V marketingu sa pohybuje viac ako 10 rokov. Svoje prvé skúsenosti z agentúrneho života nadobudol v Melon marketing. Tie následne zúročil v agentúre Made by Vaculik, kde sa z Account manažéra vypracoval na Account directora. Vo Visibility je šéfom klientskeho servisu. Vedie tím accountov a stará sa o plynulý chod projektov. V rozhovore Pavol Schejbal prezradí, ako vníma Visibility, čo má na svojej práci najradšej a poukáže na chyby, ktorým by sa chcel v rámci leadershipu vyvarovať.

Prečo si sa rozhodol pracovať pre Visibility? 

Asi po polročnom oddychu som sa rozhodol vrátiť späť do agentúrneho sveta. Na stole som mal niekoľko zaujímavých ponúk a jednou z nich bola aj tá z Visibility. Úprimne, zo začiatku som mal iné preferencie, ale všetko zmenil rozhovor s Vojtom Kósom a HR manažérkou Denkou Novotnou. Presvedčili ma predovšetkým svojou víziou, ľudským prístupom k zamestnancom a kultúrou, ktorá vo Visibility panuje. Takmer hneď po rozhovore som vedel, že som našiel to, čo som hľadal.

Ako by si charakterizoval Visibility? Čo sa ti na tejto agentúre najviac páči?

Visibility spája výhody malej agentúry so servisom veľkej agentúry, kde sú dobre zadefinované procesy. Dominuje tu ľudskosť a určitá voľnosť zo strany vedenia agentúry, ktorá je oplácaná profesionalitou zamestnancov. Páči sa mi neustále a cieľavedomé hľadanie možností, ako sa zlepšovať a zároveň dbať na spokojnosť zamestnancov.

Páči sa mi tiež firemná kultúra a spomínaný prístup k ľuďom vo firme. Máme veľmi pekne rozpracovaný a rozbehnutý systém benefitov, čo z vlastnej skúsenosti viem, že nebýva zvykom v iných agentúrach.

Som rád aj za to, že vo Visibility je partia správnych ľudí a všetci môžu slobodne vyjadriť názor. Aj toto bol určite jeden z impulzov, prečo som sa rozhodol pracovať práve tu a byť súčasťou Visibility tímu.

Aká bola tvoja cesta k pozícii, ktorú v súčasnosti zastávaš? Kde si doposiaľ nazbieral najviac skúseností?

Moja cesta k marketingu začala štúdiom marketingovej komunikácie na FMK UCM v Trnave. Prvú prax som zbieral už počas vysokej školy. V 3. ročníku som pracoval na part-time pre hostingovú firmu Platon Technologies, kde som pôsobil jeden rok. Bola to dobrá škola, kde som si mohol otestovať svoje teoretické vedomosti v praxi, za trpezlivosť doteraz ďakujem Ondrejovi Jombíkovi. 🙂

Odtiaľ som odišiel do svojej prvej reklamnej agentúry – Melon marketing, kde som načerpával prvé skúsenosti z agentúrneho života, keďže o digitálnom marketingu som z praktického hľadiska vedel v tom čase veľmi málo. Tu by som rád poďakoval aj Jurajovi Gbelskému za príležitosť a veľký priestor na učenie sa. Ako to býva v malých agentúrach, robíte všetko, a tak sa naučíte čeliť rôznym výzvam. Doteraz si myslím, že začínať v malej agentúre je najlepší štart kariéry.

Následne som skúsenosti začal úročiť v Made by Vaculik, kde som postupne prešiel pozíciami Account executive, Account manager a Head of digital. Napokon som pôsobil 2 roky na pozícii Account directora, kde som mal na starosti manažovanie klientskeho servisu pre klientov ako Tatra banka, Union, Heineken a mnohých ďalších. Denne som musel robiť dôležité rozhodnutia, čo bola pre mňa ďalšia skvelá škola.

Pracoval si na niekoľkých úspešných projektoch. Ktorý z nich ti najviac prirástol k srdcu?

