Google každý rok prichádza s vyše 600 aktualizáciami svojho vyhľadávača. S nimi sú spojené často aj penalizácie, ktoré majú za cieľ potrestať tých, ktorí nehrajú podľa pravidiel. Vyznáte sa v nich?

Čo sú aktualizácie algoritmu?

Aktualizácie sú väčšie či menšie zásahy do algoritmu vyhľadávača, ktoré Google vydáva už od svojich začiatkov. Primárnou úlohou aktualizácií je snaha vytvoriť lepší vyhľadávač. Taký, v ktorom sa ľudom zobrazujú relevantné výsledky vyhľadávania, a taký, ktorý dokáže lepšie pochopiť to, čo vyhľadávajú.

Sekundárnou úlohou týchto aktualizácií je snaha potrestať a znevýhodniť tie stránky, ktoré sa snažia manipulovať s výsledkami vyhľadávania rôznymi webspamovými technikami. Na druhej strane môžu aktualizácie aj odmeniť tie stránky, ktoré hrajú podľa pravidiel. Práve tieto pravidlá hry nie sú definované úplne jednoznačne a aj vďaka ohláseným aktualizáciám algoritmu je nám trochu jasnejšie, ako správne optimalizovať stránky.

Pri každej významnejšej aktualizácii Google oznámi aj to, koľko percent výsledkov vyhľadávania táto aktualizácia zasiahne a koľko percent stránok bude odmenených a potrestaných. Práve tresty zaujímajú ľudí najviac a budú dominovať aj v tomto článku.

Ako Google potrestá tých, ktorí nehrajú podľa pravidiel?

Tresty sú realizované formou penalizácií. Tieto penalizácie môžeme rozdeliť na niekoľko druhov:

  1. automatické – penalizuje vás algoritmus a nie konkrétna osoba
  2. manuálne – penalizuje vás konkrétna osoba
  3. úplné – zasiahnu celý web a nezobrazujete sa vo výsledkoch vyhľadávania
  4. čiastočné – zasiahnu len niektoré podstránky alebo časti webu a prestanete sa zobrazovať na niektoré kľúčové slová

Dostal som naozaj penalizáciu od Google?

Niekedy môžete mať pocit, že vaša stránka bola penalizovaná, ale v skutočnosti to môže byť len dočasný pokles návštevnosti alebo pozícií kľúčových slov. Tento pokles môžu spôsobiť rôzne faktory, ako napríklad sezónnosť, dočasná nedostupnosť stránky, väčšia konkurencia alebo len štatistická odchýlka. Čísla sa po čase vrátia na pôvodnú úroveň.

To, či ste dostali penalizáciu, si môžete overiť v nástroji Webmaster Tools (Návštevnosť z vyhľadávania > Ručné akcie) alebo pomocou tohto nástroja Panguin Tool.

Ak chcete vedieť viac o penalizáciach, tak na stránke Mozu nájdete históriu všetkých aktualizácií algoritmu od roku 2000. K dispozícii je dokonca aj „predpoveď počasia”, ktorá monitoruje zmeny vo výsledkoch vyhľadávača.

Poďme sa ale pozrieť na konkrétne aktualizácie a s nimi spojené penalizácie.

 

Penguin

Táto aktualizácia algoritmu bola prvýkrát ohlásená 24. apríla 2012. Jej úlohou bolo zasiahnuť proti stránkam manipulujúcim s počtom odkazov, ktoré na nich odkazujú, a so slovami, z ktorých tieto odkazy smerujú.

Predstavte si, že máte e-shop, ktorý predáva alkohol, a vy by ste sa chceli zobrazovať čo najvyššie v Google.sk na kľúčové slovo „borovička”, pretože ho vyhľadáva veľa fanúšikov tohoto nápoja. Pred Penguinom ste to mohli dosiahnuť tak, že ste získali tisícky odkazov z pochybných zdrojov a všetky tie odkazy na vašu stránku smerovali práve zo slova „borovička”. Google v tom čase ešte nebol taký šikovný ako dnes a vyhodnotil to tak, že vaša stránka je asi naozaj kvalitná, keďže na ňu smeruje toľko odkazov, a že je určite o borovičke, pretože všetky odkazy boli z tohto slova. Ak ste takýchto odkazov získali naozaj veľa, tak ste za pár týždňov mohli byť prví na toto slovo.

Ako ale získať tisícky odkazov za takú krátku dobu? Poctivo to ide veľmi ťažko, preto ľudia získavali odkazy z rôznych pochybných zdrojov, ako zaspamované fóra, odkazové farmy, nástroje na publikovanie komentárov na blogoch, stovky zbytočných katalógov, pätičkové odkazy, sekcie Partneri na iných weboch, PR portály so stovkami duplicitných článkov a podobne. Dnes to už pôsobí trochu smiešne, ale kedysi to naozaj fungovalo. A, žiaľ, stále sa nájde dosť ľudí, ktorí zaspali dobu a skúšajú tieto triky aj teraz. A kvôli takýmto typom Google neustále zverejňuje ďalšie a ďalšie Penguin aktualizácie.

