V poslednej dobe sme sa venovali na našom blogu sérií článkov na tému „život v agentúre” a k tomu bezpochyby patrí práca s počítačom. Ak k tomu prirátame ešte aj nevyhnutnú osobnú konzumáciu onlinu, čas strávený pozeraním na monitor alebo display smartfónu môže byť aj 12+ hodín denne.

modre svetlo v noci

modre svetlo v noci

Asi tak posledný rok až dva som cítil pri dlhšej práci pálenie očí, nevedel som v noci zaspať, nevedel som sa sústrediť. Rozhodol som sa navštíviť očného lekára. Ten zistil, že je všetko v poriadku. Napriek tomu, som však začal nosiť okuliare.

Kde bol potom problém? O tom vám viac poviem v tomto článku.

Existujú dva hlavné problémy, ktoré vznikajú pri dlhodobom pozeraní na monitor a displeje

·  Syndróm suchého oka – rieši sa doživotným kvapkaním kvapiek do oka, ktoré predpíše očný lekár, alebo môžete použiť túto slovenskú aplikáciu (len pre Windows).

·  Problém prenikania modrého svetla do oka – tomuto sa budem venovať v článku.

Čo je to teda modré svetlo?

Je to časť spektra viditeľného svetla, ktorá preniká až k sietnici oka a tú poškodzuje, zároveň blokuje vylučovanie hormónu melatonínu.

upravenydvojka

Náš organizmus je riadený biorytmom, na ktorom závisia všetky biologické funkcie vrátane spánku. Svetlo, ktoré zachytávame očami, nášmu telu pomáha tento prirodzený biorytmus udržiavať. Očné receptory posúvajú informácie mozgu a následne celému telu tak, aby bola cez deň zaručená bdelosť a v noci spánok.

Modré svetlo je prirodzenou zložkou denného svetla a pokiaľ by sme žili bez výdobytkov našej doby niekde na pláži, bolo by to OK. Práve ono dáva cez deň telu signál, aby ostalo bdelé, jeho deštruktívne účinky cez deň eliminujú iné vlnové dĺžky svetla, môžeme to nazvať prirodzeným starnutím oka.

Modré svetlo pri dlhodobom pozeraní na monitor, a hlavne večer, túto rovnováhu narúša, a to tak, že telu dáva signál, že je deň. Pred spaním sa každému človeku v tele uvoľňuje hormón melatonín, ktorý nám umožňuje rýchlo zaspať. Pokiaľ sa však tento hormón do tela neuvoľní, výsledkom je nespavosť a prehadzovanie sa v posteli. 😉

Nedostatok melatonínu však môže viesť k oveľa závažnejším poruchám a okrem zlého spánku môže viesť k poruchám koncentrácie, cukrovke, srdcovým ochoreniam, bolestiam hlavy,…

V aplikácií fluxometer si môžete otestovať, aká je intenzita modrého svetla na rôznych zariadeniach a zároveň si môžete vybrať filter modrého svetla a uvidíte, ako sa zmení priebeh na grafe a jas disleja.

IPhone 6 bez filtra

Takto budete vidieť display iPhone 6 s okuliarmi značky GUNNAR PPK.

Aké je riešenie?

Odfiltrovať modré svetlo môžeme viacerými spôsobmi.

1.  Použiť okuliare so špeciálnou povrchovou úpravou skiel

Mimoriadne vhodný spôsob pre ľudí, ktorí už nosia okuliare a sú na ne zvyknutí – stačí si objednať do rámu nové sklá s povrchovou úpravou na zabránenie prenikania modrého svetla. Tento spôsob používam aj ja, no keďže som okuliare nikdy predtým nenosil, dosť dlho mi trvalo, kým som si na ne aspoň trochu zvykol.

Takéto okuliare sa dajú nájsť napríklad na Amazone alebo Ebay, no ich pôvod je ťažko preukázateľný.

Najlepšie je zájsť do nejakej očnej optiky, kde si kúpite certifikované sklá od popredných výrobcov, napríklad Essilor. 

