Aké chyby robia záujemcovia, ktorí majú záujem o prácu alebo stáž vo Visibility? Je ich mnoho. Objavujú sa v životopisoch, sprievodných e-mailoch aj na pracovných pohovoroch. Robíte ich aj vy?

Pôvodný článok o najčastejších chybách uchádzačov o prácu napísal Marek Šulík (2. novembra 2014). Článok som aktualizovala a rozšírila o svoje skúsenosti.

Vo Visibility pracujem na pozícii HR Specialist. Rukami mi dodnes prešli stovky životopisov. Pravidelne si všímam rovnaké chyby v životopisoch aj sprievodných mailoch. Opakujú sa aj na pracovných pohovoroch. Preto v tomto článku spíšem chyby, na ktoré by ste si ako uchádzači o novú prácu mali dávať pozor. Tiež poradím, čomu sa treba vyvarovať na osobnom stretnutí.

Životopis

Začnime tým najzákladnejším – životopisom. Mali by sa v ňom objavovať iba najdôležitejšie informácie. Veľa ľudí zabúda na konkrétne informácie a vyjadruje sa príliš všeobecne.

Životopis je vašou vizitkou nielen po obsahovej, ale aj vizuálnej stránke. Spomedzi všetkých životopisov musí práve ten váš zaujať na prvý pohľad. Keď neovládate Photoshop, môžete si stiahnuť voľne dostupné šablóny na rôznych webových stránkach. Stačí použiť Google.

Človek často nevie, či má dať do životopisu fotku alebo nie. Na toto neexistuje žiadne pravidlo. Hoci vám to nikto nemôže prikázať, napriek tomu je to v súčasnosti bežný štandard. To, či vám fotka zvýši alebo zníži šancu na pohovor, je otázne. Záleží totiž od viacerých faktorov – od pozície, prístupu HR špecialistu alebo fotografie. Tá by nemala mať vplyv na konečný výber, no ľudia často lepšie reagujú a pamätajú si skôr tvár ako meno. Keď sa rozhodnete pre fotografiu, vyberte takú, ktorá pôsobí profesionálnym dojmom. 

Pracovné skúsenosti

Netreba uvádzať všetky pracovné pozície, ktorými si človek prešiel od strednej školy. Uveďte ideálne tie, ktoré súvisia s miestom, na ktoré sa aktuálne hlásite. Ku každej pozícii napíšte, čo všetko ste robili a aká bola náplň vašej práce. Nezabudnite tiež na informácie o tom, na akých konkrétnych projektoch, resp. pre ktorých klientov ste pracovali, čo ste dosiahli, aký to malo efekt. Používajte pokojne celé vety, akoby ste rozprávali príbeh.

Takto by to vyzerať nemalo:

Pozícia: Copywriter

Náplň práce: publikovanie článkov, implementácia obsahovej stratégie

Skúste to takto:

Pozícia: Copywriter

Náplň práce: Pre klienta som za pol roka publikoval 20 článkov na jeho firemnom blogu (odkaz na blog). Tieto články si dokopy prečítalo 4500 ľudí a na sociálnych sieťach ich zdieľalo 750 ľudí. Vo firme som zaviedol používanie redakčného kalendára, vďaka ktorému sa články publikujú pravidelne aj po mojom odchode.

Vzdelanie

Uvádzať základnú školu je zbytočné. Tú má s najväčšou pravdepodobnosťou každý z nás. Radšej sa zamyslite, čomu ste sa počas štúdia na strednej, prípadne vysokej škole venovali. Písali ste do školského časopisu? Organizovali ste školský bál? Zúčastnili ste sa nejakej súťaže? Napíšte o tom. Keď vám nič nenapadá, napíšte aspoň o svojej záverečnej práci na vysokej škole.

Znalosti

Keď sa hlásite do online agentúry, do životopisu nepíšte, že ste pokročilý používateľ OS Windows, MS Word alebo Excel. V tejto oblasti to berie každý ako samozrejmosť. Vyzdvihnite radšej to, v čom ste naozaj dobrí. To, že viete vytvoriť graf v Exceli, nezaujme nikoho. Iné je, ak viete pracovať s funkciami.

Ľudia často nevedia objektívne zhodnotiť svoje znalosti. Keď robíte pol roka s Photoshopom, nepíšte, že ste expert. Rovnako sa netreba podceňovať. Ak ste v niečom šikovní, napíšte o tom.

Záujmy

Záujmy prezradia viac o osobnosti a súkromí uchádzača. Väčšina z nich tejto časti neprikladá dôležitosť a odflákne to vypísaním klišé, ako cestovanie, knihy, filmy, kamaráti a podobne. Buďte preto konkrétnejší. Ktoré krajiny ste navštívili naposledy? Kam sa najbližšie chystáte? Aké knihy a autorov máte radi? Dajte sem niečo neobvyklé, čo vás odlíši od ostatných.