Bolo to pre klienta Tesco v roku 2014, keď som začínal v Made by Vaculik. Konkrétne išlo o projekt s názvom Prvý online diktát. Vytvorili sme webovú aplikáciu, kde si ľudia mohli reálne vyskúšať napísať diktát, ktorý sa im následne aj opravil a oznámkoval. Kampaň mala veľký ohlas, získala množstvo tzv. free media a interakcia ľudí s aplikáciou prebehla i naše očakávania.

Okrem toho, že vyhrala niekoľko domácich a zahraničných ocenení, bola aj funkčná, lebo reálne klientovi výrazne zvýšila v sledovanom období predaj v sortimente „back to school”. Celkovo to síce nebola najoceňovanejšia práca, na ktorej som pracoval, ale stala sa mojou srdcovkou. Bolo to v tom čase kreatívne i technicky nové interaktívne riešenie kampane a ja osobne mám takéto výzvy najradšej.

 Aké je to pre teba viesť tím ľudí? 

Je to náročné, ale zároveň ma to napĺňa. Priznám sa, že nikdy som nemal ambíciu obsadzovať najvyššie pozície v agentúrach, pre mňa bolo a je na prvom mieste robiť si vždy čo najlepšie svoju prácu, nech je to čokoľvek. A to vždy očakávam aj od ľudí z tímu, s ktorými pracujem.

Je, samozrejme, rozdiel, keď riadite svoje projekty a keď riadite takmer 20-členný tím. Nie je možné, aby som poznal detaily v každom projekte, je preto dôležité mať okolo seba správnych ľudí a dôverovať im. Samozrejme, najpodstatnejšia je obojstranná dôvera, bez nej by som daný tím riadiť nemohol. Rovnako ako sa ja spolieham na tím, tak tím sa musí vedieť spoľahnúť na mňa.

Zdôveríš sa nám aj s chybami, ktoré si urobil v rámci leadershipu v minulosti, a ktorým by si sa chcel v budúcnosti vyvarovať?

Tých chýb bolo počas tých rokov viac, no na druhej strane som rád, že sa niektoré stali, pretože ma veľa naučili a posunuli ďalej. Aktuálne stále viac-menej bojujem s mikro-manažmentom. Niekedy sa mi stáva, že neviem v správnom čase pustiť projekt ďalej a nechať na ňom pracovať samostatne určený tím. Jednak to potom žerie veľa času mne, na druhej strane tím možno necíti za projekt takú zodpovednosť, resp. nemá možnosť vyskúšať si svoj vlastný postup realizácie.

Na tomto sa snažím pracovať. Nechávať ľuďom viac priestoru na realizáciu, a tým pádom aj na chyby, z ktorých sa človek vždy najviac naučí. Zároveň však nenechať ľudí „utopiť sa”.

Ktorú kľúčovú vlastnosť by mal mať podľa teba naozaj dobrý Account manažér v marketingovej agentúre?

Veľa ľudí by zrejme povedalo, že kľúčovými vlastnosťami je komunikatívnosť a empatia. Ja si však myslím, že najdôležitejšie je, aby človek na tejto pozícii disponoval schopnosťou správne a včas delegovať úlohy.

Stotožňujem sa aj s myšlienkou, že vynikajúci account manažér by mal ako ten druhý po špecialistovi rozumieť či už stratégii, grafike, programovaniu a pod., a to do takej miery, aby chápal práci svojich kolegov a aby vedel byť rovnocenným komunikačným partnerom pre klienta. Ak toto dokáže, potom práca na danom projekte šlape ako hodinky.

Čo máš na svojej práci najradšej a naopak?

Paradoxom je, že najradšej mám to, čo zároveň najviac neznášam. Nemám rád nové úlohy a problémy, ktoré vznikajú v procese riešenia projektu. Naopak, milujem, keď sa vyriešia. Je to ten najlepší pocit, keď sa úspešne ukončí projekt a vo finále zhodnotíme, že sme s výsledkom spokojní.