Treba však pripomenúť aj to, že Tučniak sa nezameriava len na zlé odkazy, ale aj na faktory, ktoré sa nachádzajú priamo na stránke a Google ich zaraďuje do kategórie webový spam. Patrí sem napríklad skrytý text na stránke, stránky so škodlivým softvérom (phishing, trójske kone) alebo keď sa na stránke zobrazuje iný text návštevníkom a iný robotom vyhľadávača. Ich kompletný zoznam nájdete tu.

Penguin môže zasiahnuť celú vašu stránku alebo len niektoré jej časti. Nikto vás neupozorní, že ste dostali penalizáciu, a jej odstránenie môže trvať až niekoľko mesiacov. Penalizácie sa totiž môžete zbaviť až pri najbližšej Penguin aktualizácii. No a problém je ten, že táto aktualizácia býva tak jeden- až dvakrát do roka. Ak trafíte zlé obdobie, môžete čakať fakt dlho.

A ako sa jej zbaviť? Vo väčšine prípadov sa musíte zbaviť toxických odkazov, kvôli ktorým ste si penalizáciu vyslúžili. Môžete tak urobiť ručne a oslovovať ostatné stránky, aby na vás už neodkazovali, alebo môžete využiť nástroj na dištancovanie sa od odkazov. O nástroji som písal na blogu pred pár rokmi.

 

Panda

Druhá najznámejšia aktualizácia bola ohlásená vo februári 2011 s cieľom penalizovať stránky s nekvalitným obsahom a, naopak, odmeniť a zobrazovať vo výsledkoch vyhľadávača tie, ktoré to robia dobre. Zaujímavosťou je, že táto aktualizácia nebola pôvodne pomenovaná po čierno-bielom medveďovi, ale po jednom z tvorcov, ktorý sa volá Navneet Panda.

Čo je to nekvalitný obsah? Je to napríklad duplicitný obsah. Môžete napríklad kopírovať články z iných webov. Alebo preberáte veľa obsahu z iných webov v podobe rôznych RSS feedov alebo widgetov. Duplicitný obsah môžete kopírovať aj v rámci vašej stránky. Máte napríklad e-shop, ktorý predáva kancelárske potreby, a v ňom stovky produktov, ktoré majú každý svoju produktovú stránku a líšia sa len v detailoch, ako je farba alebo veľkosť. Užívateľ, ktorý príde na stránku, chápe rozdiely medzi produktmi, ale robot vyhľadávača to už pochopiť nemusí a vyhodnotí to tak, že všade máte to isté.

Problémom môžu byť aj stránky, ktoré obsahujú príliš málo textu, napríklad jednu-dve vety, a návštevníkovi prinášajú len veľmi malú alebo žiadnu hodnotu. Ak máte takýchto podstránok veľa, tak môžete mať problém.

Penalizovaní môžete byť aj vtedy, ak máte na stránke príliš veľa reklamy a dokonca aj robotovi vyhľadávača je jasné, že stránka existuje len na to, aby ste klikli na nejaký banner alebo affiliate odkaz.

Na rozdiel od Tučniaka sa Panda zameriava iba na to, čo je na stránke a nehodnotí odkazy z iných stránok. Penalizácia môže zasiahnuť celý váš web, a to aj napriek tomu, že ako nekvalitné budú vyhodnotené len niektoré jej časti. V tom lepšom prípade to schytajú len tie nekvalitné časti.

Penalizácie sa môžete zbaviť tiež až pri najbližšej aktualizácii. Oproti Penguinovi je ale Panda milosrdnejšia v tom, že býva aktualizovaná oveľa častejšie a nemusíte čakať niekoľko mesiacov.

A ako sa jej zbaviť? Odstráňte duplicitný obsah, vymažte neužitočné stránky s malou hodnotou pre návštevníka a začnite makať na obsahu, ktorý je unikátny, užitočný a prehľadný pre návštevníka. Viac odporúčaní na túto tému zverejnil aj samotný Google na svojom blogu.

 

Penalizácia za neprirodzené odkazy

Toto je asi najkrutejší spôsob penalizácie, aký môžete dostať. Hlavne kvôli tomu, že vám ju udeľuje konkrétna osoba a nie algoritmus a o jej odstránení opäť rozhoduje človek. Takže sa musíte fakt snažiť, aby ste danú osobu presvedčili o tom, že ste sa naozaj snažili urobiť poriadok so svojou stránkou, poučili ste sa z toho a už to nikdy neurobíte.

