LinkedIn komunikácia – 8 tipov, ktoré musíte vyskúšať
Tento článok som pôvodne uverejnil koncom roka 2019. Čas ale beží obrovskou rýchlosťou (najmä v internetových vodách), a tak zhruba o rok a pol prišiel čas na jeho aktualizáciu a doplnenie.
O sociálnych sieťach sa toho napísalo veľa, nielen na našom blogu. Väčšinou sa však záujem ľudí a verejnosti orientuje smerom k Facebooku či Instagramu. LinkedIn zostáva na okraji a pritom neprávom, pretože nám má čo ponúknuť. Najmä, keď máte serióznejšie úmysly na úrovni práce, biznisu či networkingu.
—
LinkedIn je profesijne zameraná sociálna sieť, ktorú využívajú hlavne ľudia v marketingu, obchode, IT, personalistike, ako aj v rôznych iných biznisových oblastiach. LinkedIn má na Slovensku už viac ako 620-tisíc používateľov (nárast o zhruba 10 % medziročne) a v Českej republike dokonca až 1,8 milióna (dáta 2021).
LinkedIn, ako sieť v našom regióne, stále rastie. Dôkazom toho je aj Rakúsko, ktoré je počtom obyvateľov o trochu väčšie ako Slovensko a má 1,6 milióna používateľov. Globálne je na LinkedIne registrovaných viac ako 740 miliónov ľudí.
Dôkazom o potenciáloch tejto sociálnej siete je fakt, že viac ako 45 % používateľov na vyšších pozíciách (manažér, riaditeľ) sleduje príspevky na LinkedIne pravidelne.
Obchodný potenciál siete tkvie najmä v tom, že je platformou pre B2B obchodné vzťahy a šírenie obsahu.
Zdroj: https://www.convinceandconvert.com/content-marketing-research/b2b-content-marketing-trends/
Zameranie siete
LinkedIn je vyslovene profesijná sociálna sieť. Ľudia tam zdieľajú pracovné záležitosti, hľadajú novú prácu, zamestnancov a nadväzujú obchodné partnerstvá. Hoci sú príspevky vďaka nárastu používateľov čoraz lifestylovejšie, stále ide o výhradne profesijnú sieť.
- Sekcia pre headhunterov a personalistov: Talent Solutions: business.linkedin.com/talent-solutions
- Sekcia pre obchodníkov: Sales Navigator: www.linkedin.com/sales
- Funkcia Answers: www.linkedin.com/help/linkedin/forum?trk=forum_driver
LinkedIn taktiež odkúpil Slideshare, najväčšiu sieť na zdieľanie prezentácií, a má k dispozícii aj e-learningovú platformu: www.linkedin.com/learning/.
Aké sú teda v skratke najväčšie výhody sociálnej siete LinkedIn (okrem toho, že môže zastávať funkciu vášho online CV)?
- Zoznámenie sa s ľuďmi aj z vášho odboru,
- vzájomná pomoc pri obchodnej problematike,
- zistenie potrebných informácií o ľuďoch alebo spoločnostiach, s ktorými spolupracujete,
- možnosť spolupráce aj so zahraničným publikom,
- vytvorenie alebo podpora pracovného imidžu vďaka doplnenému profilu,
- možnosť zverejniť svoje publikácie, prezentácie, účasť na projektoch,
- referencie.
Tento účel siete LinkedIn podporuje aj nedávny prieskum Checkli.cz medzi používateľmi LinkedInu zo Slovenska a Českej republiky. Takto odpovedala vzorka zhruba 1000 respondentov na otázku, aký je pre nich primárny účel využívania LinkedInu:
Ak je niekto z čitateľov tohto blogu ešte len na začiatku a nemá LinkedIn profil, možno mu prídu vhod tieto zdroje o tom, ako si ho založiť a správne vyplniť:
- návod, ako sa zaregistrovať na LinkedIn,
- návod na perfektný LinkedIn profil,
- video návod, ako začať na LinkedIn.
