Pred rokom som písal článok o tom, ako sa nám darilo na našom blogu. Tento rok som sa rozhodol zdieľať s vami ešte viac informácií o našom marketingu ako celku.

Naše agentúrne marketingové aktivity sú pre nás veľmi dôležité a venujeme im relatívne veľa času a peňazí. Pokúsil som sa toto číslo zrátať a vyšlo mi to časovo odhadom na minimálne 1500 hodín ročne. Ďalšie tisíce eur ročne investujeme do promovania našich aktivít.

Sú to hodiny a investície, ktoré nám žiadny klient nepreplatí, a niekto by si mohol povedať, že sa takto oberáme o desiatky tisíc eur ročne. Prečo to teda robíme?

Nie je to kvôli tomu, že nemáme čo robiť a máme málo klientov. Dokonca by sa určite ani nikto nečudoval, keby sme tieto aktivity nerobili vôbec. To, že obuvníkove deti chodia bosé, platí v marketingu u nás aj v zahraničí.

Vzdelávanie ako poslanie

Jedným z našich poslaní ako agentúry je aj vzdelávanie trhu. Už roky zdieľame svoje know-how s verejnosťou a našou konkurenciou. Efekt týchto aktivít nie je taký, že by naši klienti od nás odchádzali a robili svoje aktivity sami, ani nás zatiaľ neprevalcovali iné agentúry po tom, ako si prečítali náš blog.

Sme presvedčení, že vzdelaný klient dokáže rozpoznať kvalitnú prácu od nekvalitnej a je ochotný za ňu aj zaplatiť. Vzdelaný klient takisto vie rozoznať, ktoré aktivity si dokáže interne urobiť aj sám a na ktoré už potrebuje agentúru. Čím viac takýchto klientov bude, tým viac peňazí budú prinášať do celého online marketingu. To v konečnom dôsledku pomôže rásť nielen celému trhu, ale aj nám ako agentúre.

Dostať sa do povedomia ľudí

Čas do marketingu investujeme, samozrejme, aj kvôli budovaniu značky. Chceme byť vnímaní ako lídri v online marketingovom vzdelávaní. Je to niečo, čím sa odlišujeme od ostatných agentúr a v čom sme unikátni. Aktivity ale nerobíme preto, aby sa nám napríklad hneď po uverejnení videoblogu ozvalo 5 potenciálnych klientov. Bolo by to pekné, ale reálne to veľmi nie je. Je to beh na dlhú trať. Naším cieľom je dostať sa do povedomia ľudí. Ak raz budú niekedy potrebovať služby agentúry, tak VISIBILITY by mala byť jedna z prvých možností, ktoré im napadnú.

Ako teda vieme rozoznať, či tieto naše aktivity majú aj zmysel z pohľadu návratnosti investícií?

Vidíme to, samozrejme, na absolútnych číslach, ako sú tržby a zisk. Dôležitý je aj feedback od našich klientov. Od veľa z nich sa dozvedáme, že nás objavili vďaka našim článkom, videoblogom, školeniam, webinárom alebo newslettrom.

Okrem toho sa snažíme sledovať aj čo najviac metrík v rámci jednotlivých kanálov, aby sme vedeli vyhodnotiť, či sa posúvame dopredu alebo stojíme na mieste.

Tu je malý prehľad o tom, koľko ľudí sa nám podarilo osloviť v roku 2015:

012016-img1

Teraz sa pozrime na to, ako sa darilo jednotlivým kanálom.

Blog

Je to dlhodobo náš najúspešnejší marketingový kanál. Vieme vďaka nemu osloviť desaťtisíce nových ľudí ročne a prináša nám najviac nových klientov. Návštevnosť blogu dlhodobo rastie, medziročne sú to stovky percent. Články na blogu publikuje takmer celá firma, za posledný rok to bolo 26 autorov, ktorí napísali 174 článkov. Mesačne to vychádza na takmer 15 článkov.

navstevnost

Medziročná návštevnosť nášho blogu sa zvýšila o 170 %.

Na blogu vyhodnocujeme aj úspešnosť článkov pomocou viacerých metrík, ako je návštevnosť, počet sociálnych interakcií, počet komentárov a podobne.

Takto napríklad vyzerá zoznam najúspešnejších článkov za posledný rok:

clanky

15 najúspešnejších článkov z nášho blogu za rok 2015.

