáreň,
- realitný maklér,
- ale môže ísť aj o pobočky bánk, poisťovní alebo prevádzky obchodných sietí.
Ako zabezpečť prítomnosť a dosiahnuť lepšie lokálne vysledky?
1. Vytvorením stránky Google moja firma, ktorá je spojená s Google+
Toto je úplný základ, bez ktorého je malá šanca, že sa budete zobrazovať v lokálnych výsledkoch a na mape, či už na kľúčové slová, ktoré sú pre vás zaujímavé, alebo na názov vašej firmy. Podrobný postup aj s dôvodmi, prečo byť na Google+, nájdete v mojom predchádzajúcom článku.
2. Optimalizáciou textu použitého na stránke Google moja firma
Pri vytváraní Google moja firma profilu si budete môcť zvoliť, aký typ firmy ste, čo dá Googlu dosť indícií, aby vašu firmu zobrazoval na kľúčové slová spájajúce sa s vaším odvetvím. Napriek tomu mu treba často dopomôcť a pridať k vášmu názvu práve tie kľúčové slová, ktoré sú pre vás najpodstatnejšie a najviac sa vyhľadávajú.
Na čo cieliť, zistíte pomocou analýzy kľúčových slov. Zjednodušenú analýzu si viete spraviť aj výlučne pomocou Google Adwords Keyword Planneru.
Potom už len stačí vybrať zaujímavú frázu a tú použiť spolu s názvom firmy a viackrát ju zopakovať aj v popise firmy a na vašom webe. Napr. bratislavské kaderníctvo „Mária” je na tento účel vhodné nazvať nielen „Mária”, ale „Predlžovanie vlasov – kaderníctvo Mária Bratislava”. Neprežeňte to však s množstvom kľúčových fráz – najdôležitejšie je, aby všetko vyzeralo čo najprirodzenejšie.
3. Zabezpečením recenzií na stránke Google moja firma
Zjednodušene povedané, čím máte viac pozitívnych recenzií, tým lepšie sa bude vaša firma zobrazovať v lokálnych výsledkoch. Zabezpečte si ich oslovením vašich známych, minulých alebo terajších klientov, ale robte to postupne. Veľa recenzií naraz pôsobí manipulatívne a Google takéto recenzie nebude brať do úvahy alebo vôbec nezverejní.
4. On-page optimalizáciou webu (landing page) pre jednotlivé lokality
Ak máte na webe stránku, ktorá je dobre zacielená na kľúčové frázy obsahujúce váš brand, produkt, službu a zároveň lokalitu, budete v očiach Googlu pre tieto spojenia relevantní. Tým sa zvýši aj šanca, že sa umiestnite v lokálnych výsledkoch, ale taktiež aj v klasických organických výsledkoch pre tieto frázy. V tomto článku sa dozviete viac o tom, ako optimalizovať váš web z on-page hľadiska.
5. Off-page optimalizáciou webu (landing page) pre jednotlivé lokality
Keď na vás budú odkazovať miestne autority, a tým nemyslím len stránku mesta či obce, ale napr. aj miestny poľovnícky zväz či stránku susedovej firmy, zvyšujete tým svoju miestnu autoritu a takisto šancu, že budete figurovať v lokálnych výsledkoch na prvých miestach. V tomto vám najlepšie poslúžia kontakty v miestach, kde podnikáte. Niekedy sa stačí osobne opýtať (napr. u starostu) a odkaz máte zaručený.
Verím, že vám tieto tipy pomôžu zviditeľniť vašu firmu a vaši potenciálni zákazníci vás nájdu vtedy, keď to budú najviac potrebovať.
Aké máte skúsenosti s lokálnymi výsledkami vy? Mali posledné zmeny v reklamách nejaký efekt na vašu organickú návštevnosť?