Keď hľadáte informácie o tom, ako si založiť firemnú LinkedIn stránku, možno vám príde vhod náš online návod na blogu.
->Kvíz o LinkedIn: Otestujte sa
Pozrime sa však bližšie na konkrétne tipy, ako si svoj LinkedIn profil vyladiť, ako efektívnejšie komunikovať alebo využiť potenciál LinkedInu naplno.
1. Tabuľka znakov
Znaky alebo emotikony slúžia na oživenie profilov alebo postov. Upútajú pozornosť a navodia určitú emóciu na základe príspevku.
Často sa používa Unicode, ktorý má v ponuke viacero emotikonov a znakov. Je to tabuľka, ktorou sa dá určite inšpirovať. Na výber máte z viac ako 100 typov písma a znakov.
Takto s nimi môže profil vyzerať:
Ako vidíte, so znakmi vyzerá profil zaujímavejšie a pestrejšie. Znaky zvýrazňujú meno a priezvisko, takže si ho človek lepšie zapamätá. Dáte si ich aj vy?
-> Online návod na využívanie špeciálnych znakov v LinkedIn profile
2. Boolean search
Boolean search slúži na vyhľadávanie ľudí, firiem či postov na základe špecifického vyhľadávania za pomoci operátorov. Umožňuje lepšiu filtráciu a výsledkom sú kvalitnejšie výsledky, ktoré ste aj očakávali.
Celé to funguje na princípe operátorov OR, AND, NOT: Ak sa medzi slovami nachádza AND, tak filter vyhodí výsledky so všetkými slovami, ktoré ste zadali. Ak zadáte OR, tak vo výsledkoch bude jeden alebo všetky zadané termíny. S operátorom NOT vylúčite ďalšie nasledujúce slovo, vďaka čomu si zaistíte prehľadanie toho, ktoré potrebujete. Eliminujete tým nechcené výsledky vyhľadávania.
Príklad:
Potrebujem vyhľadať ľudí s praxou v marketingovom prostredí, aby som ich mohol osloviť s pracovnou spoluprácou.
Do vyhľadávača napíšem marketing manager OR marketing specialist. Vyhľadávač zobrazí relevantné výsledky pre obe pozície. Samozrejme, dá sa to ešte špecifikovať. Napríklad, ak chcete človeka so skúsenosťami s inbound marketingom, zo Slovenska a nie z agentúry, tak dopyt by vyzeral nasledovne:
(„Marketing manager“ OR „Marketing specialist“) AND („Slovak“ OR „Slovakia“) AND („Inbound marketing“ OR „online“) NOT Agency
Super príklad a vysvetlenie na lepšie pochopenie rôznych situácií:
-> Online generátor na Boolean vyhľadávanie
3. Buffer a plánovanie príspevkov
Ak chcete plánovať príspevky na viacerých sociálnych sieťach, tak skvelým nástrojom, ktorý to dokáže, je Buffer. Navyše budete mať všetky štatistiky na jednom mieste, čo ušetrí aj váš pracovný čas. Buffer je pre jedného používateľa na 10 príspevkov mesačne úplne zadarmo. Ak hľadáte alternatívu, tak skúste pozrieť:
Je dobré nájsť si 2 – 3 hodiny v jeden deň v týždni, aby ste si naplánovali príspevky na 7 dní dopredu. Potom zvládnete aj iné pracovné činnosti, zbytočne sa nezaťažíte a nebudete naháňať čas. Znie to dobre, že?
Pri plánovaní buďte obozretní a zamerajte sa na ciele. Nezabudnite si dať pozor na formátovanie príspevkov! Nefunguje to totiž ako v rozhraní LinkedInu. Tu by malo platiť pravidlo: „Dvakrát meraj a raz strihaj!“
4. Životný cyklus jedného postu
Pôvodne fungoval algoritmus LinkedInu tak, že prvá hodina od publikácie príspevku bola kľúčová z pohľadu toho, ako sa bude ďalej daný príspevok organicky zobrazovať, resp. nezobrazovať. Keď v prvej hodine získal dostatočne veľa interakcií, „chytil sa” a LinkedIn ho zobrazoval ďalej. Toto už ale neplatí, pretože v roku 2020 sa LinkedIn algoritmus (tzv. Dwell Time) zmenil a predikcia úspešnosti postu je rozložená viac v čase cca najbližšie dva dni.