Videoblogy

Videoblogy sú na rozdiel od blogov dielo jedného človeka, a to Juraja Saska. Prvý videoblog sme natočili pred tromi rokmi a tento rok sme sa dostali až na číslo 70. Tento rok sme upravili ich periodicitu a sú zverejňované každý druhý týždeň. Ich podoba je stále rovnaká, rozmýšľali sme, ako ich inovovať, ale na nič sme neprišli. 🙂 Ich produkcia v takejto podobe je časovo aj finančne nenáročná a berieme to tak, že niektoré veci sa nemusia stále meniť. Aj Moz má stále tie isté Whiteboard Friday s Random Fishkinom. 🙂

videoblog

Videoblogy sú one-man show.

Eventy

Vlastným eventom sme sa dlho vyhýbali a chodili sme skôr na tie, ktoré zorganizoval niekto iný. Minulý rok sme sa to rozhodli zmeniť a pre mňa to bolo jedno z najväčších prekvapení. Bezplatné Pivá po piatej určené hlavne pre študentov sú hit od začiatku. Rezervácie sú fuč pár minút po zverejnení udalosti a už stovky ľudí mali možnosť prísť k nám a naučiť sa niečo nové. Vďaka týmto eventom si vyskúšalo prezentovanie pred ľuďmi veľa kolegov a je to pre nich ideálna skúsenosť, ako sa zlepšiť v rozprávaní na verejnosti.

pivo

Na Pive po piatej dostanete vedomosti a pivo od Heinekenu zadarmo.

Darí sa aj plateným Biznis menu workshopom. Na nich sme si overili, že dokážeme aj sami predať celodenné školenie desiatkam záujemcov a v tomto roku chceme ich témy a periodicitu ešte navýšiť.

Webináre

Aj v tejto oblasti sa nám podarilo posunúť dopredu. Koncom roka sme si úspešne vyskúšali streamovanie webináru cez náš YouTube kanál. Ľudia tak môžu webinár sledovať aj z mobilných zariadení a nemusia zadávať žiadne osobné údaje. Stačí si otvoriť YouTube. Nám sa vďaka tomu zvyšuje počet odberateľov firemného kanála. Okrem toho sme začali konečne zverejňovať aj záznamy z webinárov. Zvyšovať sa bude aj ich periodicita, len v prvých dvoch mesiacoch tohto roka budú štyri webináre.

Newslettre

Posielame ich každý mesiac už niekoľko rokov a nájdete v nich novinky o agentúre, výber najlepších článkov, pozvánky na udalosti a podobne. Otvára si ich viac ako tretina všetkých odberateľov a mesačne získame viac ako 150 nových odberateľov. V každom newslettri dostane priestor aj jedna neziskovka, občianske združenie alebo jednoducho hocikto, kto potrebuje podporiť a my sa im snažíme pomôcť aj takýmto spôsobom.

newsletter

V každom newslettri podporíme jednu dobrú myšlienku.

E-booky

Bezplatné e-booky vydávame už dva roky a doteraz ich vyšlo 8. Je to súhrn každej kvartálnej témy, ktorej sa venujeme na našom blogu. Priemerne si jeden e-book stiahne viac ako 1000 ľudí a okrem nášho webu sú k dispozícii aj v ponuke online kníhkupectiev.

martinus

Vedeli ste, že naše e-booky si môžete stiahnuť napríklad aj v Martinuse?

Prednášky a konferencie

Neprednášame len na našich eventoch, ale chodíme aj na konferencie a do škôl. Minulý rok ste nás mohli vidieť na 17 udalostiach. Snažíme sa prednášať aj mimo tradičných marketingových konferencií.

Mne sa napríklad podarilo prednášať na konferencii o WordPresse, na konferencii pre galeristov organizovanej Slovenskou národnou galériou alebo v startupovom inkubátore, ktorý organizoval ImpactHub.

Sociálne siete

Na záver už len posledný kanál a to jeden z tých najdôležitejších. Množstvo obsahu, ktoré vyprodukujeme, potrebujeme dostať k cieľovému publiku a bez sociálnych sietí by to šlo podstatne ťažšie.

S fanúšikmi komunikujeme cez viaceré sociálne siete, ale asi nikoho neprekvapí, že najviac návštev a interakcií prichádza z Facebooku. Snažíme sa ale návštevnosť diverzifikovať, preto venujeme čas aj správe iných sociálnych sietí. Celkovo máme na sociálnych sieťach viac ako 11 000 fanúšikov.

socialne-siete

Počet fanúšikov stále rastie.

Na záver

Náš marketing je úspešný hlavne kvôli ľuďom, ktorí ho tvoria, takže na záver by som sa len chcel poďakovať všetkým kolegom, ktorý sa v roku 2015 zapojili do marketingových aktivít. 🙂

A photo posted by VISIBILITY (@visibilitysk) on