Túto penalizáciu dostanete vtedy, ak manipulujete s výsledkami vyhľadávača neprirodzeným získavaním spätných odkazov a odhalia vás. Dobrá správa je, že o tejto skutočnosti vás informujú v nástroji Webmaster Tools, v časti Návštevnosť z vyhľadávaniaRučné akcie. Teda, samozrejme, iba vtedy, ak ho používate.

A ako vás odhalia? Jedna možnosť je, že sa nájde veľa udavačov, ktorí vás nahlásia Googlu. Druhá možnosť je taká, že si vás Google nájde sám. Funguje to vraj tak, že Google monitoruje veľmi konkurenčné frázy, ktoré ľudia vyhľadávajú, a hľadá stránky, ktoré nehrajú podľa pravidiel. Posledná možnosť je, že máte jednoducho smolu.

Penalizácia za neprirodzené odkazy môže zasiahnuť celú stránku alebo iba niektoré podstránky. Niekedy sa úplne prestanete zobrazovať na všetky kľúčové slová, niekedy len na niektoré a niekedy sa vaša stránka nezobrazuje na prvých 100 pozíciách. Možností je niekoľko a váš osud má v rukách niekto v Googli.

Dá sa tejto penalizácie zbaviť? Dá. Aj tu budete musieť využiť nástroj na dištancovanie sa od odkazov, prípadne priamo oslovíte stránky, aby vaše odkazy odstránili.
Okrem toho musíte požiadať o manuálne prehodnotenie, ktoré musíte poslať do Google. Vo väčšine prípadov to ale stačiť nebude a budete musieť poslať aj druhú žiadosť o manuálne prehodnotenie. Odpoveď môžete očakávať v termíne od troch do štrnástich dní a celkový čas, kým sa dostanete na čísla pred penalizáciou, môže trvať aj niekoľko mesiacov.

 

700x100-kolibrik

Túto novinku Google predstavil 26. septembra 2013. Nie je to len aktualizácia, ale kompletná zmena vyhľadávacieho algoritmu.

Kolibrík sa zameriava na dve hlavné oblasti – hlasové vyhľadávanie pomocou mobilných zariadení a snahu vyhľadávača lepšie pochopiť to, čo a ako užívatelia vyhľadávajú. Hlasové vyhľadávanie by malo v najbližších rokoch získavať na popularite. Google preto potrebuje svoj vyhľadávač naučiť, aby odpovedal na konkrétne otázky, aby chápal vzťahy medzi vyhľadávacími dotazmi v kontexte a aby dokázal rozlišovať synonymá.

Darí sa mu to celkom dobre a už aj dnes sa môžete spýtať konkrétnu otázku, na ktorú dostanete presnú odpoveď, a vyhľadávanie synoným už tiež funguje oveľa lepšie ako v minulosti. Konkrétne príklady nájdete v tomto mojom článku.

Penalizuje Kolibrík stránky tak ako Panda a Tučniak? Na túto otázku je veľmi ťažké odpovedať a názory sa líšia. Užívatelia po jeho zverejnení zaznamenali pohyby v pozíciách kľúčových slov, ale spôsobené to bolo vraj Penguin aktualizáciou, ktorá sa objavila v tom istom období.

Nemôžeme teda ani vyhlásiť, že následkov Hummingbirdu by sa dalo zbaviť, podobne, ako je to pri Pande alebo Pinguine. V tomto prípade nestačí len odstrániť pár odkazov alebo napísať nové články. Je to skôr o celkovej stratégii vašej stránky a o jej autoritatívnosti. Ak ste vo svojom odbore jeden z najlepších, dlhé roky vytvárate zaujímavý obsah a prirodzene na vás odkazujú iné stránky, tak vás za tieto aktivity Google odmenil a po Hummingbirde ste si polepšili. V opačnom prípade ste si asi pohoršili.

Rozdiely medzi penalizáciami v infografike

Rozdiely medzi penalizáciami v infografike
Zobraziť infografiku v plnej veľkosti

Zopár rád na záver

Na záver už len niekoľko tipov, ako optimalizovať vašu stránku tak, aby ste nemuseli riešiť každú novú aktualizáciu:

  1. Vytvárajte unikátny obsah, ktorý nie je k dispozícii nikde inde.
  2. Vytvárajte taký obsah, ktorý sa dobre číta návštevníkom a zobrazuje sa správne na každom zariadení.
  3. Odkazy získavajte prirodzene a nepoužívajte manipulatívne techniky.
  4. Nezameriavajte sa na niekoľko konkrétnych kľúčových slov, ale na témy, ktoré zahŕňajú desiatky rôznych tvarov a synoným.
  5. Zamerajte sa na to, aby po technickej stránke spĺňal váš web všetky štandardy a aby ho roboty vyhľadávača vedeli nájsť a spracovať jeho obsah.

Verím, že ak toto všetko spĺňate, tak sa nebudete musieť báť žiadnych optimalizácií, ktoré prídu v najbližšej budúcnosti. 🙂