Odkedy som vo VISIBILITY, napísal som 15 článkov, vďaka ktorým som sa stal k dnešnému dňu najčítanejším autorom nášho Visiblogu za posledné dva roky. Odhadujem však, že by som nedosiahol ani polovicu týchto návštev, keby som obsah nepropagoval na vlastnú päsť a zadarmo.

Prečítajte si o taktikách, ktoré mi (okrem iných) pomohli priviesť na moje články 47 376 návštev a 2173 interakcií (lajkov, zdieľaní, komentárov) na sociálnych sieťach.

Obsah som tvoril pre dve cieľovky

Neprezradím vám nič nové, ak poviem, že každý kus obsahu by mal byť ušitý na mieru svojej cieľovej skupine. Dovolím si tvrdiť, že veľká časť blogerov aspoň sčasti pozná svoje publikum a vie svoje články správne zacieliť, či už intuitívne alebo na vopred určené persóny.

Ak neviete, čo sú to persóny a ako ich správne vytvoriť, prečítajte si Julkin článok.

Pri tvorbe obsahu mám na mysli aj druhú cieľovku, nielen koncového čitateľa. Sú ňou médiá, medzi ktoré počítam facebookové skupiny, facebookové stránky a weby magazínov. Podľa môjho odhadu práve oni priviedli na moje články veľkú časť návštevníkov.

Aj keď sa hovorí, „dobrý obsah sa šíri sám“, niekedy mu treba trochu pomôcť. Prečítajte si, ako som dosiahol, aby moje články zdieľala napr. facebooková stránka Googlu, WordPressu alebo bulvárna Pluska.

Facebookové skupiny

Ako isto viete, na Facebooku poznáme dva typy spoločenstiev – skupiny a stránky. Skupiny fungujú viac komunitne a obsah môžete zdieľať na ich hlavnú stenu (ak ste členom), zatiaľ čo stránky väčšinou fungujú presne naopak – komunikujú za seba a hlavnú stenu majú uzavretú pred „outsidermi“.

Zdieľanie článkov do skupín využívam veľmi zriedkavo. Aby ste nepôsobili ako „spamer“, musíte si dať veľký pozor, aký obsah zdieľate a do akej skupiny. Vždy si prečítajte pravidlá danej skupiny a zamyslite sa nad tým, či váš článok prináša pre jej členov pridanú hodnotu.

Skupiny si najlepšie vyhľadáte cez Facebook search. Ak máte foodblog, jednoducho si nájdete všetky skupiny o varení a receptoch. Ak ste realitný maklér, vyhľadáte si skupiny zamerané na predaj a kúpu nehnuteľností a pod.

Veľká časť mojich článkov sa orientuje na SEO a content marketing. Na Slovensku viem o štyroch aktívnejších skupinách, kde by mohli mať ľudia záujem o môj obsah a jeho zdieľanie neprekračuje pravidlá nastavené ich administrátormi:

Veľkou výhodou takéhoto promovania obsahu je zasiahnutie úzkej cieľovej skupiny, ktorá má reálny záujem o váš obsah. Nedosiahnete síce toľko návštev, ako keď vám článok zazdieľa stránka s 10-tisícmi fanúšikov, o to viac sú však svojou relevanciou tieto návštevy hodnotnejšie.

Ak zdieľate článok do skupiny, pridajte k nemu aj komentár, kde v krátkosti vysvetlíte, o čom je daný článok, a prečo by si ho mali členovia skupiny prečítať. Nebude to pôsobiť „spamersky“ a členovia sa môžu rozhodnúť, či sa im článok oplatí otvoriť.

Tu je ukážka takéhoto príspevku v skupine Marketeri, copywriteri, SEO optimalizátori

Zdieľanie článkov do facebook skupín

Facebookové stránky

Ako som spomínal vyššie, stránky majú väčšinou svoju stenu uzavretú, preto ich musíte osloviť cez správu, v ktorej im navrhnete, aby zdieľali váš článok. Či bude článok na stránke publikovaný, závisí už čisto iba na adminovi/editorovi danej stránky.

Facebook stránka Google

Aby vám niekto dobrovoľne a zadarmo zdieľal obsah, musíte adminovi stránky vysvetliť, prečo by ho mal zdieľať a čo z toho bude mať. Tu je pár tipov, ktoré sa mi pri oslovovaní stránok osvedčili:

  • Obsah článku je relevantný pre danú stránku,
  • článok je natoľko zaujímavý, že môže stránke priniesť vysoký organický dosah, a teda jej pomáha sa zviditeľniť,
  • v článku je spomenutá firma, produkt alebo samotná stránka (Google certifikáty, WordPress…)

V článku o online certifikátoch som okrem iných spomenul aj certifikáty od Googlu. Preto som sa rozhodol, že kontaktujem facebookové stránky jednotlivých certifikátov (Google digitálna garáž) a stránky ich poskytovateľov (Google Partners a Google).

