Na zahraničných weboch, ako napr. MOZ, sa objavili predpovede pre rok 2016 v oblasti SEO a online marketingu. Niektoré trendy v USA či západnej Európe sa na Slovensku však prejavujú inak, väčšinou s istým oneskorením, ako aj iným prístupom zo strany ľudí.

Skúsim vypichnúť 5 významných vecí, s ktorými môžeme na rok 2016 počítať.

1 Nárast podielu návštevnosti webov z mobilných zariadení

Hoci sa vo všeobecnosti predpokladá spomalenie rastu podielu návštevnosti z mobilných zariadení, na Slovensku môžeme ešte predpokladať normálny rast. Samozrejme, výrazne závisí od segmentu. Ak ste si ešte doteraz nedali námahu s prechodom na responzívny web, pozrite si v Google Analytics alebo obdobnom analytickom nástroji, aký podiel návštevnosti vám prichádza z mobilov a tabletov.

Hoci väčšinou návštevy z mobilných zariadení dosahujú iba zlomky konverzií v porovnaní s návštevami z desktopov, ide tu aj o budovanie povedomia značke, službe či produktu. A možno práve návštevnosť zo smartfónu predchádzala konverzii z desktopu.

Navyše, v apríli 2015 Google začal brať ako faktor pre pozície vo výsledkoch mobilného vyhľadávania aj skutočnosť, či ide o web optimalizovaný pre mobilné zariadenia. Tie neoptimalizované posúva nižšie.

2 Vytláčanie organických výsledkov platenými

Google za posledné roky robí v AdWords paralelne dve veci:

  • Pomocou napr. skóre kvality núti inzerentov posielať návštevníkov na relevantné výsledky. A preto už nie je namieste taká výrazná neochota zo strany niektorých ľudí klikať na platené výsledky.
  • Postupne výrazné žlté pozadie pod platenými výsledkami nahrádza malou značkou „Reklama“, čím platené výsledky viac splývajú s organickými.

Nedávno začal namiesto prvých troch platených odkazov pridávať prvé štyri platené odkazy, čo logicky uberá miesto pre organické výsledky.

Google nie je charita, ale biznis a odkedy sa reštrukturalizoval do Alphabet, bude chcieť ešte viac miliárd na financovanie projektov najrôznejšieho druhu.

3 Vytláčanie klasických organických výsledkov lokálnymi

Ďalší trend, ktorý bude pokračovať, bude zvýšený dôraz na lokálne výsledky. Darmo bude firma v organickom všeobecnom vyhľadávaní medzi prvými, keď ju zatienia platené a lokálne výsledky.

Možno ste to doteraz nerobili, ale klásť dôraz na optimalizáciu lokálnych výsledkov bude stále dôležitejšie.

4 Monopol Google/Facebook pre Slovensko stále neohrozený

Aj napriek tomu, že od vyhľadávača Bing z dielne Microsoft sa očakáva pomalý rast a v USA sa blíži k 25-percentnej hranici, na Slovensku si bude aj v roku 2016 Google stabilne držať svoje extrémne dominantné postavenie. V Česku bude napr. podiel Seznam.cz naďalej oproti Googlu klesať.

Podobne na poli sociálnych sietí bude na Slovensku aj v roku 2016 Facebook stále tá primárna sociálna sieť a ostatné skôr do počtu.

5 Update Google algoritmu v podobe nového zvieraťa?

Posledná vec ostáva skôr otvorená. Kto vie, aké zviera ponesie ducha výraznejšej zmeny Google algoritmu a kto vie, či k nejakému prírastku do Google zoo v roku 2016 vôbec príde. Očakávať však možno minimálne aktualizácie a precizovanie tých súčasných.

Želám vám, aby sa vaša práca nestala obeťou týchto zmien.

Na záver

Tak ako použiteľnosť a možností vyhľadávačov sa stále zdokonaľujú, tak sa zdokonaľujú aj weby. A detaily na strane on page (kvalitný obsah, štruktúrované dáta ap.) hrajú čoraz väčšiu úlohu.

Ak sú však viaceré weby dobre zoptimalizované na strane zdrojového kódu, potom je to off page (kvalitné odkazové portfólio), čo v konečnom dôsledku môže rozhodnúť.