Newslettery a pozvánky do webinárov posielam našim odberateľom už niekoľko rokov. Úspešnosť týchto kampaní bola slušná, ale s pribúdajúcim počtom odberateľov sa znižovala.

Naše emaily si priemerne otváral každý piaty odberateľ a iba 6 % z nich kliklo na nejaký odkaz. Priemer v tejto oblasti je podľa údajov Mailchimpu oveľa nižší (miera otvorenia: 12 % a miera prekliku 2 %), ale s našimi výsledkami sme neboli spokojní.

V našich emailoch sme pravidelne odberateľom posielali pozvánky na bezplatné semináre a keď na ne kliklo len 6 % ľudí, tak to bol pre nás signál o tom, že ostatných to asi príliš nezaujíma. Dôkazom bol aj relatívne veľký počet ľudí, ktorí sa z odberu postupne odhlásili.

Veľa z nich sa ocitlo v zoznamoch omylom, keď sme v začiatkoch spájali rôzne zoznamy našich kontaktov, a stávalo sa, že sme im poslali email aj po tom, ako sa odhlásili. Bola to jedna z chýb, ktoré sme už v budúcnosti určite nechceli opakovať.

 

Radikálny krok

Rozhodli sme sa preto urobiť radikálny krok. Naším cieľom bolo vytvoriť novú databázu kontaktov. V decembri roka 2013 sme všetkým odberateľom poslali email, v ktorom sme ich vyzvali, aby sa znovu prihlásili na odber našich noviniek. Každý, kto sa neprihlási, bude automaticky vyradený z databázy a my mu už nikdy žiadny email nepošleme.

Chceli sme, aby sa na odber noviniek prihlásili iba tí, ktorí o ne majú naozaj záujem. Nechceli sme ľudí otravovať pre nich zbytočnými emailmi a toto sa nám zdalo ako jediný logický krok.

Email, ktorí sme poslali našim odberateľom

Email, ktorí sme poslali našim odberateľom

 

Aké boli výsledky?

Výsledok tejto aktivity nás príjemne prekvapil. Na našu snahu pozitívne zareagovali až stovky užívateľov, ktorí sa znovu prihlásili na odber.

Získali sme tak zdravé jadro odberateľov, ktorých zaujímali naše emaily a chceli ich pravidelne dostávať.

Druhým krokom boli zmeny na našom webe. Rozhodli sme sa, že budeme aktívnejšie vyzývať návštevníkov, aby sa prihlásili na odber. Formuláre sa objavili pod všetkými našimi článkami na blogu. Vďaka A/B testovaniu sme zistili, ktorí z nich funguje na návštevníkov najlepšie.

Najúspešnejší formulár

Najúspešnejší formulár

 

Formulár sme umiestnili aj na našu hlavnú stránku, po vzore agentúry Distilled. Formulárom sme nahradili pohyblivé bannery na naše služby, na ktoré nikto neklikal.

Formulár na hlavnej stránke

Formulár na hlavnej stránke

 

Aj tieto aktivity mali úspech a získali sme ďalšie stovky nových odberateľov.

Aká je úspešnosť kampaní, ktoré posielame novej databáze odberateľov? Naše emaily si otvára takmer polovica (48 %) všetkých našich odberateľov. Oproti pôvodným 20 % je to zlepšenie o 140 %. Aj v reálnych číslach si naše emaily prečíta dvakrát toľko ľudí ako predtým, aj napriek tomu, že databáza emailov je oveľa menšia.

Na odkazy v emailoch klikne až 14 % zo všetkých odberateľov. Oproti pôvodným 6 % je to nárast až o 133 %. Počet ľudí klikajúcich na odkazy sa zdvojnásobil, čo bolo veľmi dôležité vzhľadom na pozvánky, ktoré im pozývame.

Aj napriek riziku, ktoré sme podstúpili, môžeme celú aktivitu vyhodnotiť ako veľmi úspešnú.

 

10 tipov pre vás

Tu sú tipy, ktorých sa držíme pri vytváraní našich emailových kampaní a ktorých nedodržiavanie nás rozčuľuje pri iných emailoch.

1. Neposielajte romány

Až 65 % zo všetkých emailov je prvýkrát otvorených v mobilnom zariadení. Neposielajte odberateľom príliš dlhé emaily, ktoré si aj tak na mobile nebudú celé čítať.

2. Málo obrázkov a responzivita

Čím menej obrázkov a grafiky v emaile bude, tým väčšia šanca je, že sa bude správne zobrazovať na všetkých zariadeniach a v emailových službách. Responzívny email je základ.

3. Buďte osobní a konkrétni

Ak je to možné, oslovujte odberateľov ich krstnými menami, v záplave generických spamových emailov to pôsobí osobnejšie. Dajte im vedieť, prečo im posielate email práve teraz a ako sa na zoznam dostali.

4. Nenúťte ich prihlásiť sa

Nikdy nenúťte zákazníkov alebo návštevníkov vášho webu k prihláseniu na odber. Vždy im dajte na výber. Nasilu prihlásený odberateľ vám bude na nič.

5. Jednoduché odhlásenie

Odhlásenie z odberu emailov by malo byť jednoduché. Nechcite od ľudí, aby vám posielali email s textom „odhlásiť” a podobne. Odhlásenie by malo byť otázkou jedného kliknutia. Odkaz na odhlásenie by mal byť viditeľný, neskrývajte ho mikroskopickým písmom na koniec emailu.

6. Motivujte ich, aby sa prihlásili sami

Motivujte návštevníkov, aby sa sami prihlásili na odber emailov. Dajte im nejaký benefit, ktorý bude pre nich užitočný. Málokto chce dostávať každý týždeň tie isté emaily s akciovými produktmi.

7. Neposielajte emaily príliš často

Nebombardujte odberateľov emailmi príliš často. Jediné, čo tým spôsobíte, je to, že sa po čase odhlásia alebo označia vaše emaily ako spam. Ak ich aj napriek tomu chcete posielať veľa, tak im dajte možnosť, aby si sami vybrali, ako často im budú chodiť emaily.

8. Email nie je eshop

Nerobte z vášho emailu prehliadku všetkých vašich akciových produktov zoradených v tabuľke po päťkrát tri produkty. Zaujmite ich a priveďte ich na vstupnú stránku na vašom webe. Iba cez email produkt nepredáte.

9. A/B testujte

Testujte všetko, čo sa dá. Či je to predmet správy, čas odoslania, názov odosielateľa, farbu call-to-action prvkov, dĺžku emailu a podobne.

10. Prečítajte si email po sebe

Vždy si po sebe email prečítajte a dajte ho prečítať vašim kolegom. Ideálne takým, ktorí ovládajú gramatiku a pravopis. Nie je nič horšie, ako keď objavíte chybu v predmete správy (toto je skutočný príbeh z VISIBILITY :)).

 

Záver

Email nie je mŕtvy a ani tak skoro nebude. Je to jeden z marketingových kanálov, ktorý podľa posledných prieskumov stále generuje až 23 % zo všetkých tržieb podnikov, a to s minimálnymi nákladmi. Zvládnutie email marketingu by teda malo byť základom pre všetkých podnikateľov a marketérov. Verím, že sa vám to podarí aj vďaka našim radám a skúsenostiam.