Či už riešite vlastný projekt, nový web alebo plánujete firmu, biznis plán je vždy základným kameňom. Tento článok má ambíciu ukázať, ako sa dá biznis plán urobiť jednoducho a účelne.

Návodov na internete na to, ako si urobiť biznis plán, je pomerne veľa. Aj napriek tomu som sa rozhodol podeliť o moje skúsenosti, pretože neustále dostávam otázky na to, či neviem pomôcť s plánovaním projektu, alebo nepoznám template na biznis plán.

– > Tip: 10 vecí, na ktoré nesmiete zabudnúť, ak pripravujete online projekt

Biznis plán je potrebné spracovať, ak:

  • Pripravujete nový projekt
  • Expandujete do nového segmentu alebo na iný trh
  • Uvádzate na trh nový produkt či službu
  • Zakladáte firmu

Biznis plán sa hodí vo viacerých prípadoch, pretože, okrem usporiadania myšlienok a zadefinovania si plánu, pomáha aj s analýzou trhu a konkurencie, nastavením financií či odhalením potenciálnych hrozieb a rizík.

Ak si zadáme do Googlu „business plan“, objavia sa milióny výsledkov a medzi obrázkami objavíte napríklad aj:

Zdroj: https://www.ebay.it/itm/Pet-Supplies-Store-Pet-Shop-How-To-BUSINESS-PLAN-MARKETING-PLAN-2-PLANS-/392263895986

Biznis plán by mal určite definovať nasledovné oblasti:

  • Produkt a jeho positioning
  • SWOT analýzu
  • Analýzu konkurencie
  • Finančnú analýzu trhu a pricing
  • Marketingový plán a možnosti
  • Plán produkcie, distribúcie
  • Obchodný plán
  • Akčné kroky a harmonogram

Prirodzene, v závislosti od produktu či služby sa jednotlivé body môžu líšiť. Poďme sa teda spoločne pozrieť na príklad jednoduchého biznis plánu pre jeden z našich starších plánovaných produktov:

Login management tool

Vytvorili sme nástroj na správu prihlásení (LMT), ktorý slúži na interné účely, pretože v agentúre s viac ako 50 ľuďmi existuje vysoké riziko úniku údajov (klientských aj interných) či zneužitia prístupu zamestnancami a subdodávateľmi. Taktiež je pomerne ťažké aktualizovať heslá a všetkých používateľov (nových, starých).

S týmto nástrojom si ľudia nebudú musieť pamätať heslá ani mať prístup k súboru so všetkými heslami. Môžeme riadiť prístup k relevantným aplikáciám a nástrojom pre vybraných používateľov alebo skupiny používateľov, ktorí sa dajú pridať alebo odstrániť kedykoľvek.

Aktualizácie hesiel je možné vykonať jedným kliknutím pre všetkých používateľov a aplikácie súčasne.

Tým sa dramaticky zvýši úroveň našich hesiel, ochrana údajov a pohodlie pre našich ľudí.

SWOT analýza

INTERNÉ FAKTORY
SILNÉ STRÁNKY (+) SLABÉ STRÁNKY (-)
 

  • Jednoduché použitie
  • Jednoduché a priame na komunikáciu
  • Vyvinuté inhouse
  • Zamerané na online nástroje
  • Nateraz minimálna investícia
 

  • Závisí od jedného interného vývojára
  • Nedostatok dodatočných funkcií a širšie využitie
  • Bezpečnosť
EXTERNÉ FAKTORY
PRÍLEŽITOSTI (+) HROZBY (-)
 

  • Špecializovaný profil, napr. pre digitálne agentúry
  • Rozdielny cenový model
  • Do budúcna bude mať kompletný balík nástrojov pre digitálne agentúry
 

  • Existujúci konkurenti
  • Anglicky hovoriaci marketing je na trhu príliš drahý
  • Ceny sú príliš nízke, preto je potrebný veľký počet klientov na dosiahnutie rovnováhy
ZHRNUTIE ANALÝZY
 

Našou najväčšou výhodou je, že do tohto nástroja sme doteraz investovali len minimálne, čo znamená malé riziko straty peňazí, na druhej strane je trh veľmi konkurenčný, čo znamená veľa investovania do reklamy nástrojov. Preto musíme brať do úvahy ďalšie predajné kanály, ako je priamy prístup agentúr alebo program ďalšieho predaja agentúrnych združení.