Tu je niekoľko základných rád, ak chcete pomôcť organickému zobrazovaniu príspevkov:
- analyzuje čas, ktorý treba na prečítanie, zhliadnutie postu a potom ho porovnáva s časom, ktorý na príspevku strávia používatelia, ktorým sa post zobrazil,
- algoritmus dáva dôraz na zacielenie (relevancia a veľkosť publika) príspevku a relevanciu obsahu príspevku pre dané publikum,
- posty majú dlhší nábeh zobrazení oproti minulosti (pokojne aj 2 dni),
- prezdieľavanie postov má nižší dosah,
- väčšiu hodnotu oproti minulosti majú zdieľané externé linky v postoch,
- posty s videom a dokumentami fungujú lepšie,
- označovanie ľudí v príspevkoch funguje, ak sa označení ľudia do diskusie aj zapoja (aspoň polovica z nich),
- oplatí sa experimentovať s hashtagmi.
Aby bol dosah ešte vyšší, treba sa dohodnúť na vzájomnom olajkovaní a zdieľaní príspevkov medzi kolegami, známymi a pod.
Robte teasingové status kampane k novým článkom a e-bookom. Robíte si nimi nielen promo, ale zároveň máte šancu spoznať, čo chcú ľudia získať. Ak to zistíte, tak viete upraviť svoje plánovanie príspevkov.
V statuse si dajte záležať na prvých dvoch riadkoch, ktoré sú viditeľné. Pretože práve tie bijú do očí. Skúste nimi zaujať.
Na screene nižšie vidíte úspech zdieľania firemného e-booku na LinkedIne.
5. Video a live video obsah
Živé video má veľký organický dosah, čo zaručí väčšiu viditeľnosť vašej kampane, produktu alebo myšlienky. Zaznamená aktuálnu situáciu, v ktorej ste. Môžete sa v reálnom čase a na reálnom mieste vyjadriť.
Live videá môžete spustiť, keď idete z pracovného stretnutia, niečo sa podarí uzavrieť alebo sa chcete podeliť o výsledky aj s inými ľuďmi. Problém ale je, že Live videá nemáte aktivované automaticky a musíte požiadať LinkedIn o schválenie. Mne sa to napríklad doteraz nepodarilo:
- Formulár na schválenie pre súkromné aj firemné profily
Nahraté videá však viete postovať priamo z mobilnej aplikácie LinkedIn. Výhodou je tiež fakt, že mobilná aplikácia na iPhone vkladá do videa slovenské titulky automaticky, takže tým ušetríte kopu času a získate lepší ohlas. Nie každý totiž môže v tom momente počúvať video, ale môže si napr. prečítať titulky. Tak isto ich viete doplniť o rôzne obrázky, komentáre, takže si celkovo toto video oživíte.
Na titulky do videí viete využiť aj online službu veed.io. Nájdete tam kompletnú ponuku nástrojov na správu, editáciu a manažment videí.
6. Ako na multijazyčnosť
Pre každú krajinu, kde chcete aktívne pôsobiť, treba ideálne 500 lokálnych kontaktov. Takže, keď máte vyslovene slovenské kontakty, treba komunikovať v slovenskom jazyku. Ak máte minimálne napr. 500 anglicky hovoriacich ľudí, môžete dávať príspevky aj v anglickom jazyku, prípadne vložíte do videa titulky. Okrem vyššie spomenutého nástroja na titulky veed.io môže byť alternatívou Kapwing.