Môže sa stať, že 90 % ľudí to nebude zaujímať. Môže sa stať i to, že to zaváži pri finálnom výbere na pohovore. Budúcim potenciálnym kolegom v tíme môže byť sympatické práve to, čo robíte. Sadnete si tak s najväčšou pravdepodobnosťou aj po ľudskej stránke.

Formát životopisu

Životopis nikdy neposielajte ako Word súbor, najmä keď používate netradičné písmo, pretože vám to môže rozbiť formátovanie. PDF súbor je istota, že všetko zostane na svojom mieste. Ideálne je, ak ho pomenujete meno_priezvisko.pdf. Názov súboru je dôležitý. Pravdepodobne nebudete jediný, kto sa uchádza o pozíciu. Vďaka správne napísanému názvu súboru vás môžu HR špecialisti jednoducho dohľadať.

Plusom je, keď máte svoj životopis online. To isté sa týka aj portfólia. Ak máte dobre vyplnený profil na LinkedIne, stačí, keď naň pošlete odkaz.

Ak ste grafický dizajnér, portfólio neposielajte v zazipovanom súbore. Využitie opäť online stránky, ako Behance alebo Dribble. Môžete si tiež vytvoriť Tumblr, napr. chcempracovatvovisibility.tumblr.com. Keď ste copywriter, neposielate texty v prílohe, publikujte ich na svojom blogu. Zaberie vám to pár minút a výsledný efekt je neporovnateľný.

Prečítajte si náš podrobný článok o tom, ako napísať životopis a získať si ním personalistov.

Sprievodný e-mail k životopisu

Niektoré firmy vyžadujú od uchádzača motivačný list. Iné to nevyžadujú, no určite k životopisu ocenia sprievodný text. Je rovnako dôležitý ako samotný životopis. Keď váš životopis nie je dokonalý, práve pútavý e-mail môže ohúriť človeka na druhej strane. Osobne ma vždy poteší, keď sa uchádzač pekne predstaví a rozpíše. Mám tak o ňom lepšiu predstavu.

Dajte si preto záležať na obsahu, ktorý posielate svojmu potenciálnemu zamestnávateľovi. Toto je presne tá časť, kde chcete zaujať a máte byť kreatívni. Neposielajte len generický e-mail, ktorý rozpošlete do každej firmy a zmeníte len pár údajov.  Nerobí to dobrý dojem a zároveň je jasné, že firma, do ktorej sa hlásite, je len ďalšia v poradí.

Práve s týmto tipom sa viaže aj jedna milá príhoda. Asi pred rokom nám napísal e-mail chalan, ktorý mal záujem o stáž vo Visibility. Problém však bol, že okrem našej agentúry dal do kópie takmer všetky reklamné a digitálne agentúry v hlavnom meste. Všetky tak dostali na vlas rovnaký e-mail s množstvom príjemcov. Takto sa to naozaj nerobí…

Keď chcete zvýšiť svoje šance a odlíšiť sa od konkurencie, môžete sa inšpirovať pár tipmi, ako vytŕčať z davu.

Často sa u študentov stretávam so stručným textom, že majú záujem o stáž. Keď sa hlásite do agentúry, je vhodné špecifikovať, v ktorej oblasti chcete získať skúsenosti. Pri nižších ročníkoch sa môže stať, že nevedia, ktorým smerom sa chcú uberať. Je preto super, keď uvedú témy alebo predmety v škole, ktoré ich bavia, aký typ človeka sú a na aký typ práce by sa mohli hodiť.

E-mailová adresa

Nie je vyslovene chyba, keď máte e-mailovú adresu vo forme zdrobneniny vášho mena alebo prezývky, ktorou vás oslovujú rodičia či kamaráti, napríklad bodybuilder89@azet.sk. Je to vaša osobná vec. Sú však ľudia, ktorí podľa e-mailu hodnotia serióznosť uchádzača.

Každý človek by mal mať jeden oficiálny e-mail v tvare meno.priezvisko@domena.com, práve pre takéto účely.

Predmet e-mailu

Keď vás v pracovnej ponuke vyzvú, aby ste do predmetu e-mailu napísali: „Pracovná ponuka: SEO špecialista,” tak to, prosím, urobte. Môže sa stať, že príjemca správy má nastavený filter na tento predmet a váš e-mail si nevšimne. Prípadne ho bude ignorovať, pretože nedokážete splniť ani základnú požiadavku. Ak však špecifikovaný nebude, môžete sa pohrať s vašou kreativitou, no do takej miery, aby bolo jasné, že sa uchádzate o prácu.