Konkurencia

Konkurencia na anglicky hovoriacom trhu je dosť veľká. Existuje niekoľko desiatok rôznych nástrojov. Niektoré z nich sú súčasťou niečoho väčšieho, napríklad LastPass alebo ZOHO Vault (nástroj na správu hesiel je len jednou časťou celého systému).

Iné sa zameriavajú výlučne na správu hesiel, ale ponúkajú riešenie SaaS alebo hostovaný softvér, prípadne nainštalovaný softvér.

Niektorí konkurenti sa zameriavajú na vybrané špecializované trhy, ako sú právnické firmy alebo agentúry.

Hlavné hodnotenie: https://www.capterra.com/password-management-software/

A niektoré ďalšie zoznamy:

Standard Pro Enterprise
Nástroj URL Oceňovanie URL Skúšobná verzia Platené Predplatné Cena/používateľ Cena/používateľ Cena/používateľ
1Password https://1password.com/teams/ https://1password.com/teams/pricing/ 30 dní Mesačne Každoročné $3.99 $11.99 Individuálne
One Login https://www.onelogin.com/product https://www.onelogin.com/product/pricing Obmedzené množstvo aplikácií Mesačne NA €2.00 €4.00 €8.00
LastPass https://www.lastpass.com/teams https://www.lastpass.com/pricing 14 dní Mesačne $2.42 $4.00
Pleasant password server http://pleasantsolutions.com/PasswordServer/ http://pleasantsolutions.com/passwordserver/purchase/ 3 používatelia, 20 hesiel Jednorázovo Jednorázová licencia $45.00
Dashlane https://www.dashlane.com/teams https://www.dashlane.com/plans áno Mesačne $4.00
Keeper https://keepersecurity.com/business.html Každoročne Každoročné $30.00
CommonKey https://www.commonkey.com/ https://www.commonkey.com/pricing 30 dní a až pre 3 používateľov Mesačne $2.00
Passbolt https://www.passbolt.com/ ZADARMO ÁNO ZADARMO
Passwork https://passwork.me/ https://passwork.me/prices/ Mesačne Každoročné $0.75 $1.50
Passpack https://www.passpack.com/ https://www.passpack.com/plans 100 hesiel Každoročne Každoročné
TeamsID https://www.teamsid.com/ https://www.teamsid.com/pricing/ 14 dní Mesačne Každoročné $3.00
Team Password Manager http://teampasswordmanager.com/ http://teampasswordmanager.com/buy/ 30 dní Jednorázovo Jednorázová licencia
Team Password https://www.teampassword.com/ https://www.teampassword.com/pricing 14 dní Mesačne
ZOHO Vault https://www.zoho.eu/vault/ https://www.zoho.eu/vault/pricing.html Osobné použitie Mesačne $1.00 $4.00 $7.00
Kitestrings https://www.kitestrings.io/solution/agencies/

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1fXW7h4yUkHa9DgNBVOIUIXvO1v0pXutSAYuxYkfDMp8/edit#gid=0 

Zhrnutie:

  • Väčšina nástrojov si účtuje mesačné poplatky so zľavou pri platbe na rok
  • Zadarmo testovacie demo účty sú bežné na 14 – 30 dní na limitovaný počet používateľov alebo hesiel
  • Priemerná cena za používateľa v lacnejších variantách nástrojov je 2,4 USD mesačne

Vývoj produktu a funkcionality

Na základe analýzy konkurencie som pripravil krátky plán vývoja produktu a zoznam nových funkcií na rok 2018.

Nové funkcie

Vlastnosť Popis Podobné
Farby pre aplikácie Možnosť priradenia štítkov alebo farieb k aplikáciám na ich rozlíšenie v zozname https://passwork.me/
Štatistiky o použití Generovanie štatistík o používateľovi, skupine používateľov cez aplikáciu a počte prihlásení, frekvencii používania, poslednej zmeny hesla
Silná bezpečnosť Uistenie, že máme najsilnejšie možné zabezpečenie/šifrovanie/ukladanie https://www.teampassword.com/security