7. Obchodná výpomoc
Podporte klientov, aby zdieľali info o vašej spoločnej spolupráci. Vlastne si pomôžete obaja – obe strany. Ak niekto z vašich kontaktov na LinkedIne hľadá niečo (alebo niekoho) a viete mu pomôcť, tak to urobte. Neskôr možno niekto iný pomôže vám.
Reagujte na statusy klienta z firemného, ako aj z osobného profilu. Klient tak bude vidieť reálnu osobu, ktorá stojí za prácou spoločnosti. Rátajte aj s možnosťou, že niekto bude chcieť osobné stretnutie, aby vás lepšie spoznal (samozrejme, keď skončí pandémia).
LinkedIn je vo svojej podstate sociálna sieť, tak sa snažte správať sociálne. Zapájajte sa do diskusií, zdieľajte príspevky či nadväzujte nové debaty.
8. Užitočné aplikácie
Platená appka na LinkedIn analytiku Shield App
Slúži na to, aby ste videli, akí ste úspešní alebo neúspešní. Vďaka nej dokážete zmeniť ciele alebo svoju taktiku na LinkedIne.
Automatizácia LinkedIn komunikácie Linked Helper
Personalizovane osloví druhé a tretie kontakty. Automaticky odpovie na e-maily. Navštívi profily a vloží ich do tabuľky. Vytvára cielený mailing zoznam a automaticky pridá váš podpis do správy. Jeho alternatívou je napríklad nástroj Expandi.
Viac výsledkov vyhľadávania cez Recruitin
Recruitin je jednoduchý vyhľadávač na nábor ľudí s LinkedIn profilom. Vhodný pre náborárov a HR segment.
Pozrite si viac tipov na externé nástroje pre LinkedIn, ktoré posunú vašu prácu na tejto sociálnej sieti o úroveň vyššie.
9. Bonus – inšpirácie na posty
LinkedIn predstavuje obrovský potenciál, ako osloviť potenciálnych klientov, obchodných partnerov, postupne si budovať osobné meno alebo si nájsť prácu. Niektorí ľudia využívajú aj hashtagy. Tu je niekoľko inšpirácií na posty:
Je vždy fajn, keď viete pomocou postov váš okruh ľudí aj nejako inšpirovať, resp. vzdelávať. Viete si rozšíriť obzory a ukázať dáta, štatistiky či čísla, ku ktorým sa možno iní nedostali:
Nikdy nepokazíte post, v ktorom ukážete niečo výnimočné z pohľadu projektov a vášho pracovného zamerania. Post o prípadovej štúdii pre British Airways je toho dôkazom:
Inovatívne veci majú ľudia radi. O to viac, keď súvisia s vami či vašou prácou. Post o našich nových kanceláriách mal obrovský úspech, organický dosah bol cez 20-tisíc:
Pochváľte sa, keď v niečom vynikáte. Robíte super projekty, máte ocenenia? LinkedIn je vynikajúca platforma, kde sa o niečo také môžete podeliť:
Občas nie je zlé prezdieľať si vzájomne obsah s kolegami či s firemným profilom. Budujete tým aj branding firmy. Hoci sú dosahy zväčša nižšie, pomáha to šíriť povedomie o značke:
Na LinkedIne máte príležitosť ukázať ľuďom akcie, ktorých sa zúčastňujete. Napríklad aj fotku z meetingu:
Niekedy stačí pochváliť prácu niekoho iného. Nech vidia, že viete podporiť aj iných okrem seba. Zároveň tým dávate svoj feedback a ukazujete sa na LinkedIne.
Robte posty efektívne a zaujímavo. Príkladom toho je naše hľadanie posily do Visibility. Avšak, niekedy majú jednoduchšie spôsoby lepší výsledok:
—
Budeme radi, keď sa s nami podelíte o skúsenosti s LinkedInom. Ak ho aktívne nevyužívate, tak dúfame, že vás tento článok inšpiroval, aby ste tejto sieti dali šancu. V najbližších rokoch bude určite naberať na sile a popularite.