Taktiež ma veľmi baví, že moja práca nie je monotónna. Aj keď sa veľa zadaní opakuje, vždy príde niečo, čo ma nakopne a k riešeniu veci musím zapojiť všetky mozgové bunky.

Čo nemám zo srdca rád je, keď mi z tímu odchádzajú šikovní ľudia. Býva zvykom, že vo veľa agentúrach nepresiahne „životnosť“ ľudí dva až tri roky. Preto som nesmierne rád, že vo Visibility máme nízku fluktuáciu.

Čo je pre teba alfou a omegou dobrej/správnej komunikácie medzi agentúrou a klientom?

Správna komunikácia nastáva vtedy, keď je otvorená. Je dôležité, aby klient vedel, čo sa s jeho projektom deje a čo môže očakávať. Zo skúseností viem, že klient je potom pokojneší a cíti sa zapojený, keď je priebežne otvorene informovaný. Ak aj napr. nastane situácia, že sa nejaká úloha nestíha urobiť do deadlinu, je potrebné upozorniť ho na to včas. Dôležité hlavne je, aby v každom prípade klient vedel, že sa môže na ľudí v agentúre spoľahnúť a 100 % im dôverovať. V agentúre zároveň nechceme jeho dôveru sklamať.

Ako si strážiš svoje mentálne zdravie?

Veľmi mi pomáha šport – či už aktívny, alebo jeho pasívne sledovanie, pri ktorom dokážem takpovediac vypnúť hlavu. Celkovo sa po skončení práce snažím na ňu nemyslieť. Darí sa mi v poslednom čase oddeliť čas na prácu, pre rodinu a záľuby. Nie vždy to tak však bolo. Taktiež si rád pozriem dobrý seriál, film či zahrám konzolovú hru. Samozrejme, mojou prioritou je malé dieťa a úprimne musím povedať, že toho času na iné voľnočasové aktivity je trošku menej.

Máš nejaký vzor, ktorý ťa inšpiruje? Myslím nielen pracovnú, ale aj súkromnú oblasť… 

Ja nie som veľmi na vzory a ani sa nesnažím kopírovať pracovné či iné postupy niekoho iného. Skôr vždy som to mal tak, že v rôznych agentúrach, v ktorých som či už pracoval v minulosti alebo aj teraz, sa učím od skúsených kolegov, ktorí ma zároveň aj inšpirujú.

Ktoré tri slová najviac vystihujú tvoju osobnosť?

Empatickosť, flexibilita a komunikatívnosť. Vnímam sa ako empatický typ osobnosti, ktorý sa snaží vcítiť do klientov, kolegov a ľudí v mojom okolí.

Flexibilita ide pre mňa ruka v ruke s improvizáciou. Dalo by sa povedať, že si málo veci plánujem, ale snažím sa ich riešiť ad hoc, tak ako je potrebné a niekedy si to vyžaduje aj spomínanú improvizáciu.

Čo sa týka komunikácie, patrím k ľuďom, ktorí nemajú problém vyjadriť svoj názor. Avšak vždy sa snažím byť za každých okolností konštruktívny. Skôr preferujem dávať ľuďom feedback, ako niečo robiť dobre, dať človeku návod, aby vedel, ako správne pokračovať. Nesnažím sa prioritne upozorňovať na zlé a nesprávne veci. Myslím si, že človek má mať pocit, že vie, ako pokračovať a nie, že proste niečo spravil zle. Pretože pocit v človeku, že niečo pobabral a je v tom sám, je ten najhorší možný v pracovnom prostredí.

Aká je najlepšia rada, akú si kedy dostal?

Mám skôr také motto, ktorým sa riadim a ktoré som pocul od Juraja Vaculíka: „Sme len takí dobrí ako je naša posledná práca“. Je to o tom, že človek či firma môže mať super meno a reputáciu, ale keď to konštantne nepotvrdzuje, tak z dlhodobého hľadiska sa vám to vráti ako bumerang. Nedá sa stále ťažiť z minulosti. Toto sa dá aplikovať aj v reálnom živote.