Pohovor

Ako hovorí jeden z najznámejších citátov: „Nikdy nedostaneš druhú šancu zanechať prvý dojem.Dbajte teda na to, ako sa predstavíte. Pred pohovorom nezabudnite vyhodiť  žuvačku a myslite na to, že ľuďom pracujúcim v agentúre sa treba pozdraviť tiež.

Príchod na pohovor

Dochvíľnosť je výsada kráľov. Toto je pre mňa dôležité pravidlo v bežnom živote a pri pohovore by malo platiť pre každého. Preto nemeškajte. Nemusíte prísť o 20 minút skôr. Osoba, ktorá s vami bude viesť pohovor má určite svoj denný harmonogram a museli by ste na ňu dlho čakať. Prísť však o 5 minút vopred, aby ste pohovor začali včas, je určite na mieste.

Keď sa predsa len stane, že meškáte, zavolajte alebo napíšte sms v dostatočnom predstihu. Pokúste sa aspoň odhadnúť čas omeškania. Nie je nič horšie ako keď niekto mešká a nikomu nedá vedieť.

Tykať alebo vykať? Často sa ma ľudia na pohovoroch pýtajú, či si môžeme tykať. Ja tykám automaticky, pretože máme takto nastavenú firemnú kultúru. Samozrejme, keď sú odo mňa starší, slušnosť káže opýtať sa, či je to v poriadku. Nie každá firma je rovnako nastavená, preto by ste mali byť schopní odhadnúť ich štýl z predošlej komunikácie alebo pri zisťovaní informácií o firme.

Príprava na pohovor

Na pohovor sa treba pripraviť. Zistite si informácie o firme, do ktorej idete. Nezabudnite si pozrieť, aké má portfólio klientov, ako dlho je na trhu a koľko má zamestnancov. Pripravte si otázky na odpovede, ktoré sa vás s veľkou pravdepodobnosťou opýtajú. Napríklad:

Čo viete o našej firme?

Prečo sa hlásite na túto pracovnú pozíciu?

Čo bolo náplňou práce vo vašom predchádzajúcom zamestnaní?

Na akom konkrétnom projekte ste pracovali?

Aké sú vaše najväčšie úspechy?

Aký plat si predstavujete?

Príprava je dôležitá. Pre introvertov, ktorí nemajú také pohotové reakcie a nie sú ukecaní ako extroverti, je to rada, ako môžu zmazať povahové rozdiely. Nemusíte sa báť, že odpoviete zle. Zlá odpoveď na takéto otázky neexistuje. Ide skôr o to, ako vetu sformulujete či ako na ňu zareagujete.

Predsa len jedna, v úvodzovkách, zlá odpoveď existuje – „neviem”. Najčastejšie je odpoveďou pri otázke o predstave platu. Každý človek predsa vie, koľko finančných prostriedkov potrebuje na svoje fungovanie a platenie účtov. V pracovnom inzeráte ste si mohli pozrieť rozpätie sumy, ktorú firma ponúka. To vám môže poslúžiť ako odrazový mostík. Keď máte vyššiu predstavu, vypočujte si napríklad benefity firmy a potom zvážte, či ste zo svojich nárokov ochotní poľaviť alebo nie.

Ak sa vám ozvú naspäť s tým, že si vybrali iného kandidáta, tak im aspoň odpíšte a poďakujte im za čas. Možno ste boli druhí v poradí a vďaka tomuto gestu si na vás spomenú v budúcnosti.

Oblečenie na pohovor

Je vhodné si vopred zistiť, ako sa ľudia v danej firme obliekajú. Overiť si to môžete napríklad na profile firmy na sociálnej sieti. Samozrejme, vždy zostaňte sami sebou. Vyberte si zo šatníka kúsky, ktoré sú o kúsok lepšie a sú adekvátne pozícii, na ktorú sa hlásite. Vyhnite sa príliš krátkym sukniam, veľkým výstrihom, šortkám či sandálom.

Dress code je dôležitý pre firmy, ktoré majú veľa zamestnancov, klientov a veľa rôznych stretnutí. Vo svete reklamných, digitálnych a marketingových agentúr sa cení skôr originalita. Kreatívnych ľudí spoznáte na prvý pohľad, pretože sa neboja vyjadriť svoju individualitu.

Prečítajte si tiež náš článok o tom, ako sa obliecť na pohovor.

Záver

Získať pracovné miesto nie je jednoduché. Najmä keď ste študent, absolvent vysokej školy, alebo nemáte dostatok pracovných skúseností. Preto sa zamerajte na detaily, ktoré často rozhodujú o tom, či uspejete alebo nie. Prajem vám veľa úspechov pri hľadaní vysnívanej práce a na pracovných pohovoroch.