Mne sa do optiky nechcelo chodiť, keďže čas sa dá zužitkovať aj lepšie, takže som si okuliare na pc s ochranou proti modrému svetlu kúpil online.

2.  Kúpiť si monitor s Low-blue light vyžarovaním

Toto je skvelá vec a odporučil mi to spolužiak z vysokej školy, ktorému ho po druhej očnej operácii kúpila spoločnosť, kde pracuje ako projektant.

Nevýhoda však je, že ak pracujete na viacerých zariadeniach, využívate home office alebo často cestujete, prenášať monitor je dosť nepraktické. 😉

 BenQ má niečo v ponuke, ale z  popisu na webstránke niesom nadšený a asi by ma pri kúpe nepresvedčili ,) ASUS mal na stránke  aj skvelé infografiky na vysvetlenie „problému s modrým svetlom” a samostatnú landingpage, žiaľ už nefunguje. Takže je treba hladať a pýtať sa.

3.  Použiť aplikáciu na elimináciu modrého svetla

Odporúčam používať f.lux 

Je to jednoduchá aplikácia, ktorá automaticky prispôsobuje jas vášho monitora podľa zadanej geolokácie, funguje aj offline a nepotrebuje žiaden senzor, keďže využíva vopred zaznamenané dáta o pohybe slnka.

Test tejto app a či naozaj funguje, je tu: https://www.youtube.com/watch?v=-Xj7XDT6UNk

Ja som našiel len samé dobré referencie, aj keď je treba povedať, že celkom vás nezbaví negatívnych účinkov modrého svetla, len ich eliminuje.

patka

Nevýhodou je, že upravený screen mení farebnosť (čím je viac hodín po západe slnka, tým sú farby viac teplejšie, čo nemusí vyhovovať každému).

Výhodou je, že si môžete aj nastaviť rôzne režimy. Napríklad pre sledovanie videí… Ak chcete pracovať v úplnej tme, odporúčam si nastaviť režim „darkroom”.

sestka

Áno, nie je to pre každého. 😉

4.  Nainštalovať špeciálnu fóliu na ochranu proti modrému svetlu priamo na monitor alebo display smartfónu

Smartfón nie je pre väčšinu z nás primárny pracovný nástroj, takže tomu sa veľmi venovať nechcem. Bez problémov sa dajú aj u nás kúpiť ochranné fólie alebo tvrdené sklá s ochranou proti modrému svetlu.

Pre prácu používam MacBook Air 13, tak som sa rozhodol, že si na monitor nalepím ochrannú fóliu proti modrému svetlu, keďže na tie okuliare som si ešte stále nezvykol. 🙂

Na Slovensku som však nenatrafil na nikoho, kto by ich mal v ponuke. Samozrejme, v Google sa pri slovnom spojení „blue light screen protector macbook air” zobrazilo niekoľko zaujímavých výsledkov, problém je, že nie každý ich dodáva na Slovensko alebo vzhľadom na cenu dopravy je to už trochu drahšie.

Veľmi zaujímavá je napríklad táto spoločnosť dodávajúca ochranné fólie http://health-e.com/

Ja som sa však rozhodol ísť priamo ku koreňu, a tak som zisťoval, kto tieto fólie vyrába. Samozrejme, všetko je to balené v Číne, ale vyrába ich spoločnosť Asahi Glass Co., Ltd. v Japonsku, ktorá je jednotka v kvalite a v rámci sveta patrí k top spoločnostiam, ktoré sa zaoberajú sklom a optikou.

Keďže na Slovensku to nikto v ponuke nemal, urobil som sourcing v Číne, vyfiltroval dodávateľov a nechal som si poslať rovno pár kusov.

Ak si chcete potešiť oči, môžete si ich kúpiť tu

Záver:  Tento článok mal byť návodom, ako byť viac v „pohode“ pri práci s počítačom. Rozhodne odporúčam vyskúšať niektoré z tipov. Veď oči máme len dve. 😉