Správa vyzerala nasledovne:

Správa pre Google stránku na Facebook

Všetky spomenuté stránky, ktoré som oslovil, nakoniec článok zdieľali. Tu je ukážka takéhoto príspevku:

Uverejnený príspevok na Google stránke na Facebooku

To isté sa mi podarilo viackrát pri rôznych témach článkov (príklad z 1. apríla):

Prečo ľuďom hrabe príspevok na stene Facebooku

Taktiku oslovovania stránok využívam častejšie ako pri skupinách. Jednak sa nevystavujete riziku, že vás niekto verejne označí za „spamera“, a tiež na ľudí pôsobí dôveryhodnejšie, keď váš obsah zdieľa tretia nezávislá strana a nejde o „samozdieľanie“. 🙂

Webové stránky médií

Musím sa priznať, že túto taktiku som vyskúšal prvýkrát iba minulý mesiac a naozaj sa to vyplatilo. K záveru roka som vytvoril bulvárnejší článok na spôsob BuzzFeedu o najbizarnejších veciach, ktoré ľudia hľadali na Googli v roku 2016.

Sprvoti som bol skeptickejší: dostať obrandovaný obsah do médií, ktoré berú za jeden PR článok stovky až tisícky eur, sa mi zdalo na slovenskom trhu takmer nemožné (ak nejde o PR kampaň, za ktorou je tučný rozpočet).

Vedel som, že musím vytvoriť niečo dostatočne zaujímavé a unikátne. Tiež som počítal so sviatkami, preto som nezvolil odbornú tému, ale skôr ľahší obsah, ktorý by si ľudia na dovolenkách prečítali.

Zámerne som zvolil formát infografiky, aby bol obsah pre médiá zdieľateľnejší (infografiku som vytvoril v bezplatnej verzii nástroja Piktochart). Redakcii osloveného portálu stačilo už len jednoducho vložiť infografiku do článku a pridať k nej krátky komentár.

Po odpublikovaní obsahu na blogu (ideálne by ste to mali spraviť ešte pred) som vytvoril zoznam médií, ktoré by mohli infografiku zazdieľať. Následne som ich kontaktoval prostredníctvom e-mailu alebo facebookovej správy.

Zámerne som použil svoj osobný e-mail, aby som nepútal pozornosť našou firemnou doménou @visibility.sk a aby novinári nebrali článok ako súčasť našich PR aktivít. Neskôr sa to ukázalo ako hlúposť, lebo ma väčšinou v článkoch aj tak spomenuli ako odborníka z VISIBILITY a neriešili, že ide o obsah na firemnom blogu. 🙂

Správa pre média - media outreach

Na moje prekvapenie infografiku alebo celý článok mi zazdieľalo hneď niekoľko portálov, tu uvediem najväčšie úlovky:

Aj vďaka týmto článkom sa dostal odkaz na infografiku na facebookové stránky daných portálov, čo viedlo k ďalšiemu zdieľaniu zo strany iných médií a jednotlivcov. Niektoré stránky ma priamo oslovili, niektoré obsah šírili samovoľne.

Aby som zaistil čo najväčšiu viditeľnosť pre brand VISIBILITY, umiestnil som logo agentúry na začiatok aj na koniec infografiky a poprosil som médiá, aby v článku uviedli aj link na pôvodný článok na Visiblogu. Tiež som do infografiky vložil aj svoje meno, čo mi zas môže pomôcť s budovaním osobného brandu.

Pri doslovnom zdieľaní celého obsahu si dajte pozor, aby na vašu stránku viedol kanonický odkaz (tzv. canonical tag), ktorý Googlu a iným vyhľadávačom povie, že váš článok je originál, tak ako to pri mojom článku spravili na stránke Startitupu.

Canonical tag v článku

Ako to už býva, vyššie uvedené taktiky nie sú vhodné pre každý typ obsahu a odvetvia. Veľmi ťažko by ste vytvárali obsah o plynových vzperách, ktorý by vám ochotne a zadarmo zazdieľali cudzie weby a facebookové stránky.

Napriek tomu si myslím, že s dávkou kreativity sa dá takmer vždy vytvoriť obsah, ktorý bude ľahšie šíriteľný. Stojí to síce viac námahy, ale firmy alebo blogerov takáto bezplatná návštevnosť niekedy môže posunúť tam, kam by sa so svojím rozpočtom nikdy nedostali.

Na záver textu by som rád upresnil, že uvedené taktiky nie sú jediným spôsobom propagácie, ktoré boli použité pri mojich článkoch. Každý príspevok na Visiblogu zdieľame aj na našej facebookovej stránke a vždy ho boostneme aj 20-timi eurami (pred rokom 10-timi), aby sme zvýšili jeho celkový dosah.

Ak by ste mali ďalšie nápady, ako zadarmo propagovať blogové články, neváhajte sa s nimi podeliť v komentároch. 🙂