Neraz som sa stretla s odvážnym tvrdením: „Veď mňa reklamy vôbec neovplyvňujú.” No predsa len existujú reklamné kampane, ktoré nielenže ovplyvnili naše nákupné správanie, ale mnohým zmenili i životy. Zamyslela som sa nad nimi, pátrala po internete a tu je môj výber.

Diamanty sú večné ako naša láska

Noc posiata hviezdami, v pozadí sa ligoce Eiffelovka a šumí Seina, keď v tom si on kľakne a so slovami „Vydáš sa za mňa?” vytiahne krabičku s obrovským diamantovým prsteňom. Romantická scéna, po ktorej túžia milióny žien po celom svete. No vedeli ste, že zvyk obdarúvať svoje budúce manželky diamantovými prsteňmi na znak pravej a večnej lásky nie je len romantické gesto našich pra-pra-prastarých otcov a nemá nič spoločné s nejakou národnou kultúrou? Za všetko môže reklamná kampaň.

Začalo sa to v prvej polovici 20. storočia, keď spoločnosť De Beers zápasila s nízkym dopytom po drahých kameňoch a obzvlášť diamantoch. Americké ženy boli v tom čase praktické a oveľa väčšiu radosť mali z novej práčky než z nejakého prsteňa. De Beers si vtedy možno vraveli, že radšej mali predávať tie práčky, ale keby sa tak stalo, nikdy by sa z nás nestali takí romantici, akými sme dnes. Spoločnosť z posledných síl oslovila reklamnú agentúru Ayer & Son, aby vymyslela kampaň, ktorá by predala ich diamantové prstene. A tak jeden šikovný copywriting A Diamond Is Forever spôsobil doslova revolúciu a navždy zmenil naše životy. Reklamná kampaň bola mimoriadne úspešná a muži na celom svete uverili, že len diamant dokáže dokonale vyjadriť vzťah k milovanej žene.

diamond is forever

Zdroj: Pinterest

Kultová fialová krava

Teraz trochu z iného súdka. Trochu sladšieho. Kto by nepoznal čokoládu Milku a jej hlavnú predstaviteľku – fialovú kravu? Myslím, že taký človek sa nenájde. 🙂 No len málokto vie, odkiaľ sa krava Milka zobrala. A preto som pátrala.

Čokoláda Milka sa po prvý raz objavila na pultoch obchodov v roku 1901 a už jej prvé balenie malo svoju typickú fialovú farbu. Majiteľ čokoládovne, pán Suchard, mal totiž pocit, že fialová bude medzi množstvom iných produktov dobre viditeľná. A ako prišiel k fialovej krave? Hovorí sa, že Suchard sa inšpiroval krátkou básňou Geletta Burgessa z roku 1895, v ktorej Gelett hovorí, že nikdy nevidel fialovú kravu a dúfa, že ju nikdy neuvidí. A ak by sa tak aj stalo, dúfa, že fialová bude len ona a nie on sám. Trochu nezmyselné štvorveršie, ale práve takto vznikla ikonická krava Milka. A my sme dnes radi, že fialová je. 🙂

To však bola stále len krava, ktorá bola nakreslená, a my si ju predsa pamätáme živú. Jej najslávnejšou predstaviteľkou v televíznych reklamách bola Swallow pomaľovaná fialovou farbou. Stala sa slávnou natoľko, že keď mala skončiť na bitúnku, zdvihla sa taká vlna odporu, že Suchard musel zakročiť a zo Swallow sa stala spokojná pani dôchodkyňa so štedrým kravským dôchodkom. Swallow umrela prirodzenou smrťou v roku 1990, no v nás žije dodnes.

V 90. rokoch sa v Nemecku realizoval marketingový prieskum, v ktorom malo asi 40 000 detí nakresliť kravu. Skúste si tipnúť, ako to dopadlo. Tretina z nich ju nakreslilo fialovú. Ja som zas, našťastie, vedela, ako krava naozaj vyzerá, no vždy som v kútiku duše verila, že tá fialová pobehuje niekde v Alpách a práve z jej mlieka sa vyrába chutná čokoláda. A čo vy? 😉

Milka-Kuh TV-Spot

Zdroj: www.swissinfo.ch

Santa je len jeden

Kto na Vianoce nosí darčeky? U nás je na prvom mieste stále Ježiško, no hlavne v západných krajinách je to milý deduško s pár kilami navyše, ktorý je oblečený vo svojom typicky červenom kostýme. A darčeky nosí iba dobrým deťom!

Aj za Santa Clausom však stojí vydarená reklamná kampaň. V roku 1931 sa už vtedy známa spoločnosť The Coca-Cola Company rozhodla, že by svoje vianočné balenie chcela niečím ozvláštniť. A tak sa obrátila na výtvarníka menom Haddon Sundblom so zadaním, aby vytvoril vianočný inzerát. Sundblom nakreslil veselého a dobrého starca s dlhou bielou bradou, s červeným kabátom a nohavicami a s vysokými čiernymi čižmami. A takto nám jedna vydarená reklamná kampaň zmenila prinajmenšom Vianoce strávené pri televíznych obrazovkách. 🙂

santa claus

Zdroj: http://www.greatamericanthings.net/

Reklamných kampaní, ktoré zmenili naše životy, je určite viac. Ja som vybrala tri a budem rada, ak sa s nami podelíte o vaše tipy. 😉