Internetové vyhľadávače, sociálne siete aj stránky našich obľúbených novín manipulujú obsahom, ktorý dennodenne vstrebávame, a ktorý formuje naše vnímanie sveta. Prečítajte si viac o nástrahách personalizácie a filtrovacích bublín na internete, ktorých sme každý súčasťou.

Personalizácia je nepochybne jednou z najhorúcejších tém online marketingu. Minulý rok sme sa ňou zaoberali niekoľko mesiacov na našom blogu a vydali sme o nej aj ebook, ktorý si môžete zadarmo stiahnuť na našej stránke.

Prečo sa teda k tejto téme vraciam? Lebo personalizácia môže mať ďalekosiahlejšie dôsledky, ktoré nemusia byť vždy pozitívne.

Prečo internetoví giganti manipulujú obsahom?

Ľudia sa od nepamäti spájali do komunít s ľuďmi s rovnakými názormi, hodnotami a presvedčeniami. Takto fungovali už kmene v praveku a dnes na tomto princípe fungujú celé kultúry a civilizácie.

Ak by som to chcel zovšeobecniť, byť medzi svojimi” nám dáva pocit bezpečia a konfrontácia s inými názormi a pohľadmi na svet je príliš namáhavá a nepríjemná. Ľuďom sa jednoducho nechce vychádzať z komfortnej zóny, zabehaných koľají, vychodených chodníčkov.

Presne toto si uvedomujú aj marketéri, ktorí stoja za internetovými vyhľadávačmi, sociálnymi sieťami alebo stránkami rôznych novín a magazínov. Ľudia sa radi vracajú na miesto, kde nájdu to, čo majú radi a čo potvrdzuje ich pohľad na svet. A tu prichádza na rad personalizácia.

personalizacia-vo-vyhladavani-google-vie-co-je-pre-teba-najlepsie

Dobrým príkladom personalizácie na internete je vyhľadávač Google. Dávno sú preč časy, kedy každý používateľ po zadaní kľúčového slova do vyhľadávania videl to isté. Dnes nám vie Google naservírovať výsledky ušité na mieru našich záujmov, histórie vyhľadávania, lokality a mnohých iných faktorov.

Algoritmus Google je stále inteligentnejší a dokáže vydedukovať náš zámer, s ktorým sme zadali kľúčové slová do vyhľadávania. To je aj jeden z dôvodov, prečo je dnes Google najpopulárnejším vyhľadávačom na svete.

Podobne to funguje aj na našich facebookových nástenkách. Množstvo zdieľaného obsahu už bolo také veľké, že by sme ho jednoducho nedokázali spracovať. Preto Facebook začal upravovať naše nástenky tak, aby sa v nich zobrazovalo viac relevantného” obsahu, ktorý by sa bez takéhoto filtra mohol ľahko na nástenke stratiť.

K algoritmickým zmenám feedu najnovšie pristúpil aj Instagram, ktorý začal zobrazovať na prvom mieste príspevky, ktoré sa vám pravdepodobne budú páčiť na základe vašej histórie, vzťahov s publikujúcim a času publikovania. Na Instagram blogu ako dôvod zmeny uviedli, že až 70 % príspevkov vo feede priemerný používateľ ani neuvidí.

Personalizácia má nepochybne svoje výhody, ale pozrime sa aj na jej odvrátenú stranu.

Žijeme v informačnej bubline?

Možno ste sa už stretli s anglickým názvom filter bubble (filtrovacia bublina). Prvýkrát ho spopularizoval Eli Pariser vo svojom Ted Talku Beware online filter bubbles” (Daj si pozor na filtrovacie bubliny na internete) a knihe The Filter Bubble: What The Internet Is Hiding From You” (Filtrovacia bublina: Čo pred tebou schováva internet).

Video z Ted Talku obletelo celý svet a rozprúdilo debatu o nástrahách personalizácie. Pozrite si ho celé, určite stojí za to:

Podľa Parisera je filtrovacia bublina váš jedinečný osobný vesmír, v ktorom žijete online. A to, čo je v tejto bubline, závisí od toho, kto ste a čo robíte, a pritom vôbec nerozhodujete o tom, čo prenikne dovnútra. V praxi to znamená, že sa k vám nemusia dostať dôležité informácie, lebo algoritmus vyhľadávača alebo inej platformy tak rozhodne za vás.

S týmito tvrdeniami sa dá, samozrejme, polemizovať. Ľudia si napr. na Facebooku sami vyberajú priateľov a tiež si môžu do istej miery nastaviť, čo na svojich nástenkách uvidia. Tiež je úplne na nich, či budú používať Google alebo napríklad vyhľadávač DuckDuckGo, ktorý im výsledky na mieru neprispôsobí.

Od vystúpenia Parisera už ubehlo niekoľko rokov a debata sa v tomto smere posunula. Podľa výskumu Eytana Bakshyho je problém filtrovacej bubliny na Facebooku skutočný, ale nemá až taký významný dopad, ako sa pôvodne predpokladalo. Hovorca Google zas uviedol, že v súčasnosti majú nasadených niekoľko algoritmov, ktoré podporujú diverzitu výsledkov a personalizáciu potláčajú. Ďalšie prieskumy tiež spochybňujú rozsah filtrovacích bublín.

Nech už je to akokoľvek, mali by sme si dať pozor a nenechať sa uzatvárať do informačných a názorových bublín. Nezabúdajme však, že takéto bubliny nie sú len fenoménom internetu, ale sú prítomné aj v našom offline živote a nemá ich na svedomí žiadny algoritmus. Vytvárame si ich sami, lebo nám to tak vyhovuje a konfrontácia s inými názormi nie je pohodlná.