Posledné roky sa pravidelne objavujú informácie a rôzne štatistiky o náraste používateľov, ktorí využívajú mobilné zariadenia k prístupu na internet. Nebude teda prekvapením, že aj v roku 2015 zohrajú smartfóny a tablety významnú úlohu.

S rastúcim používaním týchto prístrojov sa stáva optimalizácia stránok pre mobilné zariadenia významnou časťou marketingovej stratégie. Ako teda môžete lepšie porozumieť „mobilným návštevníkom“ svojho webu a vytvoriť pre nich ešte lepšiu stránku? Samozrejme, dá sa to pomocou Google Analytics.

Aké zariadenia používajú návštevníci vašich stránok?

Infografika vytvorená z dát GlobalWebIndex ukazuje nielen popularitu smartfónov, ale aj význam rozvíjajúcich sa mobilných zariadení, akými sú napríklad Smartwatches. Poznať detaily o zariadeniach, ktoré dominujú návštevnosti vášho webu, rastie na dôležitosti.

Mobilné zariadenia v Google Analytics

Vďaka pokročilým funkciám Google Analytics v sekcii o mobilných zariadeniach dokážete získať mnoho užitočných dát. Nielen to, či vašu stránku navštevujú ľudia pomocou tabletu alebo mobilu. Pridaním sekundárnych segmentov viete zobraziť konkrétny typ zariadenia, nainštalovaný operačný systém na tomto zariadení, ale aj rozlíšenie displeja.

Mobilne zariadenia a google analytics

Tieto údaje vám následne pomôžu odpovedať na rôzne typy otázok:

  • Koľko ľudí navštevuje vaše webové stránky prostredníctvom mobilných zariadení v danom časovom období?
  • Koľko percent tvoria mobilné zariadenia z celkového počtu návštev?
  • Aké sú rozdiely v počte zobrazení stránok cez desktop zariadenia, mobilné telefóny a tablety?
  • Koľko času trávia návštevníci s mobilným zariadením na vašich stránkach?
  • Aké rozlíšenie displeja je najčastejšie? Je moja stránka pripravená aj pre tento typ?

Získané dáta o prístrojoch, ktoré návštevníci používajú na prezeranie vašich stránok, vám ďalej pomôžu pri odpovediach na otázky, ako vylepšiť a optimalizovať webovú stránku.

Optimalizujte si web

Pri tvorbe webových stránok pre mobilné zariadenia pamätajte na pár dôležitých bodov, ktoré vám umožnia čo najlepšie využiť menšie rozmery displejov na mobilných zariadeniach.

1. Zamerajte sa na rýchlosť načítania celého webu. Pomôcť môže napríklad komprimácia obrázkov. Rýchlosť zobrazenia vašej stránky pre mobilné zariadenie jednoducho otestujete nástrojom Google PageSpeed Insights, ktorý vám zároveň poskytne rady, ako ešte viac zrýchliť stránku.

rychlost nacitania mobilneho webe

2. Zabezpečte, aby bolo pre používateľov jednoduché niečo kúpiť alebo vás kontaktovať. Snažte sa znížiť počet krokov nákupného procesu a používajte stručné formuláre s čo najnižším počtom polí.

3. Využívajte zaškrtávacie políčka, zoznamy a posúvacie ponuky, aby ste uľahčili zadávanie údajov na malých displejoch.

4. Minimalizujte potrebu posúvať webové stránky – uprednostnite len vertikálny režim.

5. Na vstupnú stránku umiestnite svoju adresu a v prípade telefónnych čísel používajte funkciu click-to-call.

Ako testovať zobrazenie svojich stránok na rôznych zariadeniach

S množstvom získaných dát o zariadeniach z Google Analytics sa môže zdať testovanie designu vašich stránok časovo náročné. Opak je však pravdou.
Jednoduchou skúškou, ručným zužovaním okna prehliadača môžete v reálnom čase overiť správanie sa stránky pri rôznych veľkostiach displeja. Dajú sa však využiť aj rôzne online nástroje, ktoré zobrazia váš web v najbežnejších rozlíšeniach. Otestujte si web cez nástroj http://mobiletest.me/

Testovanie zobrazenie webu na mobile

Mobilné vyhľadávacie dopyty

Ďalšími prínosnými údajmi by moli byť aj slovíčka, cez ktoré sa dostávajú „mobilní návštevníci“ na vaše stránky. Pomocou použitia filtra v nástroji Google Webmaster tools viete zistiť mobilné vyhľadávacie dopyty (presnejšiu informáciu poskytoval ešte donedávna aj Google Analytics). Ako bonus nájdete aj informácie, koľkokrát sa váš web zobrazil na dané slovné spojenie a koľkokrát si naň používateľ klikol. Vidíte aj to, na ktorej pozícii sa váš web nachádza pri danom kľúčovom slove. Podľa toho sa môžete zamerať na zlepšenie pozície vašich stránok na konkrétne kľúčové slová vo výsledkoch vyhľadávania.
mobil filter google webmaster tools

Záver

Aj na Slovensku pribúda čoraz viac používateľov mobilných zariadení s prístupom na internet. Návštevnosť zo smartfónov a tabletov tvorí významnú časť z celkovej návštevnosti webu. Nastoľuje sa teda otázka: Dokážete využiť tento obrovský potenciál a je naň váš web dostatočne pripravený?