https://passwork.me/info/security/

Heslo a import používateľa Možnosť importovania zoznamu používateľov a zoznamu nástrojov a hesiel
Bezpečnostný generátor hesiel Bezpečné generovanie hesiel https://www.dashlane.com/features/password-generator
Pripomenutie zmeny hesla alebo automatické vypršanie platnosti hesla Pripomienky týkajúce sa starých hesiel. Jedna zmena hesla pre viacero aplikácií https://www.dashlane.com/features/password-changer
Správca vypĺňania formulárov Funkcia, ktorá pomáha vyplniť formuláre pre ext. používateľov s informáciami o spoločnosti alebo preddefinovanými údajmi
Email notifikácie Emailové upozornenia na pridané nové nástroje, zmeny hesiel, bezpečnostné upozornenia, mesačné štatistiky, nových používateľov v skupine https://www.teampassword.com/features
Externý používateľ alebo jednorázové heslo Schopnosť pozvať externého používateľa na prihlásenie
2-fázová verifikácia Voliteľná dvojfázová verifikácia https://www.teampassword.com/features
Bezpečnostné signály Keď je heslo príliš slabé alebo staré https://www.dashlane.com/features/security-alerts

To do list

TO DO úloha Popis Podobné
Nahranie novej databázy nástrojov Z nasledujúceho:

https://marketingtools.digital/all-tools

https://www.onelogin.com/product/app-catalog
Všeobecné podmienky Pridanie všeobecných podmienok používania https://www.onelogin.com/terms
FAQ sekcia Viac detailnejších informácií v angličtine na: https://pm.visi.sk/app/faq
Používateľské rozhranie V používateľskom manažmente: vytvorenie, uploadnutie, vymazanie alebo zmena používateľov:

https://pm.visi.sk/admin/users

Filter používateľov Filtrovanie používateľov nielen podľa vyhľadávania, ale aj podľa podmienok (dátum prihlásenia, skupina používateľov, priradené aplikácie) v:

https://pm.visi.sk/admin/users

Tool LOGO & Name Nové logo nástroja a názov
Grafický dizajn nástroja Vylepšenie grafického rozhrania
Správcovská sekcia pre platených zákazníkov Vďaka správe účtu, správe používateľov, fakturačným údajom
Frontendová prezentácia a prihlasovacia stránka https://www.teampassword.com/

https://www.commonkey.com/

Návod na onboarding Po nastavení prvého účtu

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1hp_t_d-BWD22IAxnoLKx5OMtDn4eNk8eFC4-ZpOL2Nw/edit#gid=364543854 

Positioning produktu a dopyt

Je nevyhnutné, aby sa náš LMT zameriaval na určité špecializované trhy, ako napríklad:

  • Digitálna agentúra
  • Online marketingová agentúra
  • Mediálna agentúra
  • Agentúra pre webový dizajn

Záujem súvisiaci s digitálnou agentúrou:

Tu je niekoľko návrhov pre názov nástroja:

  • LoginBoy.com
  • Passwordix.com
  • OneClickLog.com

Finančná stratégia

Na základe prieskumu porovnávania cien v rámci konkurencie by som navrhol použiť tento cenový model:

Raw

Až do 20 používateľov

Medium

Až do 50 používateľov

Well done

Až do 200 používateľov

Viac ako 200 používateľov
Skúšobná verzia 30 dní 30 dní 30 dní 30 dní
Mesačná platba $19 $39 $99 Kontaktujte nás

Toto je jednoduchý biznis case pre rok 2018:

Výdavky Príjmy
Položka Mesačné výdavky Každoročné výdavky Položka Množstvo Mesačný príjem Každoročný príjem
Vývoj €500.00 €6,000.00 Malé účty 20 €310.00 €3,100.00
Manažment účtov €300.00 €3,600.00 Stredné účty 16 €512.00 €5,120.00
Predaj €500.00 €6,000.00 Veľké účty 20 €1,640.00 €16,400.00
Marketingové aktivity €500.00 €6,000.00
Server & IT €50.00 €600.00
Obsah €200.00 €2,400.00
SUM €2,050.00 €24,600.00 SUM 56 €2,462.00 €24,620.00

Pevne verím, že vám niektoré tipy pomôžu a po tomto článku sa budete vedieť lepšie zorientovať v príprave biznis plánu. Neberte to ako prepracované podklady, je to maximálne zjednodušená verzia, ktorú si viete urobiť doma úplne sami za pár hodín a následne na tom stavať ďalej.